2019 a külföldi terjeszkedés éve lehet az e-kereskedelmen

2019 a külföldi terjeszkedés éve lehet az e-kereskedelmen

Az elmúlt évek jelentős növekedést eredményeztek a hazai e-kereskedelem számára. Az éves 18-20 százalékos bővülésnek köszönhetően a magyar online kereskedelem egyre előkelőbb helyet foglal el a régióban, ami közvetett módon az egész szektor globalizációját vonja maga után.

Szakértők szerint a hazai e-kereskedelem teljesítményét a helyén kell kezelni és arról sem szabad megfeledkezni, hogy Európa különböző országaiban az online kereskedelem más-más fejlettségi szintet képvisel. Nagy-Britannia 178, Franciaország 93,2, Németország 93 milliárd euró bevétele nem csak a kelet- és közép-európai országokat előzi utcahosszal, hanem a skandináv és Benelux államokat, illetve a magas népességszámmal rendelkező Olaszországot és Spanyolországot is. Mindeközben a CEE régió országai folyamatosan növekednek és csökkentik a lemaradásukat a kontinens egyéb régióival szemben.

A hazai e-kereskedelem bővülése egyre több kihívás elé állítja a szektor szereplőit. Mára sok webáruház életét megnehezíti a konkurenciaharc és a piac folyamatos árversenye, ezért egyre többen a külföldi terjeszkedésben látják a megoldás kulcsát. A piac telítődése egyre többeket arra sarkall, hogy új területeket keressenek, ahol esetleg gyengébb konkurenciát és kisebb árversenyt találnak. A kisebb árverseny képes kompenzálni a magasabb logisztikai költségeket, ezáltal a hazai kereskedőknek minden lehetőségük megvan arra, hogy piaci részesedésre tegyenek szert a szomszédos országokban, illetve a CEE régió más piacain.

A hazai e-kereskedők számára a legnépszerűbb célpiacok továbbra is Románia és Szlovákia, de egyre többen érdeklődnek az EU tagsággal rendelkező jugoszláv utódállamok iránt is. Románia mellett szól a viszonylagosan magas népességszám, hiszen az ország lakossága hozzávetőlegesen kétszerese a hazainak. Azonban érdemes tudni azt is, hogy Romániában az internet eléréssel rendelkezők aránya a kontinensen az egyik legalacsonyabb.

 

 

Emellett a román eMAG egyeduralkodása is sokakat arra ösztönöz, hogy inkább más piacok felé forduljanak. Ennek ellenére Romániában több magyar tulajdonú webáruház működik, többek között a hazai piacvezető Extreme Digital románnyelvű webáruháza, az edigital.ro.

A szlovák terjeszkedés kapcsán szintén említhetők előnyök és hátrányok; az ország földrajzi helyzete segíti a logisztikai költségek alacsonyan tartását, ugyanakkor kifejezetten erős cseh befolyás érezhető a szlovák piacon. A nyelvi és társadalmi hasonlóságok miatt a cseh és a szlovák piac egységes, pontosabban fogalmazva az e-kereskedelemben cseh hegemónia érvényesül, így a szlovák online kereskedelemre komoly hatást gyakorolnak.

Ezekkel szemben a horvát és a szlovén piac kifejezetten telítettlen, ráadásul az alacsony népességszám miatt nem kell attól tartani, hogy a nemzetközi óriások szemet vetnek rájuk. A nemzetközi szereplők közül a cseh Mall és a magyar Extreme Digital igyekszik minél nagyobb részesedést szerezni magának ezekben az országokban is, azonban egyik sem képes egyeduralomra törni. Így ezek a piacok jó lehetőséget tartogatnak azoknak a webáruházaknak, akik külföldi piacnyitást terveznek.

 

(x)

Tovább a gyorplusz.hu-ra
×