Erre figyelj, ha síelni indulsz!

Ha nem tartod be a szabályokat, súlyos büntetésre számíthatsz az autópályákon.

Bár a téli nagy hidegek Magyarországon még odébb vannak, Európa síparadicsomaiban lassan beindul a síszezon. Ennek okán pedig sokan kelnek útra országszerte, hogy felkeressék a legnépszerűbb vagy az éppen még felfedezésre váró sípályákat. Egy utazás azonban mindig megterheli a családi kasszát, így érdemes minden felmerülő költséggel tisztában lenni.

Magyarországon mintegy 550 000 ember síel, akiknek 90 százaléka külföldre utazik a téli szezonban, hogy hódolhasson szenvedélyének - derül ki Laurent Vanat legfrissebb, síelésről szóló tanulmányából. A tavalyi síszezonban (2016 utolsó és 2017 első negyedéve) a magyar közönség TOP 3 úti célja Ausztria, Franciaország és Szlovákia voltak. Ugyanakkor idén Szlovénia és Olaszország iránt is nagy érdeklődés figyelhető meg.

A síelés mindazonáltal nem tartozik az olcsó sportok közé, hiszen egy kezdő felszerelés, akár több százezer forintba is kerülhet, és akkor még nem beszéltünk a pályahasználati és az utazáshoz köthető egyéb költségekről. Ezek pedig egyáltalán nem elhanyagolhatók, hiszen, adott esetben egy autópálya matrica megváltásának az elmulasztása, súlyos százezres többlet költséget is jelenthet a figyelmetlen síelőknek.

Éppen ezért, a magyar síelők potencionális úti céljait figyelembe véve utánajártunk, hogy milyen autópálya díjakra és büntetésekre számíthatnak azok a magyarok, akik külföldre mennének sportolni télen.

 

A legkedveltebb síparadicsomok

Először is fontos tudni, hogy az öt legkedveltebb célország sztrádáin milyen autópálya rendszerek működnek. Európában ugyanis két féle felépítés létezi. Az egyik az úgynevezett matricás rendszer, ilyen például Magyarország mellett Ausztria, Szlovákia és Szlovénia. A másik pedig a kapus rendszer, ami például megtalálható Franciaországban és Olaszországban is.

Európa autópálya-rendszerei

A matricás rendszerben valamilyen időmennyiségre válthatunk engedélyt az ország teljes autópálya hálózatára vagy annak bizonyos szakaszaira. A kapus rendszer ezzel szemben egy olyan struktúra, mely során az autópályára való belépéstől a kilépőpontig megtett kilométer után kell fizetniük az autósoknak. Ez a megkülönböztetés a gyakorlatban azt is jelenti, hogy amíg a matricás rendszerben akár jogosultság nélkül is részt lehet venni a forgalomban, addig a kapus rendszerben ez nem fordulhat elő, hiszen az autópályáról való kilépési ponton, az adott kapunál meg kell fizetni az utazás költségét, különben nem lehet elhagyni a sztrádát.

 

Ausztria

Nyugati szomszédunk november nyolcadikán állt át a Magyarországon már évek óta működő elektronikus-matrica rendszerre, ami következtében az e-matrica már online is megvásárolható lett, azonban a régi, ragaszható matricák is megmaradtak. Az ár és az érvényességi idő ugyanakkor továbbra is változatlan. Így a majd 2199 kilométernyi útszakaszra, amibe az alagutak és a hidak is beletartoznak a 10 napos matrica 8,90, a 2 havi 25,90, míg az éves 86,40 euró, ami mai árfolyamon 680, 7800 és 26 000 forintot jelentene. Ha viszont ezeket a matricákat nem váltjuk meg, akkor súlyos bírságra számíthatunk.

