Nem padlógázzal, de a múlt héten elindult a győri Audi. E hét elején két sebességgel feljebb kapcsoltak, egy újabb hathengeres és egy négyhengeres motorgyártó soron kezdődött meg a termelés. Megelőzték a pár nap múlva induló ingolstadti anyacégüket, valamint a május 3-án munkába lendülő neckarsulmi gyárat is. Lapzártakor dől el, mikor kezdenek neki Győrött a járművek összeszerelésének.
„Higgye el, nagyon rossz érzés, amikor hirtelen a fékre kell taposni egy remek ütemben haladó autóban” – mondja Kovács Sándor, a járműhajtások szérialogisztikájának vezetője, majd hozzáteszi: ráadásul úgy, hogy fogalmuk sem volt róla, mikor indulhatnak el megint. „Az embereket sokk-ként érte a kényszerű döntés, frusztrált bennünket a bizonytalanság. Az egzisztenciáinkról, a jövőnkről, sokunknak egyben a hobbijáról is szó van.”
Kovács Sándor 19 éve dolgozik az Audiban, a veszprémi egyetemen végzett, két évet töltött el a Philips akkor még működő győri gyárában, aztán az Audinál találta meg a számítását.
Azt mondja, Kínában már megindult az autók iránti kereslet, ott már a Volkswagen legtöbb gyára is újrakezdte a termelést. S hogy bízik-e benne, hogy hamar vissza tudják hódítani a piacokat?
„Nézze, nekem két szívem van. Az egyik a remény, a másik a realitás. Kínában most a járvány előtti termelés 70-80 százalékánál tartanak a gyárak, amelyek a mi motorjainkat építik be az autókba. Győrben még csak egy műszakban és kevesen dolgozunk, de arra számítok, hogy minél előbb felvehetjük az idei évre tervezett tempót.”
Tárkányi Márk, a hathengeres benzines motor teamvezetője a gyár leállásakor abban bízott, hogy pár héten belül újraindul a gyártósor. „Tudtam, hogy az Audi képes lesz úgy megszervezni a munkát, hogy az egészségünk veszélyeztetése nélkül gyorsan nekiláthatunk a termelésnek” – magyarázza.
A munkatársakban nem volt csalódás, félelem? – tudakolom tőle.
„Mindenki belátta, hogy a járványt nem tudjuk befolyásolni, de az előidézett válságból csak akkor kerülhetünk ki, ha a munkavállalók összefognak a munkaadóval. Nem mondom, hogy aki a leállás idején otthon kertészkedett, vagy pihent, annak nem fordult meg a fejében, hogy mi lesz velünk. De hittünk abban, hogy kilábalunk a bajból, amin persze még teljesen most sem jutottunk túl” – válaszolja a szakember.
„A munka a gyárban nem állt le teljesen, hiszen az elmúlt hetekben felülvizsgáltuk és szükség szerint átalakítottuk a gyártósori és az irodai munkahelyeket, hogy a jövőben biztonságos legyen a munkavégzés – tájékoztat Czechmeister Mónika kommunikációs vezető. – Most éppen azt vizsgáljuk a munkavállalói érdekképviselettel közösen, hogy bizonyos juttatási elemeket hogyan lehetne szabadnapokra kiváltani abban az esetben, ha elhúzódna a válság.
Némi aggódás, készenlét, nyílt szembenézés és őszinte hang, így jellemzik többen is az audisok jelenlegi közérzetét. A munkatársak nemrég újabb közös, az együttműködést és a gyár szándékait jelző levelet kaptak a vállalat vezetésétől és a szakszervezettől: „Egészen komolyan kell azonban arról is beszélnünk, hogy jelenleg rendkívül komoly a helyzet, és a tervezési bizonytalanság miatt alternatív megoldásokról is megbeszéléseket folytatunk, legyen szó akár a juttatáselemek szabadnapokká történő átalakításáról vagy a fizetések ideiglenes csökkentéséről. Tisztában vagyunk azzal, hogy mindez mindannyiunk számára hátrányos anyagi következményekkel járna. A közös vállalkozói felelősségünk azonban a határozatlan idejű munkahelyeink megőrzése” – olvasható a levélben.
„12 ezer 800 munkatársért vállalunk felelősséget. Célunk a törzsgárda munkahelyeinek megőrzése – jelenti ki érdeklődésünkre határozottan dr. Knáb Erzsébet, az Audi Hungaria Zrt. személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagja. – Ennek érdekében szorosan együttműködünk a munkavállalói érdekképviseletekkel és folyamatosan egyeztetünk velük vállalatunk lehetőségeiről a koronavírus által kialakult helyzetben. Reméljük, hogy az embert próbáló időszak után hamarosan újraindulhat a termelés valamennyi szakterületen, amelyhez valamennyi munkatársunkra számítunk.”