Íme a nagy C-vitamin-titok!

Évek óta folyik a tudományos vita arról, hogy tulajdonképpen mennyire jó ötlet vitaminokkal és étrend-kiegészítőkkel tömni magunkat. Egy most megjelent gyűjtés sorba vette, hogy a legfrissebb eredmények szerint mely tápanyagokat érdemes tabletták formájában bevinni és melyeket nem. A C-vitamint például nem, de vannak egyéb meglepetések is.

A reklámipar mindent elkövet, hogy a gyógyhatású készítményeket lenyomja a torkunkon. A Nielsen közönségmérés televíziós statisztikai adatai szerint rendszeresen a gyógyhatású készítményekről szóló reklámok érik el a legtöbb embert. Ráadásul itt van a tél, amikor mindenki szeretné elkerülni a megfázást.

De mennyi értelme van mindenféle vitaminokkal és étrendkiegészítőkkel tömni magunkat?

A Business Insider tudományos eredmények alapján szedte össze a válaszokat, melyeket érdemes feleleveníteni.

 

Multivitaminok: Ne vedd be!

Azon túl, hogy az ilyen készítményekben általában van olyan vitamin, melyek túladagolása kifejezetten rossz hatást ér el, egy 2011-ben publikált nagy mintás kutatás azt mutatta ki, hogy azok a nők, akik folyamatosan szedtek multivitamin-készítményeket, rövidebb ideig éltek, mint azok, akik nem. Ezen túl, egy kiegyensúlyozott étrenddel be tudod vinni a szükséges vitaminokat, így nincs szükséged egy ilyen általános kiegészítőre.

 

D-vitamin: Mehet!

Erősen tartják a csontjaidat, mivel segítik, hogy azok kálciumot szívjanak fel. Nyáron a napfény segít abban, hogy a szervezeted eleget termeljen belőle, de télen ez problémás lehet, ezért érdemes külön is szedni.

 

Antioxidánsok: Kerüld el!

Az A-, C- és E-vitaminok antioxidánsok, melyek megtalálhatóak sok gyümölcsben és zöldségben. Sokáig azt tartották róluk, hogy segítenek elkerülni a rákos megbetegedéseket, de egy nagy mintás kutatás kimutatta, hogy azok a dohányzó férfiak, akik rendszeresen szedtek A-vitamint, nagyobb eséllyel lett lettek tüdő rákosok, mint azok, akik nem szedték a készítményt.

 

C-vitamin: Kuka!

Kutatás, kutatás hátán mutatta már ki, hogy a C-vitamin semmit, vagy csak nagyon keveset tesz a megfázás megelőzése érdekében. Ha viszont kétezer milligrammnál többet szedsz belőle naponta, akkor megnő az esélyed arra, hogy veseköved alakuljon ki. A tabletták dobálása helyett inkább egyél gyümölcsöket, nyáron epret, télen meg narancsot, mindkettőben van bőven C-vitamin.

 

B3-vitamin: Nehogy!

Egyél inkább lazacot, tonhalat vagy céklát. Egy 2014-es kutatás kimutatta, hogy hiába a nagy dózisos B3-vitamin-kúra, a 25 ezer résztvevőnél nem csökkent sem a stroke, sem a szívroham, sem pedig az elhalálozás esélye. Még ennél is nagyobb problémát mutatott ugyanezen kísérlet keretében a vitamin szedése, amikor azt vizsgálták, hogy mekkora eséllyel alakult ki májprobléma, belső vérzés és egyéb fertőzés: ezeknek az esélye ugyanis megemelkedett azoknál, akik B3-vitamint kaptak.

 

Probiotikumok: Felesleges!

Inkább egyél különböző joghurtokat, mert egyelőre vegyes képet mutatnak a vizsgálatok, van, hogy jó hatást mutattak ezek a készítmények, de olyan is volt, hogy nem. Tabletta formájában minden esetre nem tűnik szükségesnek a mindennapos szedésük.

 

Cink: Mehet!

A C-vitaminnal ellentétben úgy néz ki, hogy a cink valóban akadályozza a megfázást gyakran kiváltó rhinovírus szaporodását, tehát megrövidíti a megfázást. Egy 2011-es kutatás azt is kimutatta, hogy azok, akik rendszeresen szedtek cinket, enyhébb tünetekkel és gyorsabban vészelték át az ilyen megbetegedéseket.

 

E-vitamin: Nem kell!

Nyugodtan egyél sok spenótot, de külön vitaminként ne szedd! Egy 2011-es, 36 ezer férfi körében végzett tanulmány szerint nagyobb eséllyel alakult ki prosztata rák azoknál, akik külön is szedtek E-vitamint. Egy 2005-ös kutatás pedig általánosságban állapította meg, hogy nagyobb az elhalálozás esélye azoknál, akik rendszeresen nagy dózisban vittek be a vitaminból.

 

Folsav: Mehet, de csak ha...

Ha terhes vagy, esetleg teherbe szeretnél esni, akkor szedd nyugodtan a folsavat (B9-vitamin), mivel segíti az új sejtek képződését, valamint csökkenti a magzat rendellenes fejlődésének kockázatát.

 

Mindemellett persze, ha bármilyen panaszunk van, akkor érdemes szakemberhez fordulni, és javaslata alapján szedni gyógyszereket illetve étrendkiegészítőket.

 

forrás: penzcentrum.hu
f
otó: pixabay.com

Tovább a gyorplusz.hu-ra
×