A koronavírus elleni védőtermékek iránt megnövekedett kereslet és a kínálat esetenkénti szűkössége, illetve a közösségi távolságtartás miatt az utóbbi időben nőtt a fogyasztói érdeklődés a webshopok és az online értékesítési csatornák iránt. Azonban a Versenyhivatal több kifogásolható gyakorlatot azonosított ezen termékek értékesítése kapcsán.
Ajánljuk, hogy óvatosan járjon el, ha a következő, gyanúsnak tekinthető értékesítési magatartásokkal találkozik:
- Több webáruház “vírusölő” , “vírusellenes”, “járványok idején javasolt”,”tüdőgyulladás ellen hatékony”, “egészségügyi dolgozók részére készült” jelzővel illeti termékeit, vagy különös hatékonyságra utal (pl. “hatékonyan megelőzhetőek vele a fertőzések, baktériumölő, gombaölő és tuberkulózis-ölő hatással rendelkezik”). Valószínűsíthető, hogy ezek az állítások nincsenek megfelelő kutatásokkal alátámasztva, élelmiszernek minősülő termékeknél pedig a gyógyhatás állítása tilos.
- Egyes oldalak orvosnak látszó személyeket jelenítenek meg (“dr.XY ajánlásával”, “hatóanyagszakértő ajánlásával”), akik ugyanakkor nem valósak vagy nem rendelkeznek orvosi diplomával. A termékek egyedülállóságát hangsúlyozó állítások (pl. “a világon elsőként”, “a leghatékonyabb megelőző lépés neked és szeretteidnek”) is gyakran megkérdőjelezhetőek.
- Előfordul, hogy a weboldalak üzemeltetői a fogyasztói vélemények közül a negatívakat törlik, illetve vélhetően nem valós vásárlói véleményeket is megjelenítenek.
- Több oldal alkalmaz a termék-készletek gyors fogyására utaló állításokat (pl. “Már csak 17 darab van készleten”, “Népszerű termék. Több mint 10 vásárló vásárolta meg a héten”), illetve vizuális elemeket (pl. a termékkészlet fogyását illusztráló sáv, pop-up ablak), melyek alkalmasak lehetnek a fogyasztót átgondolatlan döntéshozatalra sürgetni.
- Gyakoriak a jelentős árkedvezményt kínáló akciók, habár ezeket csak akkor lehet ilyenként hirdetni, ha az eredetiként feltüntetett ár korábban valóban alkalmazott ár volt.
- Ellenőrizze a termékek végső árát megrendelés előtt, mert előfordulhat, hogy ingyenesként, díjmentesként kínált szolgáltatásokért (pl. kiszállítás) más néven mégiscsak díjat számolnak fel Önnek.
- Gyanús lehet, ha az oldalakon nincsenek feltüntetve a termékek gyártói/forgalmazói és megrendeléskor sem derül ki, hogy pontosan kitől vásárolja meg a terméket.
Mielőtt vírusellenesnek hirdetett termékeket, illetve védőmaszkot online forrásból rendelne meg,
- ellenőrizze a kiválasztott honlap megbízhatóságát: nézze meg, milyen adatok szerepelnek rajta a működtetővel kapcsolatban (valós-e a cég), és ellenőrizze az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket az egyes blogokban;
- szánjon időt a szolgáltatási feltételek megismerésére az ÁSZF-ből;
- tárolja el a vállalkozással folytatott levelezést, készítsenek képernyőmentéseket a folyamatról;
- gondolja végig, valóban minden, a vállalkozás által kért adat megadása szükséges-e a szolgáltatás biztosításához, hiszen nem zárható ki az adatok üzleti célú hasznosításának lehetősége sem;
- tudatosítsa, hogy a házhozszállítások esetében is érvényesülniük kell a jogszabályoknak, így például a 14 napos elállás jognak. Részleteket a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. Korm. rendeletben találhat.
A fentieket figyelembe véve legyen körültekintő, ha
- a magukat orvosoknak, egészségügyi szakértőknek, hivatalos intézeteknek kiadó személyek, vállalkozások népszerűsítenek a vírussal szembeni hatékony fellépést, védekezést ígérő termékeket, szolgáltatásokat;
- a vírussal szembeni védekezést segítő termék, szolgáltatás eredményességéről beszámoló fogyasztói ajánlással, véleménnyel találkozik;
- népszerű, ismert személyek nevének, fotójának felhasználásával kívánják meggyőzni valamely termék, szolgáltatás vírus elleni hatásosságáról;
- teljesen ismeretlen, hihetetlen gyorsaságú gyógyulást ígérő, csodahatású készítményeket kínálnak Önnek;
- valamely termék, szolgáltatás ajánlása során Önt sürgetik, döntéshozatalát siettetik;
- a termék adatainak, a vásárlás részleteinek megismeréséhez ismeretlen oldalakra kell továbbkattintania, vagy indokolatlanul személyes adatainak megadását kérik;
- egyes, a megbetegedésekre tekintettel a fogyasztói érdeklődés középpontjába kerülő termékeket kedvezményes áron elérhetőként kínálják.
A járvánnyal összefüggő fogyasztói panaszokat a [email protected] e-mail címen várja a GVH.
—
Ingyenes fogyasztóvédelmi és versenyjogi tanácsadás Győrben
A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda (GVTI) csapata díjmentesen segít a győrieknek fogyasztóvédelmi és versenyjogi problémáik megoldásában. A GVTI fogyasztóvédők célja az, hogy segítsék a tudatos döntéshozást, és a panaszok rendezését. Sikeresebb a panaszkezelés, ha a fogyasztók és vállalkozók tisztában vannak problémájuk jogszabályi hátterével. Ezeknek a jogoknak a megismerésében és panaszlevél megírásában segít teljesen díjmentesen, – a Gazdasági Versenyhivatal megbízásából, vele együttműködésben dolgozó, – Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda.
Szakterületeik: megtévesztő reklámok, szavatosság és jótállás, üdülési jog, termékbemutatók, közüzemi szolgáltatások, internetes vásárlások, jelentős piaci erővel való visszaélés, utazási szerződések, légi utasok jogai, üzletfelek megtévesztése.
Elérhetőségek:
9022 Győr, Bajcsy–Zsilinszky u. 44 sz., 2.em., 202.
Tel: +36 30 891 6625
E-mail: [email protected]
Nyitvatartás:
Hétfő: 12:00-16:00
Kedd: 9:00-13:00
Szerda: Zárva
Csütörtök: 12:00-16:00
Péntek: 9:00-13:00
A koronavírus terjedésének megelőzése érdekében a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodahálózat Irodáiban a személyes tanácsadás 2020. március 16. napjától határozatlan ideig szünetel! Személyes tanácsadásra nincs lehetőség, azonban nyitvatartási időben telefonon, e-mailben, illetve az online felületeken továbbra is elérhetőek munkatársaink. Rövid időn belül válaszolunk a megkeresésekre!
(x)