Ha személyautónk nem rendelkezik érvényes matricával, akkor 120 euró a büntetési tétel, ha azonban valamilyen manipulációt (hamisítás, átragasztás) is elkövetünk, akkor ez az összeg rögtön duplázódik, így 240 eurót kell büntetésként fizetnünk (mai árfolyamon ez 36 230 vagy 72 460 forint). Amennyiben ezeket a büntetéseket nem fizetjük be plusz büntetésre is számíthatunk, ami 300 - 3000 euróig terjed (ez 90 000 - 900 000 forint körüli összeg).

Szlovákia

Északi szomszédunknál 720 kilométernyi autópályát lehet használni, és 2006. január elsejétől itt is e-matrica rendszer van érvényben, így vásárláskor csak bizonylatot kapnak az autósok. A 10 napos matrica 10, a havi 14, az éves pedig 50 euróba kerül, ami mai árfolyamon 3019, 4200, 15 000 forint kiadást jelentene a magyar autósoknak. Ha azonban nem fizetünk autópálya díjat, akkor a büntetés 365 euróig is rúghat, ami 110 200 forint költséget jelentene az utazóknak.

Szlovénia

Szlovénia 606 kilométernyi autópályával rendelkezik és egy új, úgynevezett "2B" kategóriát vezetett be díjszabásába. Ez azt jelenti, hogy a 3,5 tonnás határig mérhető járműveket két csoportra bontották. Egyikbe az 1,3 métert nem meghaladó motorháztető szélességű járművek (B2), míg a másikba az ezt meghaladók gépkocsik kerültek. Előbbiekre a heti sztráda díj 15, a havi 30 az éves pedig 110 euróba kerül (mai árfolyamon ez 4500, 9000, 33 200 forint), míg utóbbiakra a heti 30, a havi 60, az éves pedig 220 euro, ami a jelenlegi árfolyamok szerint 9000, 18 000 és 66 400 forint lenne. Ha az utazó nem rendelkezik a fenti matricák egyikével sem, akkor rekord magas büntetési tételekkel kell számolni, hiszen 300 és 800 euro között mozognak az országban a jogtalan autópálya használat miatt kiszabható bírságok. Ez egy magyar pénztárcának 90 000 és 240 000 forint közötti összeget jelentene.

Senki sem úszhatja meg a büntetést

Az EU egy közös uniós jogszabállyal lehetővé tette (2015 májusa óta), hogy a tagállamok egyszerűen megosszák egymással az országukban regisztrált gépkocsik és tulajdonosaik (üzembentartóik) adatait. Ezzel a szabálytalanságot elkövető vezetőt a nemzeti nyilvántartásban szereplő adatai alapján ki tudják értesíteni más tagállamból is, és a vétségért kiszabott büntetést ki tudják szabni. Magyarország egyébként éves szinten több tízezer esetben ad ki másik tagállam hatóságai számára információkat szabálysértések esetén.

Franciaország és Olaszország

Franciaország és Olaszország autópályáin kapus rendszer van kiépítve, és a díjazásaik nagyjából megegyeznek. Ez azt jelenti, hogy az átlagos autópálya használati díjak 7,5 és 11 euró (mai árfolyamon 2200 és 3300 forint) közé esnek. A franciák egyébként 11 800 kilométernyi autópályával rendelkeznek, míg az olaszoknál 6660 kilométer sztrádát lehet használni, amiből 80 fizetős szakasz van. Az országok díj/utazás kalkulátorai itt is itt tekinthetők meg. A nyugat-európai kapus rendszer díjszabásai szinte pontosan megegyeznek a franciáéval és az olasszal. Nagyjából 7 és 11 euró között alakul ugyanis a 100 kilométerre vetített díjszabás Spanyolországban és Portugáliában is. Az egyetlen nagy kivétel Németország, ahol teljesen ingyen lehet használni a sztrádákat.

Mindig érdemes résen lenni

A különbségek sokszerűségét figyelembe véve, utazás előtt mindenképpen érdemes előre tájékozódni az adott ország autópálya rendszerét illetően, hiszen a díjszabások időről-időre változhatnak.

 

penzcentrum.hu

Tovább a gyorplusz.hu-ra
×