Ha november, akkor téligumi-csere

Nincs még roham a gumiszervizekben, erre rendszerint akkor kerül sor, ha az első hó leesik. Ilyenkor mindenki azonnal váltani akar nyári gumiról téli abroncsra. Ha nem akar sorba állni, most kényelmesen megteheti.

A gyakorlott sofőrök fejből tudják, a kezdőknek nem árt megtanulni, hogy ha tartósan plusz hét fok alá esik a hőmérséklet, érdemes a téli gumit felrakatni, annak ugyanis más az anyaga, sokkal jobban tapad. Sok autós még mindig abban a tudatban él, hogy csak havas úton hasznos a téli gumi. Ezt azonban a szakemberek rendre cáfolják.

Tesztek és felmérések igazolják, a téli abroncsok a nyáriakhoz képest sokkal nagyobb biztonságot szavatolnak fékezéskor, hideg időben, főleg ha vizes, havas vagy jeges az útfelület. A kívánatosnál egy méterrel hosszabb fékút sokba kerülhet, ha belecsúszunk egy másik járműbe és összetörik a motorháztetőnk vagy a lámpánk, esetleg mindkettő – érvelnek a biztonságos téli közlekedés mellett a tulajdonosok.

Annak ellenére, hogy Magyarországon nem kötelező a téli gumi használata, ellentétben például Ausztriával, hazánkban is egyre több autós belátja, magára, másokra és autójára úgy vigyázhat a legjobban, ha az évszaknak megfelelő abroncsot használ. Sokkal kisebb befektetéssel, sokkal nagyobb kártól óvhatja meg magát, aki téli gumikat vesz. Egy középkategóriás autóra 15 ezer forint közötti összegbe kerül a téli gumi darabja és általában 5-6 évig használható, a megtett kilométerektől függően.

Aki nem gumiszerelőnél vásárol új abroncsot, azoknak nem árt tudni, hogy mit jelentenek a jelzések az abroncson. Ezt egyébként az Európai Unió kötelezően előírja. Ha például valaki gyakran indul hosszú utakra, célszerű a legmagasabb üzemanyag-takarékossági osztályba sorolt gumiabroncsot választania, ezt jelzi az „A” (zöld színű) osztályozás, míg a legkevésbé takarékosak a „G” (piros színű) osztályba tartozó abroncsok. Az A és G osztály között akár 7,5 százalékos eltérés is lehet az üzemanyag-fogyasztásban – hívják fel a figyelmet a szakemberek.

Koloszár Tamás
Fotó: Marcali Gábor

Tovább a gyorplusz.hu-ra
×