Lucien Hervé Pannonhalmán

Győr+
2019.04.14. 09:29

Már látogatható a Pannonnhalmi Főapátság legfrissebb időszaki tárlata. Az Apátsági Galéria falaira ezúttal Lucien Hervé (1910-2007, született Elkán László) fekete-fehér épületfotói kerültek fel, amelyek Brasília várostól Lesencefaluig, Franciaországtól Szíriáig, az 1950-60-as évek legnevesebb építészeinek munkáit is kísérik.

A Pannonhalmi Főapátság és szerzetesközössége a csend témakörének szenteli a 2019-es évet. A mostani kiállítás címe is ehhez kapcsolódik: Lucien Hervé – az építészet csendje.

A jelen kiállítás Hervé egykori kiállításterveit gondolja tovább, végigkalauzol kétezer év szakrális építészetén. Hervé megrendelései nyomán, valamint saját kezdeményezésből öt kontinens számos országába jutott el. A tárlata dialógust kezdeményez a formák és korok, ismerős és ismeretlen helyszínek között. A kiállítás szervezői a művész archívumában őrzött negatívok közül olyanokat is válogattak az ismert felvételek mellett, melyek soha nem léteztek nagyításban, és ebben a kiállításban láthatóak először.

„A pannonhalmi bencés közösség modern kori történetét végigkíséri a fotográfiával való magas szintű foglalkozás. Palatin Gergely, Rados Tamás, Vass Alberik bencés szerzetesek munkásságát, vagy a főapátság több mint százezer felvételt őrző fotótárárát is lehet említeni. A Regula Oculorum című 2006-os, Osztás 10×10 című 2016-os, Közös ház című 2017-es fotókiállítások után most újabb fórumot nyújt a közösség a fotográfiával történő találkozásnak, ez pedig a Lucien Hervé – az építészet csendje című kiállítás.” – emelte ki bevezető gondolataiban Dr. Dejcsics Konrád, a Főapátság kulturális igazgatója.

A fotótárlat képeinek nagyítását az a Philippe Brame végezte, aki barátként és kutatóként is végigkísérte Lucien Hervé az utolsó éveit. A kiállításon elmondott emlékei szerint hosszú heteket töltöttek együtt Lucien-nel és feleségével, Judith Hervével, hogy kiválogassák a kiállítás anyagát. A megkapott negatívokkal aztán ő dolgozott tovább. És hogy mitől különlegesek ezek a fotók? Brame magyarázata szerint: „Az első dolog, amit meglátunk Hervé negatívján, nem a fekete-fehér szokásos homályossága, hanem az áttetszőség. A nagy üresség, ami a képkockát elfoglalja, és ami a papíron harmonikusan elhelyezett formák teljességét alkotja majd.”

Gebauer Imola, szintén Hervé művészetének kutatója és a kiállítás kurátora a következőkre irányítja rá a figyelmet: „Lucien Hervé, aki elsősorban építészeti fotósként járta a világot, minden ember alkotta épített műre – legyen az szakrális vagy profán – érdeklődéssel tekintett. Az emberi teremtő szellemet kereste, mert hitt, ugyan nem Istenben, de az emberben. Hervé fotográfiája teljes személyiségét tárja fel: e szakrális terek az emberiségbe vetett hitét mélyítik el, titkaikra, az őket átjáró fényre szeme, intellektusa és szíve lencséje élességével rezonál. Ebben rejlik az ő misztériuma.”

A Pannonhalmi Apátsági Galéria tárlata 2019. november 11-ig ingyenesen látogatható.

Forrás: Pannonhalmi Főapátság
Fotó: Csoszó Gabriella