Tovább erősödik a hazai e-kereskedelem

Tovább erősödik a hazai e-kereskedelem

A hazai e-kereskedelem továbbra is dinamikusan növekszik, az online piac évente mintegy 20 százalékot bővül. Ráadásul a növekedés üteme minimális lassulás mellett továbbra is megmarad, így a következő öt éves ciklusban akár két és félszeresére dagadhat.

Rendkívül pozitív hangulat jellemzi az egész online kereskedelmi szektort, ahol az új belépőknek is van keresnivalójuk. A hazai e-kereskedelem teljesítménye a tavalyi évben 1,2 milliárd euróra rúgott.

A teljes szektor harmadát a tíz legnagyobb szereplő birtokolja, a piac tehát rendkívül koncentrált. E-commerce szakértők szerint ez a fajta piaci leosztás egyáltalán nem szokatlan a feltörekvő piacokon, de a legerősebb online szektorral rendelkező országokban is sok helyen komoly dominanciát képviselnek egyes webáruházak.

Magyarországot elsősorban a piacvezető webplázák folyamatos versengése jellemzi. Ráadásul az árverseny nem csupán a fekete péntekre és a decemberi főszezonra korlátozódik, hanem jelen van az év minden időszakában. Ráadásul a novemberi időszakban megszervezik a Black Friday akciót, amely jellemzően az év legnagyobb leárazásait, illetve az akciós termékek legnagyobb választékát tartalmazza. A nagy szereplők számára a Fekete Péntek nagyszerű alkalmat jelent arra, hogy kisöpörjék a raktárkészleteiket és felkészüljenek a decemberi rohamra. Sőt, egy jól sikerült Black Friday jelentős számú visszatérő vásárlót jelent, akik jelentős bevételt eredményeznek a karácsonyi időszakban.

A kis webáruházak nem képesek felvenni a versenyt a piacvezetők leárazásaival, hiszen nem állnak rendelkezésükre a megfelelő méretű készletek, illetve a megnövekedett vásárlói igények kiszolgálását biztosító erőforrások. Így ők az esélytelenek nyugalmával dőlhetnek hátra és figyelhetik a legnagyobbak csatározását. A középmezőnyhöz tartozó online áruházak viszont képesek megfelelő méretű árukínálatot biztosítani a leárazások során, illetve az anyagi lehetőségeik rendszerint lehetővé teszik, hogy ezeket a leárazásokat finanszírozzák. A folyamatos árverseny azonban felemészti a profitrátájukat, hiszen nem rendelkeznek azokkal a beszállítói és gyártói kapcsolatokkal, amelyek a piacvezető webáruházakat segítik. Így az erőn felüli akciók biztosítása gyakran a szolgáltatásfejlesztés kárára történik, hiszen az anyagi erőforrásokat a leárazások emésztik fel.

Elsősorban ez a magyarázata annak, hogy a hazai e-kereskedelem egyre koncentráltabb, illetve egyre nagyobb piaci részesedésre képesek szert tenni a vezető webáruházak. Ennek ellenére egyáltalán nem reménytelen a belépés a telítettnek tűnő szektorokban sem. Kiváló példákat láthattunk az elmúlt két-három évben arra, hogy egy erős stratégiával rendelkező tematikus webáruház meghatározó tényezővé vált akár a barkács vagy az FMCG szektorban.

A hazai piac még bőven tartogat lehetőséget az induló webáruházak számára is. Magyarországon hozzávetőlegesen 15-16 ezer online áruház működik, míg Csehországban 40 ezer, Németországban 190 ezer, az Egyesült Királyságban 115 ezer, Hollandiában 88 ezer… A trend törvényszerű a növekvő piacokon, így biztosan egyre több webáruház kínálja majd a termékeit a hazai vásárlóknak is. A növekvő piac sokakat terjeszkedésre ösztönöz, már most számos online kereskedő az országhatárokon túl látja a növekedés lehetőségét.

Ennek ellenére kifejezetten kevés hazai webáruház működik a CEE régióban és még kevesebben léptek be az osztrák piacra. A hazai piacvezető Extreme Digital a környező országok közül utolsóként nyitotta meg az edigital.at shopját, amelyet kifejezetten az osztrák vásárlók kiszolgálására hozott létre. Ennek ellenére a hazai online kereskedők számára sokkal vonzóbb a szlovák és a román piac, illetve az utóbbi évek során Horvátországra és Szlovéniára is egyre nagyobb figyelem összpontosul. A hazai piacon tapasztalatot szerzett kereskedők sikeresek lehetnek a CEE régió országaiban, sőt jó exporttervekkel és megfelelő logisztikával akár a nyugati piacokon is.

 

 

Tovább a gyorplusz.hu-ra
×