Két test, egy lélek TESZT: Audi Q3 35 TFSI és Q8 50 TDI

Győr+
2019.04.04. 07:50

Két Audi, amelyek egy kategóriában versenyeznek ugyan, de teljesen más ligában indulnak. A minden porcikájában győri Q3 a divatos családi mindenes, míg a Q8 a sportos cross - overek non plus ultrája.

Három, a magyar igazság

A Q3 egy A3 méretű, de annál magasabb építésű kocsi, nemrég újult meg és teljes egészében Győrben készül. A hűtőrács mérete alapján nagyobb autónak tűnik, magabiztos lett az orr kialakítása. Alapáras LED fényszórói olyannyira markánsak, hogy még egy Q8 tükréből is fenyegetőnek hatnak. Fokozható a marcona tekintet, ha fekete keretes single-frame maszkkal kérjük. A sárvédők domborítása erőtől duzzadónak mutatják a kis Audit. A formanyelv egyértelmű, ahogy a prémium szegmensben az elvárt, mégis elég egyedi részlet van rajta, amitől egyénisége lett. A kerékjárati ívek pereme lehet színre fújt, ahogy a tesztautón. A teljesen fehér verzió eleganciát, könnyedséget közvetít. Ezeket a betéteket kérhetjük fényes feketére fényezve, így egy élénk alapszínnel párosítva kiemelik az autó karakterét. A sötét küszöbökkel terepjárós lesz a dizájn. Összességében a korábbi generációhoz képest szintet lépett, mint amikor valaki a márkás melegítőt sportzakóra és chino nadrágra cseréli.

Belbecs

A Q3 beltere még nagyobbat ugrott a fejlődési létrán. Már egy kényelmes kompakt, vagy inkább egy középkategóriás kombi térkínálatát és kényelmét nyújtja. Ez igaz a térérzetre, a csomagtér méretére (530 liter) és a szolgáltatáskínálatra, amit modern csomagolásban tálaltak a tervezők. A sportos karbon vagy színes alcantara betétes, enyhén a vezető felé fordított műszerfal integrált – nem kiálló tabletre emlékeztető – LCD-kijelzőt kapott középen, amely felszereltségtől függően 8,8–10,1 colos. Alatta a hagyományos, a minőségérzetet fokozó alumínium tekerőgombos klímakezelő panelje. A vezető előtt is van kijelző, mégpedig a virtuális cockpit, aminek 10,25–12,3 col méretű (csomagfüggő) képernyőjén bármilyen hagyományos, a vezetéshez szükséges információ, vagy akár teljes kép – ernyős térkép is megjeleníthető. Az S-line sportülései olyan kényelmesek, és minden irányban tág határok között állíthatók, hogy jógapózban vagy éppen beállt derékkal is el tudunk benne helyezkedni. És még mögöttünk is marad hely. Ha mégis több csomagot viszünk, húzhatjuk előrébb a hátsó padot, dönthetjük a támlát – elvben 675 literig. A gyári, feláras erősítős hifi csodásan szól, de a koncerthangulatot a Bang amp; Olufsen 16 csatornás, 15 hangszórót és 660 W teljesítményt felvonultató rendszere adja, ami egy beépített mikrofonnak köszönhetően igazodik a menet- és háttérzajokhoz.

Téefesí

És akkor nézzük, a sok prémium adalék hogyan hat az érzékeinkre menet közben. A 35 TFSI a legkisebb benzinmotoros verzió. Az 1,5 literes, négyhengeres, turbós ismerős erőforrás a konszerntársakból. Az S-tronic DSG váltóval együttműködve az egészséges kompromisszum a sportos és takarékos autózáshoz. Néhány másodperces gondolkodás után minden helyzetben megindul, a futómű-kormány kettőse pedig városban, kanyargós utakon egyaránt partner. Autópálya-tempóban is csendes marad az utastér, és ha tud a hengerlekapcsolás aktiválódni – részterhelésen, egyenletes sebességnél –, nem nehéz 6 liter alatti fogyasztást produkálni vele. Ha többet szeretnénk a kis Audiból kihozni, akkor a 2 literes TFSI 190 és 230, vagy a TDI 150 és 190 lóerővel jöhet a segítségünkre. Az erősebbek alapáron quattro összkerékhajtást is kaphatnak – vagy szériában jár hozzájuk. Az árak a prémium szegmenshez mértek, 9,6 és 13,1 millió forint között alakulnak (Basis, Advanced, S-line). Ezenfelül felszereltségi csomagok hada áll rendelkezésre, amikkel egyénre szabhatjuk Q3-asunkat, akár kényelemre, akár sportosságra vágyunk. Befér a család, könnyen mozog a parkolóházban, mégsem kell szégyenkezni vele a német autópályákon sem. Tuti választás, ha a praktikus prémiumautót keressük.

