A tánc világnapját 1983 óta minden évben a klasszikus balett óriásának tartott Jean-Georges Noverre születésnapján, április 29-én ünneplik. Ez alkalomból díjazták a hazai táncszakma kiválóságait.
Idén a Magyar Táncművészek Szövetsége Az évad legjobb női táncművészének – klasszikus balett kategóriában – a Győri Balett magántáncosát, Marjai Lili Annát választotta. A kitüntetett az idei évadban Anna Karenina szerepét alakította Velekei László, Seregi- és Harangozó-díjas koreográfus táncszínházi adaptációjában. “Először is szeretnék köszönetet mondani a társulat igazgatójának, Kiss Jánosnak és az előadás koreográfusának, Velekei Lászlónak, akiktől lehetőséget kaptam, hogy idáig eljuthattam, és ebben a gyönyörű szerepben bizonyíthattam” – mondja boldogan a díjazott.
Lev Tolsztoj 1872-ben szemtanúja volt, amikor egy fiatal nő, féltékenységi rohamában egy tehervonat elé vetette magát. Az írót a halott, összeroncsolt nő látványa sokáig nyomasztotta. Tizenegyszer dolgozta át művét, mire megszületett a végső változat, mely Annát a világirodalom legnagyobb hősnői közé emelte. Velekei László korábban már foglalkozott e grandiózus művel, a tavaly novemberi premier azonban egy teljesen más koreográfia mentén született meg, mint a megelőző, Csepi Alexandra dramaturg segítségével.
A győri táncszínházi adaptáció középpontjában Anna, a szenvedélyt megélő nő áll. A fiatal asszonynak mindene megvan, ami egy boldog élethez kell, ám egy végzetes napon találkozik a fényes karrier előtt álló, jóképű fiatal katonatiszttel, Vronszkij gróffal. A nagybetűs szerelem után vágyódó férjes asszonyt örvényszerűen ragadja magával ifjú szeretője iránti szenvedélye, egészen a tragikus végkifejletig. Amikor pillantásuk először találkozik, Anna élete megpecsételődik, bukása ettől kezdve elkerülhetetlen.
Aki ismeri a fiatal táncost, Marjai Lili Annát, az tudja, minden mozdulatát a tökély és a mély érzelmek mozgatják. Az évad legjobb női táncművészeként nagy súly helyeződik rá, még inkább bizonyítania kell önmaga számára is. Velekei László katartikus táncadaptációjában Lili eddig is minden este a maximumot nyújtotta a címszerepben, folyamatosan keresve benne a megújulás lehetőségét, ettől még izgalmasabbá vált számára is a kivételes előadás.
A győri Anna Karenina arra tanít bennünket, hogy “próbáljunk meg szembenézni és feldolgozni mindennapi fájdalmunkat, hogy ne úgy végződjék életünk, mint Annáé”.
Mint ismeretes, az idei évad a járványügyi vészhelyzet miatt március közepén megszakadt, a táncos legnagyobb ellensége most az idő. “Nagyon szomorú voltam mikor kiderült, hogy a járvány miatt sok előadásunk elmarad az Anna Kareninából. Félbeszakadtak az új bemutatónk, a GisL próbái is. Rengeteg munka vár még ránk, a gyakorlatokat online, otthon végezzük, így töltjük hasznosan az időt.”
A Magyar Táncművészek Szövetsége a Győri Balett magántáncosait többször tüntette már ki. Több kategóriában is díjazta korábban Gyurmánczi Diánát, illetve Sóthy Virágot, Matuza Adriennt pedig 2017-ben választotta az évad legjobb táncosai közé. A szakmai szervezet a társulatból még Pátkai Balázs (2009), Sebestyén Bálint (2011) és Jekli Zoltán (2018) teljesítményét ismerte el, míg 2013-ban lett az évad legjobb pálykezdő táncművésze, Daichi Uematsu. Két alkalommal választotta az évad alkotójának Velekei Lászlót, Kiss Jánost pedig az év táncosának járó díjjal tüntette ki 1983-ban.
Az idei évad legjobb női táncművésze, Marjai Lili Anna és a többi díjazott – a tervek szerint – ősszel egy gálaest keretében vehetik majd át a megtisztelő címeket.
Marjai Lili Annát, a Győri Balett magántáncosát a Győr+Rádió kérdezte a díjáról és a sikert hozó előadásról, az Anna Karenináról.