Belépő a luxusba
TESZT: Mercedes A200

Belépő a luxusba <br> TESZT: Mercedes A200

Az alsó-középkategória egy zsúfolt szegmens. De ki lehet tűnni a tömegből, ha például egy luxusautókat gyártó cég mindent beletesz kompaktjába, amit a nagyautókba. A Mercedes A-osztály megújulása ezt, tágas belsőt, és a családjában is egyedülálló újdonságokat hozott.

Harmonikus
A közel tíz éve indult, új, lágy vonalvezetésű, harmonikus formanyelv elérte az A Mercit. A több mint 4,4 méteres, ötajtós – ami szedánként is kapható – arányait jól eltalálták, oldalvonala lágyan lefelé ível, a kocsi szinte rásimul az úttestre. Orra markáns, élekkel vágott fényszórókat kapott, a hátsó traktus pedig zömök, de elegáns. Az kismerci kiállása olyan, mintha alapból hot-hatchnek, azaz egy extraerős kompaktnak tervezték volna. A tesztautó AMG csomagot kapott, ennek megfelelően sportos lökhárítók és feketeezüst felnik kerültek rá. A polár-fehér fényezés és a kontrasztos, feketére fényezett tükrök és ablakkeretek kiemelik az autó dinamikus vonalait.

A csoda
Ha kívülről nem varázsolna el az Aosztály, a belső mindenkit meggyőz arról, hogy ez a prémiumautók új generációja. Az utca embere meglátja a műszerfalat vagy annak részleteit, és máris les be az oldalablakon. Két óriási kép ernyő uralja a műszerfalat. A 10,25 colos monitorok a sofőr elé a legfontosabb műszereket vetítik – ami lehet klasszikus sebességmérő, analóg óra, vagy akár a navigáció képe –, míg középen a teljes fedélzeti rendszer kezelőfelületét látjuk. Egy szinttel lejjebb a turbina-hatású légbeömlők eszméletlen jól néznek ki. Ez alatt pedig az egyetlen gombsort láthatjuk, ami egy fémsín képében jelenik meg. Érdekes még az első ülések közötti kardánalagút, mert ott egy touchpad és a gyorsgombok, a hangerőszabályzó és a „drive select” kapcsoló található. Az egész belső tér hangulatában és térérzetében a jövőt hozza el nekünk. Minden érintéssel, kapcsolással, forgatással megtapasztaljuk a minőséget. A légbeömlő finom mozgása, elfordításakor a levegő elzárása olyan érzés, mintha egy kézmozdulattal az autóipar minden eddigi tudását érezhetnénk.

Kezelés
A start gombot megnyomva minden életre kel, és már állíthatjuk is be a hangulatunknak megfelelő – feláras – hangulatfényeket, testre szabhatjuk minden képernyő tartalmát. A kormányon kis érintőpanelek segítenek ebben – így a kormányt menet közben nem kell elengednünk –, de használhatjuk a középső „tenyérbemászó” tapipadot, vagy akár közvetlenül a kijelzőt is nyomkodhatjuk. Indulás előtt érdemes szétnéznünk, hogy a fontos karok hol vannak a kormány körül. Igen, a Mercikben szokásos módon minden a bal oldali bajuszkapcsolóra került (index, távfény, ablaktörlő), jobb oldalon pedig a „váltókar” található. A kényelmesen kezelhető karral a hétsebességes automata váltót tudjuk irányítani.

Hajtás
Indulhatunk is. Az 1,4 literes, benzines alapmotor legerősebb, 163 ló - erős változata van az A200-ban. Gyorsan erőre kap a kis erőforrás, és belepasszíroz az AMG ihletésű, integrált fejtámlás bőrfotelekbe – főleg a Sport programmódban. Stílusosan hátul is ilyen kiképzésűek az ülések, és LED-ek világítanak a fejtámlák réseiben. A négyhengeres hangja sportosra hangolt. A váltó gyorsan és finoman kapcsol, ahogy kell. Pedig a kétliteres benzinesek és dízelek nyolcsebességese a komolyabb szerkezet. A teljesítmény csúcsát a 306 lóerős AMG A35 verzió jelenti, amit csak 4MATIC összkerékhajtással kínálnak. Nem csoda! Van még másfél literes belépő dízelmotor (116 LE), és 150–224 lóerő között tovább válogathatunk a teljesítményfokozatok között. A kérdés az A-osztálynál nem is annyira a motor, mert a legtöbb jól megy vagy brutálisan, inkább a kiválasztott extrák vagy csomagok sora. Teljesen egyedi autót tudunk összeállítani és eszméletlen sok tétel és csomag közül válogathatunk: panoráma tolótető, állófűtés, szellőztethető memóriás ülések gerinctámasszal, head up display, multibeam LED fényszórók. Az induló listaár 8 millió forint, az AMG pedig közel 16 milliót kóstál. A kocsira könnyedén rákölthetjük az alapárát. Így viszont szinte csak a mérete fogja megkülönböztetni a legendás S-osztálytól.

Kép és szöveg: Nagy Viktor

Csatolt galéria: Mercedes A200
Tovább a gyorplusz.hu-ra
×