Top Q

A Q3 után egy csatahajó formátumát mutatja a Q8. Az ötméteres hoszszon kialakított kupés tetővonal, és a keret nélküli ablakok teljesen egyediek. A 2,3 tonnás monstrum orra – mivel színre fényezett a hűtőrács kerete, így fekete – egy lopakodó óriáspárduchoz hasonlít. A mátrix-LED fényszórók éjjel is nappali világosságot ontanak magukból, a menetfények pedig a ragadozó karmait mintázó csíkok. Egyébként a Q3–Q8 összehasonlításban meglepő módon az autók orrában van a legkisebb eltérés – a nagymacska méreteiből adódóan 20 százalékkal nagyobb arcot hord, de arányaik hasonlóak. Oldalról aztán a vadállat elhúz a fehér cicus mellett, mert nagyon „dög”. A hátsó traktus is brutálisabb kisebb társánál, főleg éjszaka, amikor a dinamikusan kirajzolódó OLED lámpák rövid függőleges vonalait egy teljes szélességben húzódó vízszintes köti össze. Nehéz szavakat találni arra, milyen érzés mellette állni. Ne is tétovázzunk, irány a volán mögé.

Más-világ

Az ingolstadti mérnökök összegyúrták az A6 és A8 teljes technikai arzenálját és megalkották a Q7 „prémium változatát”. Hiszen a Q8 most megkapta a háromkijelzős vezérlőrendszert – egy a sofőr előtt, egy középen fent, és egy alatta a klíma kezeléséhez (rezgős visszajelzéssel) – és azt a modern, egyben ívelő, extra igényes műszerfaldizájnt, ami (szerintem) a legjobbak közé röpíti a nagy Audikat. Mellette a Q3 úgy fest, mintha öt évet visszamentünk volna az időben… Vagy a Q8 szaladt előre?! A méretek lenyűgözőek minden irányban. Amikor beszálltam, és a tekintélyes, ablakkeret nélküli ajtót magamra húztam, nem sikerült elég erőt kifejtenem. Nem gond, a szervomotorok behúzták helyettem. Az indítógomb nyomására a kormány és a vezetőülés beállt a memóriában tárolt pozícióba. Telefonomról a brutális hangminőségű hifi már a kedvenc jazzdalt zengi: Cosmic girl, a Jamiroquai-tól. Mintha az autó választotta volna a zenét. A Q8 is pontos, sokrétű és igényes, trendi.

Tédéí

Az első gázadásnál hallom – de csak a nyitott panoráma üvegtetőn keresztül –, hogy V6-os és dízel az erőforrás. Az 50 TDI az új elnevezési rendszer szerint az erősebb háromliteres TDI motor, 286 lóerővel, 600 Nm nyomatékmaximummal. Mire elég ez? Mindenre! A gyártó szerint 6,3 mp alatt van százon, és 245 a vége. Nem próbáltam, bevallom, de amikor odaléptem neki, 1 mp gondolkodás sem kellett és mindent bevetett, hogy kiszolgáljon. Ebben nagy szerepe van a tökélyre fejlesztett tiptronic bolygóműves váltónak. Egy 48 voltos hibridrendszert is szereltek a hajtásláncba, amely megfelelő körülmények esetén a motor leállítása mellett is tudja tartani a kocsi tempóját. Ami pedig egy csoda, a Q8 irányíthatósága. A Torsen rendszerű, legendás quattro (állandó) összekerékhajtás, és négykerék-kormányzás együtt érzésre egy tonnát faragnak a tömegéből. Nem hittem el, míg ki nem próbáltuk, hogy azonos körön fordul a Q8, mint a városi vagány Q3. A légrugó pedig csak fokozza a komfortot és a sportosságot – attól függően, milyen beállítást használunk. Terepen akár 25 centis hasmagasságnak is örülhetünk – ha bárki le merné vezetni a szőlősbirtok murvás bevezető útjáról –, és a hajószállító tréler felakasztásakor vagy a borosrekesz könynyebb beemelhetősége okán a csomagtérből a „földig” is ereszthetjük a hátulját. Vajon mi az ára a világ egyik legkomolyabb crossoverének? 22 millió forint alsó hangon, de kit érdekel, ha ez a legjobb SUV!

Szöveg: Nagy Viktor
Képek: Marcali Gábor