A tavasz beköszöntével minden évben megkezdődik a kerti munkák, a lakásfelújítások és a barkácsolás ideje. A barkácsáruházak a kiadott kormányrendelet szerint azon üzletek közé tartoznak, amelyek felkeresése „alapos indoknak" számít, így szigorú szabályok mellett folyamatos a működésük.
Cikkünkben Karl-Heinz Keth, a Praktiker Kft. ügyvezető igazgatója és Csiza-Pák Eszter, a Piktor Kft. PR-vezetője mutatja be, hogyan sikerül a járvány miatt a vásárlókat megtartani, milyen tapasztalatuk van az eladásban, és hogyan készülnek a munkaerő megtartására.
A Praktiker számára fontos a vásárlók és a húsz áruházban dolgozó munkatársaik egészségvédelme is. A Blue Colibri applikációján keresztül vannak közvetlen kapcsolatban mintegy 1600 munkatársukkal. „A költségstruktúrát összehangoljuk a jelenlegi bevételekkel. Egyetlen munkavállalónkat sem küldtük el a vírusjárvány ellenére. Legfőbb célunk, hogy a munkatársakat továbbra is motiválni tudjuk, hiszen a hosszú távú foglalkoztatásukat és megélhetésüket szeretnénk biztosítani” – mondta Karl-Heinz Keth ügyvezető igazgató. Nemcsak az interneten, de az áruházakban is kihelyeztek figyelemfelhívó táblákat, matricákat. Munkatársaik maszkban dolgoznak, plexilapokkal védik a pénztárosokat, és külön ajtóhoz terelik az érkező és távozó vásárlókat, az előírt távolság betartása mellett kézfertőtlenítőket is biztosítanak.
Néhány árucsoportnál megduplázódott a forgalom a tavalyi évhez képest, ami arra utal, hogy vásárlóik egy része a kényszerpihenőt kerti munkálatokkal, illetve javításokkal, állagmegóvással tölti. Az áruházi vásárlók száma több mint 10 százalékkal csökkent, de 30 százalékkal növekedett az online felületen beszerzők száma. A vevők tudatosabban terveznek előre, hogy mit vásárolnak, ezért a vásárlószám-csökkenés mellett nőtt az átlag kosárérték, de összességében a járvány negatívan befolyásolja a szezonális forgalmat, csökkenés tapasztalható a tavalyi évhez képest.
A Piktor Kft. Győrben jelenleg három üzletet működtet, ahol összesen százan dolgoznak: a Piktor Festékbolt, a Fészek Kert Kertészeti Szakáruház és a Kreatív Ötletház hobbibolt más-más mértékű piaci részesedést képvisel a saját szegmensében. „A vírusjárványra a lehetőségekhez képest előre felkészültünk, hogy folyamatosan tudjunk működni. A halasztható beruházásokat leállítottuk, illetve ahol megoldható volt, áttértünk home office-ra. Próbáltuk a lehető legjobban feltölteni a készleteinket, ügyfeleinkkel az egyeztetések online vagy telefonon történnek. Célunk, hogy a járvány okozta válsághelyzetet úgy vészeljük át, hogy egyetlen kollégát se kelljen elküldenünk, mindenkit teljes bérrel tudjunk továbbra is foglalkoztatni, és a jelenlegi üzleti forgalomban, ha drasztikus csökkenés nem lesz, akkor ezt meg is tudjuk valósítani” – ismertette Csiza-Pák Eszter, a Piktor Kft. PR-vezetője, hozzátéve, hogy a tervezettnél korábban elindították webáruházukat, amelyen keresztül lehetőség van biztonságos, érintkezés nélküli vásárlásra, amelynek kínálatát folyamatosan bővítik és napról napra frissítik. A szükséges biztonsági intézkedéseknek megfelelően változtattak a nyitvatartási időn, fokozott fertőtlenítést végeznek, védőeszközöket biztosítanak a kollégáknak, távolságtartó területeket jelöltek ki, és szükség esetén az üzlettérben tartózkodók számát ideiglenesen korlátozzák.
A Piktor Festékboltban és a Fészek Kert üzletben tavaszi főszezon tapasztalható a forgalomban, amelyhez hozzájárulhat, hogy az emberek igyekeznek hasznosan elfoglalni magukat otthon, és az eddig halogatott munkákat most próbálják elvégezni, pótolni, ezért a forgalom, bár nem nagymértékben, de határozottan növekedett. A Kreatív Ötletház üzletben bővítették a termékkört, így újra tudták nyitni a boltjukat, de a csökkent érdeklődés továbbra is tapasztalható az árukínálat iránt.