Nemcsak az élelmiszer-felvásárlási láz indult el hazánkban (is) februárban a koronavírus megjelenésével, a műszaki cikkekből ugyancsak több fogyott a legtöbb győri üzletben. Városunkban notebookokból, televíziókból, fagyasztókból, légtisztítókból, hajvágókból és a gőzölős fertőtlenítőkből is többet vásároltunk. S ami még nyilvánvaló: a járványon túl a forint–euró árfolyamának kedvezőtlen alakulása is hatással van a kínálatra.
Mielőtt „ellátogatunk” néhány győri, műszaki cikket árusító üzletbe, nézzünk meg néhány számot, amit roham-vásárlásaink által generáltunk. Igaz, ezek csak a februári adatok, amikor még az olasz hírek is távolinak tűntek, annyira viszont már nem, mint a kínai koronavírus-helyzet. Szóval, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) februári összegzéséből kiderül, az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene 10,7 százalékkal emelkedett. A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene összességében 11,4 százalékkal nőtt. Növekedtek az eladások az iparcikk jellegű vegyes- (24%), a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer- (16%), a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk- (15%), a bútor-, műszakicikk- (7,4%), a textil-, ruházati és lábbeli- (7%), valamint a használtcikk-üzletekben (0,4%). A csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 33 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest.
A győri BestByte Home & Elektro Outletben is tapasztaltak kisebb mértékű forgalomnövekedést, de főként a vásárlások szerkezete alakult át. Budai Ferenc, az üzlet vezetője elmondta: míg tavaly egyenletesen fogyott szinte minden műszaki cikk, addig főleg az elmúlt egy hónapban ez néhány termékre redukálódott. Többek között fagyasztóládák, kenyérsütők és konyhai kisgépek fogytak, amik az otthoni létet segítik. Nem is tudták a lépést tartani a megnövekedett igénnyel, fagyasztószekrényből például korlátozott a rendelés. De nem is biztos, hogy erre szükség lesz.
„Túl vagyunk a bumm csúcspontján, aki akart, már bevásárolt. Ha esetleg a kormány bejelenti a teljes kijárási tilalmat, akkor még egy lendületet kaphat a vásárlási láz, aztán nagy eséllyel várható a mélyrepülés” – vélekedett Budai Ferenc.
Amíg a kormány nem dönt másként, és bírják egészséggel, nyitva tart az üzlet, amely egy futárcég csomagpontjaként is működik. Itt többszörösére nőtt a forgalom az elmúlt hetekben, például a külföldön maradt magyaroknak adnak fel családtagjaik gyógyszereket, élelmiszereket többek között.
A szintén győri Puskás Profil Kft. tulajdonosa, Puskás Csaba januárban tapasztalt emelkedést a forgalomban, a februárt átlagos hónapnak értékelte. A március viszont mintegy 30 százalékos csökkenést hozott a normál időszakhoz képest a kijárási korlátozás és egyes termékek hiánya miatt. Ráadásul, a forint-euró árfolyam kedvezőtlen alakulása okán a gyártók már decemberben 8-10 százalékos áremelkedést feszegettek. Viszont olyan mértékű a visszaesés a járvány miatt világszerte, hogy nem minden vállalat lépte meg eddig az emelést. Az olasz és spanyol gyárak le is álltak, de termékhiányról nincs szó a Puskás Profilnál, mert kategórián belül tudnak alternatívát kínálni mindenre.
A Puskás Profil szakemberei szervizelik is az általuk értékesített, illetve a más üzletekben vásárolt termékeket is. Puskás Csaba elárulta, a fizető javítások legalább a felére estek vissza az eddigieknek, persze nem azért, mert nem romlanak el a termékek, hanem mert az emberek nemcsak a kijárást tartják be helyesen, hanem nem akarják, hogy más személy menjen az otthonukba, és valószínűleg a költekezéssel is kivárnak.
A garanciális javításoknál ugyanez nem tapasztalható, nem mondanak vissza munkát, örülnek, hogy egyáltalán kimegy a szerelő. „Az elvégzendő munkákat körülbelül 50 százalékkal visszavettük, mérlegelünk és fontossági sorrendet állítunk fel. Például egy szárítógép kevésbé fontos, mint egy hűtő, mosógép” – mutatott rá az 1988 óta működő vállalkozás vezetője, mi alapján ritkítják a találkozások számát. Amikor pedig mennek, a szerelők védőfelszerelésben szervizelnek: a maszk és a kesztyű mellett a lábukra műtőkben is használatos nejlon kerül.
„Csak offline értékesítünk, kicsi cég vagyunk, nincsenek nagy tartalékaink, hogy hónapokat kibírjunk munkavégzés nélkül. Csökkentett munkaidőben és létszámmal, de mindenképpen dolgozunk kell ahhoz, hogy a későbbiekben vissza tudjuk magunkat tornázni arra a szintre, ahol a járvány megjelenése előtt voltunk” – hangsúlyozta a tizenegy alkalmazottal dolgozó cégvezető, aki egyébként számos alkalommal állt már jó ügyek mellé, az elmúlt hetekben a Petz-kórháznak, valamint az ott működő Lurkó Alapítványnak is adott mosógépeket.
„A nagyszüleink a háborúba mentek, nekünk csak otthon kell maradnunk. Béke, egészség és pozitív gondolkodás legyen, a többit valahogy megoldjuk” – zárta a telefonos beszélgetésünket Puskás Csaba.
Megkerestük kérdéseinkkel a MediaMarkt győri üzleteinek vezetőségét is, milyen változásokat tapasztaltak az elmúlt időszakban a járvány miatt.
Februárban a MediaMarkt-nál egyértelműen érezhető volt a forgalomnövekedés az előző év azonos időszakához viszonyítva, és a népszerű termékkategóriák tekintetében a trendek azonosnak mondhatók országos és győri viszonylatban.
A műszaki áruházlánc egyrészt megnövekedett érdeklődést tapasztalt az otthoni munkavégzéshez, tanuláshoz is köthető termékek iránt. Ez idő alatt emelkedett a nyomtatók és az e-book olvasók forgalma, az egyik legnépszerűbb mégis a notebook-ok területe volt, ahol szintén többszörösére emelkedett a készülékek forgalma egy átlagos hónaphoz képest. Keresettek voltak továbbá az asztali számítógépek (PC) is, illetve a tabletek és a monitorok. Az otthoni tanulásra, munkavégzésre alkalmas eszközök mellett többet vittek még például a nagyméretű televíziókból, fagyasztókból, légtisztítókból, hajvágókból és a gőzölős fertőtlenítőkből is. További népszerű termék még a lázmérő és kenyérsütő, ezekből átmeneti előfordulhat készlethiány.
Elmondásuk szerint az áruházlánc arra törekszik, hogy a vásárlói számára kedvező szinten tartsa a termékek árát, de egy-egy termék esetében például szezonális hatás is lehet az oka az emelkedésnek. Az árak a meghirdetett akciók miatt is változhatnak, és hosszú távon elképzelhető, hogy a forint-euró árfolyam hatása is érvényesül majd, amit a gyártók árazási stratégiája is nagyban befolyásolhat.