Mit ehetünk a cukor helyett?

Édes íz nélkül nehéz meglenni. De vajon ehhez tényleg szükségünk van a finomított cukorra? Köztudott, hogy a finomított cukor, a kristálycukor nem tekinthető szervezetünk számára kellő élelmiszernek. Sőt, a szervezetre gyakorolt hatása inkább károsnak, sem mint egészségesnek nevezhető.

 

Ennek ellenére fejenként körülbelül 35 kg cukrot fogyasztunk évente, aminek bizonyos része sokszor észrevétlenül (feloldva) van jelen az ételekben és az italokban. A főzéshez fejenként körülbelül 6 kg cukrot használunk ugyancsak évente. Magyarul túl sok cukrot fogyasztunk, túl sok édességet eszünk és emiatt jelentős túlsúllyal is rendelkezünk. De mit is használhatnánk édesítőként, amely ugyanazt az élményt kínálja, mint a cukor, de annak káros hatásai nélkül?

A méz

Gyakran használt alternatíva a méz, amely mai ismereteink alapján közel 70-féle gyógy-, és fiziológiai hatással bír. A méz kiváló szénhidrátforrás, mely gazdag ásványi anyagokban, tartalmaz vitaminokat, szerves savakat, illóolajokat és fontos enzimeket.

A méz (Fotó: Napidoktor)

Találhatók még benne aminosavak, fehérjék és egyéb bioaktív anyagok. 81%-ban főleg monoszacharid cukrot tartalmaz. 22 féle makro-, és mikroelem található benne. C- és B-vitamin, folsav és nikotinsav a leglényegesebb vitamintartalma. Rendkívül magas az enzimtartalma is, ez okozza a jelentős antibiotikus sajátosságát. A lépes mézben lévő viasz és propolisz fokozza a méz hatékonyságát nyálkahártya-gyulladások, illetve immungyengeség esetén. Legjelentősebb felhasználási köre: szívbetegségek (szívgyengeség), gyomorhurut, légcsőhurut, endokrin-mirigy bántalmak (elégtelenség), sebek kezelése. Cukorbetegség, pajzsmirigy-túltengés, az agyalapi mirigy túlműködése, allergia és gyomorsav-túltengés esetén ellenjavalt! (Wikipédia)

Mesterséges édesítők

A mesterséges édesítőszereket laboratóriumi körülmények között állítják elő, ez a tisztaságuk és pontos összetételük, illetve jó adagolhatóságuk miatt előnyös. Mértéktelen fogyasztásuk azonban ugyanúgy, mint bármilyen más szintetikus adalékanyagnak egészségkárosító lehet, ezért kizárólag a megengedett mennyiségben javasolt fogyasztani őket. Legfontosabb tulajdonságuk, hogy nem emelik a vércukor szintet.

Szacharin (E954): a legrégibb és legolcsóbb édesítőszer, 300-szor édesebb a cukornál. Hátránya, hogy fémes mellékíze van, másrészt hőre bomlik, így sütésre, főzésre nem alkalmazható.

Ciklamát (E 952): fogyasztása csaknem valódi cukorillúziót kelt. Mellékízmentes, hő hatására nem bomlik. Édesítőereje 30-szorosa a cukorénak. Az emésztőcsatornán változatlanul és felszívódás nélkül halad át.

Aszpartam (E 951): két aminosavból (aszparaginsavból és fenil-alaninból) álló természetesnek mondható, a cukornál 300-szor édesebb, hőre, fényre bomló, nagyon drága édesítőszer.

Aceszulfám-K (E 950): kiváló ízű, hőstabil, a cukornál 200-szor édesebb. A szervezetben nem bomlik le, változatlan formában kiürül a bélrendszeren keresztül.

A cukorpótlók

Jellemzőjük, hogy energiát tartalmaznak, vércukoremelő hatásuk van, bár kisebb mértékben, mint a cukornak.

Fruktóz (gyümölcscukor): 30%-al édesebb a répacukornál és körülbelül 8-szor drágább. A gyümölcsökben természetes formában megtalálható. A vércukrot - kedvező glikémiás indexének köszönhetően - kismértékben és lassan emeli. Ajánlott napi mennyiség 30g/nap, amit a napi szénhidrátmennyiségbe bele kell számítani, ennél nagyobb mennyiségben rendszeresen fogyasztva nemcsak a vércukrot emeli meg, hanem a vér triglicerid szintjét is. Felhasználható édességek készítésére és befőzésre. A cukornál hamarabb barnul, ezt a sütési hőmérséklet csökkentésével tudjuk mérsékelni, megnövelve ezzel a sütési időt, alkalmazásával a sütemények tovább frissek maradnak, mert megköti a nedvességet.

Szorbit: édesítő ereje csupán a cukor 50-60%-a, ára annak 2-3- szorosa, ezért általában szacharinnal keverik. Egyéni érzékenységtől függően puffadást, hasmenést okozhat, ezért napi maximális adagja 30-50g, mely szintén beszámítandó a napi szénhidrátmennyiségbe.

Stevia (édesfű, jázminpakóca): egy dél-amerikai gyógynövény, mely természetéből eredendően édes. A levelek 30-szor, a kivonatok 300-szor édesebbek a cukornál. Széleskörűen felhasználható, 198°C-ig hőstabil. Hátránya a keserű utóíz, ha kicsivel is többet használunk belőle az étel keserűvé válik. Az adagolást mindenki egyénileg tudja a legjobban kitapasztalni, általában 200g liszthez fél kávéskanál szükséges. Sütemény készítésénél nem lép reakcióba, mint a cukor, így a sütőpor mellé kávéskanálnyi szódabikarbónát adhatunk.

Xylitol, nyírfacukor: a legtöbb rostos növényben, zöldségekben és gyümölcsökben megtalálható. Az ipar számára a nyírfa rostjaiból állították elő, innen ered a nyírfacukor elnevezés, ma már a kukorica csutkájából készítik nagy mennyiségben. Szénhidráttartalma 75%-al, kalóriatartalma 40%-al alacsonyabb a cukorénál, glikémiás indexe alacsony (7). Alacsonyan tartja a vércukor szintet, csökkenti az inzulin szükségletet, étvágy-csökkentő, gátolja a fogszuvasodást, csökkenti a csontritkulás kialakulásának kockázatát, mellékízmentes, terheseknek is adható. A cukoréval közel azonos módon adagolható, ezzel megkönnyítve a receptek átalakítást, de nem nyújt táptalajt a gombáknak, így élesztővel készülő tésztákhoz nem használható. Bevezetésekor érzékenyebb bélrendszerűeknek fokozatos mennyiségnövelés javasolt. Napi maximális adagja 40g, ami a napi szénhidrátmennyiségbe beszámítandó.

Nyírfacukor. Fotó: Shutterstock

Csicsóka szirup: hatóanyaga az inulin, melyet a szervezet inzulin nélkül is képes hasznosítani. Sütéshez, főzéshez egyaránt hasznosítható, segíti a zsírok lebontását, javítja az emésztőrendszer működését.

További cukorhelyettesítők: mannit, maltit, laktit, ezeknek szintén van energia-és szénhidráttartalmuk így ezeket is a napi szénhidrátmennyiségbe beszámítva lehet fogyasztani, napi 30 g-nál több nem ajánlott ezekből sem.

Fotó: Shutterstock

hirado.hu

Tovább a gyorplusz.hu-ra
×