A legjobb választás
Teszt: Škoda Rapid BEST 1.2 TSI

A Škoda Rapid egy alsó középkategóriás kocsi nagy csomagtartóval kisautó áron. De tesztünkből az is kiderül, hogy ennél sokkal többet tud a típus.

Egy fürge mindenes, ami így vagy úgy minden nap mosolyra fakaszt. Tesztalanyunk, a limuzin hatású ötajtós Rapid. Igen, ez szintén Octavia stílusú, nyújtott fenekű, óriási ötödik ajtóval szerelt Škoda. A nagytestvérnél is nagyon tetszett a recept. Egy – vagy igazából fél – kategóriával lejjebb pedig még nagyobb bravúr a cseh gyár által megvalósított tér-trükk. 550 literes csomagtér, és 4 (+1) utasnak bőséges hely. A méretekkel nincs gond. A forma annyira semleges, hogy mindenkinek tetszik. Nincsenek agyon domborított és élezett lemezek, de az összkép még most is egyszerűen elegáns, szögletesen dinamikus. Olyan, mint egy Škoda.

Volt már nálunk teszten Rapid. Emlékszem, hogy minden igényre jól testre szabható kocsinak állítottam be. Most sincs ez másként. Már csak turbós motorokkal választhatjuk. Már az 1,2 literes 90 lóerős benzines sem hagy sehol cserben, de a 110 lovas erre is rátesz egy lapáttal. A tesztautóban is ez a motor volt, amit 6 sebességes kéziváltóval kombináltak. Az első együtt töltött pillanattól nem volt szégyenkeznivalóm sem városban, sem autópályán – még négy személylyel a fedélzeten sem. A 175 Nm nyomaték már 1400-as fordulattól felépül, és ezt érezni is. Nincs tipikus turbólyuk, vagy jól leplezi az elektronika, mert lefulladni például nem enged. Az üresen 1,1 tonnás Rapid csak úgy repül. 9,8 mp alatt van százon! Mindaddig elhiteti velünk, hogy egy felpaprikázott kompaktban (hothatch) ülünk, amíg bele nem nézünk a tükörbe, és nem pillantjuk meg a jókora farát. Vagy a tökéletesen leolvasható körműszerek közé nem pillantunk, mert ott alig 6 liter feletti fogyasztás értéket látunk. Persze ez nem akadálya az élvezetes együtt autózásnak. Sőt, két babakocsi is velünk tarthat, Győrből egészen Stuttgartig – akár 800 km egy tankolással.

Van azért további lehetőségünk is az élmények fokozására. Az 1,4 literes TSI benzines 7 sebességes dupla kuplungos automata váltóval (DSG), a 125 lóerőnyi tartalékával a kényelmesen sportos vezetőknek szól. Nagy utazóknak vannak lehetőségeik dízelfronton. Akinek a megtehető hatótáv számadatai csalnak mosolyt az arcukra, ideális az 1,4 TDI, a 90 lóerős spórmester, akár DSG-vel. A gyári fogyasztási adat vegyes használatban 3,6 l / 100 km! Ha pedig gyakori, terhelt autópályázásra is szükség van, akkor az egyhatos gázolajos (115 LE, 250 Nm) a jó választás, mert az sosem fogy ki a szuszból.

A kellő komfortot a jól összeválogatott és szinte egyesével választható extrák biztosítják. Sokaknak az számít, hogy mit ad az autó beltere, milyen érzés beülni. Megnyugtatok mindenkit, nem fapados a hatás, sőt. Nem zörög, nem sorjás. Egyszerű formákból és anyagokól építették a műszerfalat, de ízlésesen és hibátlanul állították össze. Egy-egy aprósággal, például rendelhető műszerfalbetétek (akár zongoralakk fehérben), vagy sportülések teljesen az ízlésünkre szabható a kis Škoda. Alapáras a hat légzsák, ESP. Klíma, alufelni, bőrkormány, ülésfűtés, érintőképernyős rádió és parkolóradar már a második szinten (Ambition) jár. És akkor jön az igazi aktualitás: a Best felszereltség. Hiszen ebbe a csomagba most, ezeken kívül bluetooth kihangosítót, a hátsó ablakok sötétítését, multifunkciós kijelzőt és -kormányt is adnak. Nem mondom, hogy teljes a csomag, mert egy tempomat még jól jöhet, de alig hatvan – ezerért az könnyen pótolható.

A poén pedig a végére jön. Egy Best csomagos Rapid mindennél olcsóbb. A Spaceback 4 milliótól, a limuzin alig 4,15-ért megvehető a 90 lovas benzinessel. A 110 lóerős motor és – ami fontosabb – a hatsebességes váltó felára 200 ezer Ft. Csak azoknak fájhat a szívük, akik más motorvariánsban gondolkodnak, mert ez a „csoda-csomag” csak a kis TSI-kel kérhető. De sebaj, mert nem nehéz megbarátkozni a végtelenül csendes, takarékos és fürge Rapidokkal. Ne várjanak, barátkozzanak…

Szöveg: Nagy Viktor

Fotó: Marcali Gábor

Csatolt galéria: Škoda Rapid BEST 1.2 TSI
Tovább a gyorplusz.hu-ra
×