Beszélgetés, lecke, játék – a tanoda mindennapjai

Beszélgetés, lecke, játék – a tanoda mindennapjai

Dr. Szakácsné Foki Katalin tizennégy éve indította el a Tanoda-klubot városunkban, az azóta eltelt időben közel félezer tanuló felzárkóztatását segítette az Iskolakultúráért Esélyteremtésért Egyesület elnökeként.

Katalin pedagógiai szemléletét a tanulás, az iskola szeretete alapozta meg, jól érezte magát az ének-zenei általános iskolában, a zenei gimnáziumban és a tanárképzőben is, ahol magyar–ének szakos tanári diplomát szerzett. Pályáját egy állami nevelőotthonban kezdte, ekkor lett számára egyértelmű, hogy tantárgyat vagy gyermeket kell tanítani: akár ének-zene tagozatos iskolában, akár hátrányos helyzetű körzetben. „Mindig fontos volt számomra, hogy megismerjem, kit kell tanítani: olyan gyermeket, aki könyvek között él, aki naponta tud zongorán gyakorolni, vagy olyat, aki nyolcadmagával lakik egy szobában, és a füzeteinek sincs helye” – meséli a tanárnő. Szemléletét a pécsi nevelésszociológiai tanulmányok és holland iskolai tapasztalatszerzés is befolyásolta, amelyek a szociális képességek tanítására irányultak. Ezek például a pontosság, a rendezett, szép munka, a figyelem, a szabálykövetés vagy az egymás meghallgatása, tisztelete – amelyek nagyban segíthetik az eredményes tanulást is.

A tanárnő nyugdíjba vonulása előtt dr. Csetényi Istvánnéval kialakított egy felzárkóztató tanoda rendszert, melyhez európai uniós támogatást is tudtak szerezni. Az elmúlt 14 év alatt már 5 pályázaton 420 tanuló felzárkózását segítették, 56 mentort alkalmaztak.

Katalin elmondta, a tanodába járók 10–16 évesek, többnyire alulteljesítő gyerekek, akik otthon nem számíthatnak segítségre. A tanoda alapvető célja a tanulók képességfejlődésének segítése, mégpedig tanulási, szociális, szövegértési, matematikai, informatikai és életvezetési képességek terén. A belépéskor felmérik a jelentkezők képességszintjét, és ezek alapján végzik a fiatalok fejlesztést. A gyerekek naponta bejárhatnak a tanodába, ahol mentorok, szaktanárok várják őket. A beszélgetés után előkerül a lecke, a tanulás, utána szabadidős foglalkozásokon vehetnek részt.

Magatartási problémával küzdő fiatalok is kerülnek be a tanodába, van, akinél éveket vesz igénybe, mire levetkőzi az agresszív viselkedést, vagy felbátorodik a visszahúzódó gyermek. „Sok baráti beszélgetés, ölelés, szeretet, közös játék során alakul ki bizalmi légkör, a tanulók és a mentorok között, mire képes lesz változásra a gyermek” – mutat rá a szakember. A sikerre azonban mindenki büszke. „Gyakran találkozunk volt tanodásokkal, akik örömmel újságolják, hogy leérettségiztek, szakmát választottak. Ezek a találkozások, a gyerekek boldog szárnyalása, a szülők hálás tekintete adja az erőt, a lelkesedést erre a munkára” – zárja a beszélgetést a tanárnő.

Fotó: Marcali Gábor

Földvári Gabriella

 

 

Tovább a gyorplusz.hu-ra
×