Kategóriaelső
Használtautó-teszt: VW Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 2009

Kategóriaelső<br/>Használtautó-teszt: VW Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 2009

Golf. Fogalom az autók világában, és meghatározó típus az alsó-középkategóriában (C-szegmens), tehát a kompaktok között. Az ötödik széria sokban rátett egy lapáttal elődeire, és ebben jelentek meg a benzines turbómotorok. Tesztalanyunk egy ilyen, egynégyes kombi.

2009-et írunk, amikor a Golf V már jó 5 éve a piacon van. A kombi karosszéria, Variant néven, csak 2007-ben követte az ötajtósat. Aztán kisvártatva le is váltotta az azonos alapokra épített, de némileg külsőleg, főként belterében megváltozott hatodik generáció (2009– 2013). Két évig gyártották (2007–2009) ebben a formájában, mégis sok fut az utakon, hiszen egy nagyon „vágyott” űrt töltött ki a puttonyos változat. Az a bizonyos űr pedig megtalálható a kocsi hátuljában. A csomagtérben 505 literrel gazdálkodhatunk, miközben az utastér az ötös Golf rövid változatának legendásan tágas üléssorait rejti. Elöl és hátul is viszonylag magasan ülünk benne, pont ezért szinte egyterűsen nagy kényelemben. A fejtérrel nincs gond, mert egyik Golf sem sportosan domborított tetővel érkezik. Úgy gondolom – és ezt a centi is megerősíti – sikerült a Golfot belőni helykínálat szempontjából a kategória átlaga fölé. Például a Ford Focus kombi hasonló méretű, vagy alig nagyobb, egy Opel Astra Caravan kicsit szűkebb.

Ha már belevágtunk a méretekbe. Külsőre szépen megnyúlt, hiszen több mint 4,5 méteres, miközben a tengelytávja átlagos (2578 mm). A hátsó túlnyúlás tetemes, de az átlagos felhasználót ez nem fogja zavarni, esetleg szerencsétlen mélygarázs feljárókban okozhat gondot. Formailag viszont nem érheti panasz. A front a kisebb testvért koppintja, a far pedig minden trükk nélkül is szép, és egységes. Az arányai is rendben vannak a kocsinak. Összességében, mivel a Golf sosem volt divatdiktátor, így a Variant 7 éves kora és az azóta megjelent két frissebb generáció ellenére sem tűnik vénnek. Ebben persze szerepe van a korrekt gazdának, aki szerencsére megkímélte, garázsban tartotta, így csillog-villog.

Belül folytatódik a meggyőző minőség és a jól tervezett kialakítás. Ha nem lenne hatos Golf, ez a műszerfal lehetne az etalon. De mivel már van hetes is, így csak évezred eleji innovációnak nevezném. Végül is minden a helyén van, nem is csúnya, de azért a konkurencia ekkor már tudott szebbet. Egy előnye van: a sok, középkonzoli bevonatos felület itt még nincs meg – vagy már eltűnt (gondoljunk a VW Passat B5, 1996–2000, belsejére) –, így nem is kopik csúnyán. Természetesen mivel ez egy jó minőségű népautó, ahol lehet, minden textúrázott felület puha, kellemes tapintású. Aztán kellemes a köyöklő, a kormány, az üléspozíció tökéletes testre szabhatósága és a pohártartóba integrált, kivehető sörnyitó!

És akkor ott van a motor. Az 1,4 literes TSI, turbós benzines erőforrás második generációja 122 lóerős ebben a verzióban és 200 Nm nyomatékot ad 1500–3500 fordulaton. A könynyen járó hatfokozatú kézi váltóval nagy összhangban van a motor. Csendes és nyomatékos, reméljük, így is marad. Most közel 140 ezret mutat az óra, végig vezetett szervizkönyves az autó, így sok hibalehetőséget nem adott neki a tulajdonosa. Ennél a motornál mindennél fontosabb az olajcsere-periódus betartása (10-15 ezrenként, hiába „longlife” olajjal töltik), és az olajszint ellenőrzése. Bizony a gyár is engedi az olajfogyást, így üzemszerű lehet a töltögetés.

Milyen a menetkomfortja egy hétéves Golfnak? Mondhatom, nem okozott csalódást. A futómű, mivel hátul több lengőkaros konstrukciójú, alig hozható zavarba. A tömege miatt (kb. 1200 kg) jól fekszi az utat, és rossz úton is jól teljesít. Valójában városban és autópályán is tökéletes társ a motor és futómű, illetve fékek hármasa. Nem fogyaszt többet 8 liternél, de országúton 6 alatt tartható, mégsem hagy cserben a horvát autópályák emelkedőin. Összességében nagyon könnyen megszerethető, és így kétszázezer kilométer alatt még bőven hibamentes a Golf.

Az árkérdésben nincs kérdés. A Golf új autóként és használtan is drága. Talán használtan még drágább is valamivel. A tesztautó 2,2 milliós kikiáltási ára nagyjából a piaci ár felső átlagát súrolja, de kétmillió alatt hasonló évjáratú, normál állapotú Golf kombit nem nagyon kapunk. Viszont valószínűsíthető, hogy a következő 3–5 évben sem fog az értéke másfél millió alá menni. Ergo, a nevére büszke családi autónak a Golf Variant mindig jó választás.

Szöveg és fotó: Nagy Viktor

Az autót biztosította:

CarMen Autó

Győr, Nádor tér 1.
Tel.: +36-70/335-5335, +36-70/427-6000
www.carmenauto.hu

Csatolt galéria: VW Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 2009
Tovább a gyorplusz.hu-ra
×