A motorsport világelitje jött Győrbe

A motorsport világelitje jött Győrbe

A motorsport és a motorfejlesztés világelitjével találkozhattak a Formula Student (FS) csapatok tagjai, egyetemi hallgatók szerte Európából, akiknek szenvedélyükké vált a versenyautó építés, a versenyzés, és tudásukat, felkészültségüket az egyetemi motorsporton keresztül is gyarapítani szeretnék. A két Formula Student csapatot is működtető Széchenyi István Egyetem volt a házigazdája a kis világtalálkozónak hétvégén Győrben.

Európa minden részéből tizenkét FS-csapat tagjai jöttek el a Formula Student Symposiumra, százhatvan tehetséges hallgató töltötte meg a Széchenyi-egyetem auláját. Olyan szaktekintélyek előadásait hallgathatták meg, mint Luca Marmorini, aki csaknem húsz éven át volt motorfejlesztési vezető a F1-ben a Ferrarinál és a Toyotánál. Vagy Urlich Baretzky, aki tucatnyi Le Mans győztes motort tervezett az Audinak, és most az Audi Motorsport motorfejlesztési vezetője. Itt volt a legendás Norbert Gatzka, korábbi BMW F1-motorfejlesztő, aki workshopjain a nulláról megtervez és felépít egy versenymotort a hallgatók előtt, vagy éppen Pat Clarke, a Formula Student mozgalom lelke, mentora. Tizennégy kiváló előadótól tanulhattak, és lehettek az általuk tartott workshopok részesei a hallgatók.

A Le Mans-i versenyek legendája, Urlich Baretzky is előadást tartott.

A megnyitó ünnepségen elsőként dr. Hanula Barna, az Audi Hungaria Járműmérnöki Kar dékánja köszöntötte a résztvevőket, aki maga is hosszú ideig az európai motorfejlesztés epicentrumában dolgozott, szerzett nemzetközi elismertséget, és később előadóként is szerepet vállalt a szimpóziumon. Elmondta, hogy az egyetem nagyon fontosnak tartja a Formula Student mozgalom támogatását, mert az egyik leghatékonyabb oktatási formát is jelenti egyben, ahol a legjobb szakembereket tudják képezni. Azért, hogy ezt még jobbá tegyék, akartak és meg is tudtak hívni világelitben dolgozó szaktekintélyeket, akik olyan további tudást, tapasztalatot adnak át a FS-csapatok tagjainak, ami máshol nem hozzáférhető.

A szimpózium főszponzora az Audi Hungaria volt. A résztvevőket köszöntő dr. Feszty Dániel személyes megtestesítője az Audi Hungaria és a Széchenyi István Egyetem kiváló, példaértékű együttműködésének, hiszen egyrészt az Audi járműfejlesztésének egyik vezetője, másrészt az egyetem tanszékvezető egyetemi docense, kutatócsoport-vezetője. Bemutatva az Audi világméretű győri beruházását, külön kiemelte beszédében, hogy a vállalat mérnökeinek fele a győri egyetemen végzett, és felhívta a résztvevők figyelmét arra, hogy maguk is részesei lehetnek az egyetem angol nyelvű, gyakorlatorientált, világszínvonalú képzéseinek.

Természetesen a győri egyetem hallgatói csapatai, a Formula Student sorozat élvonalában versenyző Arrabona Racing Team (ART) és a csapatot motorral ellátó SZEngine is bemutatkozott a szimpóziumon. Kiss Szabolcs, az ART technikai menedzsere bemutatta a csapat által épített versenyautó modelleket és a legszínvonalasabb FS-versenyeken elért eredményeiket. Gyuris Attila, aki az előző szezonban a SZEngine tenchnikai menedzsere volt, a csapat tíz éves történetéről beszélt. Kiemelte, hogy ezalatt 350 hallgató vett részt hat motorgeneráció építésében.

A szimpózium két előadóját, Urlich Baretzkyt, az Audi Motorsport motorfejlesztési vezetőjét és Jan Klingert, az Audi Sport Formula-E fejlesztőjét arról kérdeztük, milyen karrier várhat a Formula Student mozgalomban résztvevő egyetemistákra.

Jan Klinger elmondta, hogy hallgatóként négy évig maga is Formula Student csapattag volt, és a teamje részt vett az első győri FS eseményen. Azóta, az elmúlt években már a motorsportban dolgozhat, amihez a FS tagság nemcsak technikai oldalról, hanem tervezési, és az úgynevezett soft skills területén is kiváló alapot adott. Ha valaki egyetemi hallgatóként olyan nagy álmokat sző, hogy egyszer F1-csapatban szeretne dolgozni, az egyik lehetséges út valóban a FS-tagságon át vezet, de nemcsak ott, számos más területen is kiváló ajánlólevél az ott megszerzett tapasztalat a mérnöki munkában.

A gyakorlati tudás, amihez a FS-mozgalomban a hallgatók hozzájuthatnak, Urlich Baretzky szerint is szinte mindenütt használható a mérnöki hivatásban. Nemcsak a motorsportban, ami természetesen nagyon izgalmas terület, de azon kívül is sok kaput megnyit. Nem feltétlenül a F1 zárt világát kell megcélozni. Érdemes próbálkozni például a Le Mans-i vagy más sorozatokkal, amik fantasztikus fejlődési lehetőséget adnak a fiatal, tehetséges szakembereknek.

A szimpózium főszervezője, Kolossváry Tamás szerint a kétnapos rendezvény nagyon sikeres volt az előadók és a hallgatóság körében egyaránt. A zárásra egyöntetű igénnyé vált, hogy a győri szimpóziumot évi rendszerességgel szervezzék meg továbbra is a győri egyetemen. Ez óriási elismerés a kéttucatnyi önkéntes, hallgatói szervezői stábnak. „Nagyon jó közösségek épültek a két nap alatt, az ART műhelyében például egy német és egy finn FS-csapat együtt beszélgetett a győri egyetemistákkal a fejlesztési lehetőségekről. A FS-közösségben egyébként is nagyon nyitott, inspiráló beszélgetések zajlanak, így volt ez a győri szimpóziumon, ahol az előadók egymás között is tovább építhették kapcsolati hálójukat” – mondta Kolossváry Tamás, aki jelenleg a SzEEDSM , vagyis a Széchenyi István Egyetem Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskolájának angol nyelvű programjában elsőéves PhD-hallgató azok után, hogy maga is FS-csapattag volt.

Fotó: Májer Csaba József

Nyerges Csaba/Széchenyi István Egyetem

Tovább a gyorplusz.hu-ra
×