Dobozba zárt technika
Teszt: VW Crafter 35 HT 2.0 TDI

Dobozba zárt technika <br/>Teszt: VW Crafter 35 HT 2.0 TDI

Az áruszállítók ritkán újulnak meg. Akkor viszont minden szinten változnak, fejlődnek. Az új Crafter nem csak kényelmében, formáját tekintve, de technikájában is személyautós géneket hordoz. Ettől persze maradt igazi munkagép.

A Volkswagen nem most kezdte a haszonjármű-fejlesztést. Az LT 1975-ben debütált, majd az első széria egészen 1996-ig maradt gyártásban. Azóta már a negyedik generációnál tartunk, és 2006-tól Crafter néven az egyik legsikeresebb és legsokoldalúbb modell a kategóriájában. Manapság, a felgyorsult típusváltások korában a haszonjárművek még mindig akár 10 évig is a piacon maradnak, jelentős módosítások nélkül. Viszont ha jön egy új verzió, akkor a mérnökök mindent beleadnak, hogy a kor szellemében a lehető legjobb munkajárművet készítsék el.

A Crafter 2017-ben visszafogott, de elegáns, igazi VW stílusú külsővel érkezett. Nem mehetünk el szó nélkül a forma mellett – hiába haszonjárműről van szó –, mert az ismert áramvonalasított dobozformát is lehet jól tálalni. Az új Crafter harmonikus, modern, jól felszerelt változatai pedig igazán elegáns orral rendelkeznek, köszönhetően a krómbetéteknek és a LED-es lámpáknak. Egyébként a formai optimalizálás miatt a légellenállási együtthatót, a kategóriájában egyedülálló, 0,33-as értékre sikerült csökkenteni.

Belül folytatódik a letisztult, kortalan dizájn. A mai Volkswagenek szögletes, de funkcionális belső megoldásait láthatjuk viszont a kocsiban. Az anyagok strapabírók, mégis szép, minőségi látványt nyújtanak. A körműszerek tökéletesen olvashatók, a középkonzol pedig könnyen átlátható. Ennyi rakodóhelyet, apró és nagyobb rekeszt nem láttam még a kategóriatársaknál sem. Az óriási, kényelmes kialakítású fülkében minden talpalatnyi helyet kihasználtak a tervezők. Kétliteres palack az ajtókba, pohár a kézközelbe tehető, az iratokat a szélvédő tövében, akár három rekeszbe is pakolhatjuk, és még szivargyújtót is kapunk az ablak alá. A műszerfal teljes vonalában végighúzódik egy polc, és a váltó – ami a mű- szerfalra került – alatt is vannak nyitott üregek. Ezenkívül ott a kesztyűtartó és a dupla utasülés alatti jókora tároló.

A vezetőfülke mögött pedig egy minden eddiginél nagyobb méretű raktérrel találkozunk. A tesztautó a leghosszabb tengelytávú (4490 mm) változat, és több mint 6,8 méteres hosszával tekintélyes jelenség az utakon. Ennél van közel egy méterrel rövidebb, és létezik ötven centivel nagyobb túlnyúlású változat. A tető három magasságban kérhető, nálunk a közepes volt, így annak belső mérete közel két méter. Így a térfogat 14,4 köbméter, ami akár 18,4 is lehet, ha a spéci alacsony padlós, extra magas verziót kérjük. A kerékjáratok között 1380 mm a hely, így a raklapok – akár 6 db – könnyedén pakolhatók be az egyébként jól merevített raktérbe. A zajkomfort is kiváló, a lemezfelületek méretei ellenére még az üres doboz hangja sem tolakodó. A Crafter össztömege 3–5,5 tonna között lehet kiviteltől függően. A mi közepes modellünk így több mint 1,2 tonnát vihet magával.

Hajtásrendszerből is több lesz. Elő- ször az elsőkerekesek érkeznek, majd az összkerék-hajtású 4motion változatok, végül a hátsókerekesek – hosszába épített motor-váltó párossal, és akár dupla hátsókerékkel. Alapesetben jól kapcsolható 6 sebességes ké- ziváltót ad a gyártó, de kérhető 8 sebességes automata nyomatékváltó is. A friss, gazdaságos motorcsalád kétliteres TDI, ami 102, 140 és 177 lóerővel kérhető. Ez utóbbit hajtottuk meg, ami már biturbó, és kimondottan dinamikus közlekedést tesz lehetővé a jókora busszal. Hihetetlen, de annyira könnyedén és jól vezethető, hogy gyakran elfelejti az ember, mekkora is valójában a Crafter. Persze ebben szerepe van az új, elektromos szervokormánynak és a finoman működő pedá- loknak, kezelőszerveknek.

És ha már benne van az új kormánymű, megnyílt az út a mérnökök előtt arra, hogy a kor összes vezetéstámogató és biztonsági felszerelését beépítsék. Ké- résre – vagy például az akciós „Gold” csomagot berendelve – kaphatunk parkolóradart oldalvédelemmel (holttér-figyelés), sávtartó rendszert aktív sávváltás-asszisztenssel, távolságtartó tempomatot multifunkciós kormánnyal. Opciós a kitolatást segítő rendszer, ami figyelmeztet, ha a keresztirányból érkezik autó, miközben tolatunk, illetve létezik vontatmányirányító tolatási rendszer, és oldalszél-asszisztens is. Kényelemben pedig kihagyhatatlan az ergoComfort vezetőülés, ami 14 irányban állítható és testtömeghez állítható hidraulikus csillapítású.

Mindez mennyiért? Az alap Crafter már nettó 5,8 millió forinttól indul, és egy, a tesztautóhoz hasonló, comfort üléses változat kevesebb, mint nettó 9 millióért elhozható. Persze a céges vásárlók többféle kedvezmény és finanszírozás közül választhatnak, így a piac jelenleg legkorszerűbb haszonjárművét versenyképes áron kaphatják meg.

Szöveg és fotó: Nagy Viktor

Csatolt galéria: Volkswagen Crafter 35 HT 2.0 TDI
Tovább a gyorplusz.hu-ra
×