Gépkocsi-finanszírozás másképp 2. rész

Szinte mindenki úgy gondolja az autópiac szereplői közül, hogy több igény lenne autóvásárlásra, mint ahány adásvétel valójában létrejön. Nézzük, milyen lehetőségek vannak ma autóbeszerzés finanszírozására cégeknek.

Cégek lehetőségei

1. Folyószámla- vagy beruházási hitel Ez hasonló a személyi hitelhez, a cég jövedelmezőségétől függően a számlavezető bank folyósít viszonylag szabadon felhasználható összeget. Nem terheli záloggal az autót, ha épp erre használjuk fel a hitelkeretet, viszont cégtulajdonosi kezességet biztos kérnek. Tehát: a bank nem tehénre, hanem gazdaság vagy farm üzemeltetésére ad pénzt. Szabadon eldönthetjük, hogy Bimbót vesszük meg belőle, vagy akár a testvéreit is, vagy pedig inkább kombájnt. 2. Lízing használt vagy új autóra Itt is igaz, amit a lízingről magánszemélyeknél írtunk, ám itt kétféle változata választható.

2. a. Zárt végű lízing esetén ugyanaz a helyzet, mint magánszemélyeknél. Itt már könyvelési kérdések is felmerülnek: az autó a lízingbe vevő könyveiben szerepel, az értékcsökkenést is ő számolja el. A tehén a banké, Sanyi gazda használja, fejheti, de etetnie kell. Viszont annak költsége, hogy a tehén öregszik, így egyre kevesebbet ér, szintén az ő kockázata, illetve vállalkozása eredményét csökkenti. A lízingdíjak kalkulációjánál a pénzintézet bruttó autóárból indul ki.

2. b. Nyílt végű lízing esetén nincs meghatározva, hogy kié lesz a futamidő végén a gépkocsi tulajdonjoga, vagyis nem feltétlenül a lízingelő veszi meg. A bank maradványértéket állapít meg, melyet a futamidő végén fizet meg az autó leendő tulajdonosa. A lízingbe adott autó a lízingbe vevő könyveiben szerepel a lízing ideje alatt, és értékcsökkenést is elszámolhat rá. Tehát az előző konstrukcióhoz hasonlóan, itt is az ügyfél a számviteli tulajdonos és a céges költségei között szerepelhet az értékcsökkenés. A lízingbe vevőnek az ÁFÁ-t a lízingdíjakkal arányosan, azokkal egyező ütemezésben kell megfizetnie, és nem a finanszírozási futamidő elején. Vagyis a lízingdíjak kalkulációjánál a pénzintézet a nettó autóárból indul ki. A törvény által előírt minimális kezdő lízingdíj 20%, a maradványértéket a pénzintézetek merészségtől függően állapítják meg megfelelően alacsony százalékon (5–20%). Hisz minél alacsonyabb a maradványérték, a vételár annál magasabb részének ÁFÁ-ja lesz visszaigényelhető. Tehát itt már megjelennek az ÁFAvisszaigénylés előnyei: akár a személygépkocsi ÁFA-tartalma is visszaigényelhető. A kezdő díj ÁFÁ-ja azonnal, a havi díjak ÁFÁ-i apránként, havonta igényelhetők vissza. Természetesen figyelembe kell venni, hogy az ÁFA-levonási jog csak olyan arányban áll fenn, amilyen mértékben az autót adóköteles tevékenység érdekében használják (azaz céges használat céljából). Tekintettel arra, hogy minden hasonlat sántít, így ezennel dobjuk Bimbót és Sanyi gazdát. Itt annyi hátrány keletkezhet, hogy a futamidő végén az eredeti új ár 5%- án megvásárolt gépkocsi nem 5, hanem 50%-ot ér. Ha a cég el kívánja adni, akkor azt várhatóan 50%-on teszi, ez 45% nyereséget, fizetendő nye - reség adót és befizetendő ÁFÁ-t jelent (azaz túl lett költségelve az autó: a korábban örömmel besöpört adóelőnyök később hátrányként jelentkezhetnek).

3. Tartós bérlet, vagy cégautóbérlet A legkevesebb kapcsolat az autóhoz a tartós bérlet esetén van. A nyílt végű lízing minden előnyével rendelkezik, de a gépkocsi ebben az esetben a bérbeadó könyveiben szerepel (ennek számos előnye van: nem jelentkezik a mérlegben kötelezettségként, könyveléstechnikailag is egyszerűbb, egyetlen költségszámlát kell lekönyvelnie a könyvelőnek. Se biztosítás, se súlyadó, se cégautó, se amortizáció). A bérleti díjak kalkulációjánál a bérbeadó az autó nettó árából indul ki. A bérlő egyetlen számlát kap, annak ÁFA-tartalmát a cég visszaigényelheti (a céges használat ará - nyában). Ennyi említés után talán már megszerettük, de minimum hozzászoktunk Bimbóhoz és Sanyi gazdához, így a leegyszerűsítés váratlanul ismét előbukkan: Bimbó a bérbe adóé, azaz Bimbó sosem lesz Sanyi gazdáé. Sanyi gazda saját istállójában tartja Bimbót (birtokában van), feji, eteti, csutakolja. Bérleti díjat fizet érte, és mikor Bimbó teje elapadóban van, visszaadja a bérbeadónak. Mindezt úgy, hogy Bimbó árát nettóban kell figyelembe venni. Ez végeredményben nem is Bimbó, hanem sokkal inkább Bingó.

A cikk első része a magánszemélyek finanszírozási lehetősgeiről  itt olvasható.

Szerző: Szabó Gábor

(X)

9024 Győr, Nádor tér 1.
+36-96/423-037
info@carmenrent.hu
www.carmenrent.hu

Tovább a gyorplusz.hu-ra
×