Továbbra is a cipőkre és a telefonokra van a legtöbb panasz

Továbbra is a cipőkre és a telefonokra van a legtöbb panasz

A Győr-Moson- Sopron Megyei Békéltető Testület tizennyolc éve dolgozik a fogyasztók érdekében. Az elsődleges cél továbbra sem változott, a becsapott vásárlók és ezzel együtt a tisztességes vállalkozások érdekvédelmét látják el. 2017-ben 440 határozatot hoztak, a panaszlistát továbbra is a cipők és a telefonok vezetik.

Horváth László alapítása óta elnöke a Békéltető Testületnek, s mint fogalmaz, a fogyasztói jogviták gyors és egyszerű intézése a feladatuk, próbálnak egyezséget teremteni a vásárló és a kereskedő vagy adott esetben az ügyfél és a szolgáltató között. A Béltető Testület induló, 2001-es évében húsz határozatot hozott, 2016-ban 470-et, tavaly, 2017-ben pedig 440-et. A helyzet részben változott, részben állandó maradt. Az elnök elmondta, a cipők foglalják el a képzeletbeli dobogó felső fokát. 2017-ben 82 cipőügyük volt. Vagyis amikor a lábbeli idő előtt tönkrement vagy olyan elváltozásokat produkált, amellyel a vásárló elégedetlen volt. Cipőfronton a helyzetet bonyolítja, hogy a lábbelikre nem jótállás van, hanem szavatosság. Hat hónap után a vásárlónak kell bizonyítani, hogy a lábbelit rendeltetésszerűen használta, gondozta, kenegette.

Két éve bronzérmes volt a képzeletbeli negatív listán, most a második helyre léptek a mobiltelefonok. Itt is az a helyzet, mint a cipőknél, a cégek általában saját szervizeiktől szerzik be a szakértői jelentést, ebben az esetben az objektivitás erősen megkérdőjeleződik. A 440 határozatból egyébként 55 a mobiltelefonokra vonatkozott. Az esetek ötven százalékában a vevő panaszát orvosolták, új készüléket kapott vagy levásárolhatta az összeget. Fontos tudni, hangsúlyozza az elnök, hogy a vásárló a pénzt nem követelheti vissza, erre a jogszabályok nem adnak lehetőséget, viszont a panaszt orvosolja a készülékcsere vagy levásárlás.

Az idők változását jelzi, hogy harmadik helyre léptek előre a webshopok. A jogszabályok előírják, hogy a weben vásárolt termékeket 14 napon belül visszaküldhetjük, vagyis elállhatunk a vásárlástól. A pénz visszajár, a postaköltség viszont a vásárlót terheli. Már ha van hová visszaküldeni. Bizonyos webáruházak ugyanis elérhetetlenek, nincs címük, nincs hová visszaküldeni. Erre vonatkozott a Békéltető Testülethez benyújtott panaszok egy része.

Ha a webshop hu-ra végződik, még nem biztos, hogy magyar – osztja meg tapasztalatait Horváth László, akitől megtudjuk azt is, érdemes vásárlás előtt alaposan megnézni, konkrét címen és telefonszámon elérhető-e a webáruház, hogy ne utólag csalódjunk.

Korábban a termékbemutatókra rengeteg panasz érkezett. Tavaly első félévben mindössze négy, a második félévben egy sem. Oka, hogy változott a jogszabályi háttér. A termékbemutatókat be kell előre jelenteni, ajándékok osztogatásával nem ösztönözhetik a megjelenteket vásárlásra, a helyszínen nem lehet fizetni, s megyénként köteles a termékbemutató tartója ügyfélszolgálatot működtetni – foglalja össze a piacmegtisztulás okait az elnök.

Ami pedig a tavalyi év számait illeti: a Békéltető Testület által hozott 440 határozatból 210 volt érdemi. Vagyis amikor egyezség született a vásárló és a bolt között vagy nem várták meg a határozatot, hanem előtte megegyeztek a mindkét félnek jó megoldásban.

Körülbelül száz esetben nem tudtunk segíteni – vonja meg a tavalyi év mérlegét Horváth László, aki szerint 2017-ben fontos törvényi változások erősítették a fogyasztókat. Ha a bepanaszolt üzlet vagy szolgáltató megyebeli, akkor személyesen köteles megjelenni a Békéltető Testület előtt. Ha megyén kívüli, köteles írásban érdemi választ küldeni. Ha elmulasztják, 50 és 100 ezer forint összegű bírságra számíthatnak.

A vállalkozásoknak továbbra is kötelező az üzletben feltüntetni, hová fordulhat panaszával az ügyfél. Mint ahogy továbbra is kötelező az üzletben elhelyezni a vásárlók könyvét. Ha ebbe bejegyzünk valamit, a bolt harminc napon belül köteles értesíteni a vásárlót. Ha ezt nem teszi meg, ugyancsak büntetésre számíthat.

A magyar vásárló egyre tudatosabb, bizonyíték erre, hogy 2017-ben ezerötszázan fordultak a Békéltető Testülethez. A tanácsadást bárki igénybe veheti kedden és csütörtökön 9 és 12 óra között,  szerdán pedig 13 és 16 óra között. A Békéltető Testület a Győr-Moson- Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara földszintjén érhető el.

Koloszár Tamás
Fotó: Marcali Gábor

Tovább a gyorplusz.hu-ra
×