Adott egy hagyományos tanítási rendszerben működő nyelviskola. Adott egy megszokott, jól bevált nyelvtanulási-nyelvtanítási rendszer. Adott egy jól képzett nyelvtanári gárda. Adottak a feltételek, hogy minden összhangban legyen. Egyszer csak jön a koronavírus….
A győri Hatos és Társa nyelviskolához hasonlóan, valamennyi piaci szereplő hatalmas kihívásokkal került szembe, amikor a vírus felforgatta a mindennapi életet. Az iskolák bezárása, a kijárás korlátozása nehéz helyzetbe hozott sokakat, beleértve a nyelvtanulókat és a nyelvtanárokat. Nem hagyhattuk cserben a nyelvi érettségire, nyelvvizsgára készülőket, és azokat sem, akiknek fontos a nyelvtudásuk szinten tartása és fejlesztése. Tennünk kellett valamit, mégpedig gyorsan.
A legfontosabb az volt, hogy naprakész információkkal lássuk el a hallgatóinkat és tanárainkat egyaránt. Mivel életünket behálózzák a közösségi platformok, egyértelmű volt, hogy online megjelenéssel, mindenkit könnyen tájékoztathatunk és elérhetünk.
Honlapunkon elindítottunk egy blogot, ötletekkel segítve a nyelvtanulókat az otthoni, online tanulás során. Tippeket adtunk arra vonatkozóan, hogyan tudják hatékonyabban kihasználni a rendelkezésre álló erőforrásaikat (idejüket, modern eszközeiket), hogy nyelvtanulás szempontjából előnyt kovácsoljanak a kialakult helyzetből. Aktívabbá tettük a közösségi oldalunkat is, nyelvi játékokkal, napi bejelentkezésekkel igyekeztük és igyekszünk fenntartani a látogatóink érdeklődését.
Maga az online tanulási forma a pandémia előtt sem volt ismeretlen fogalom, csak éppen nem volt elterjedt formája a nyelvtanulásnak, különösen nem csoportos nyelvi képzések esetén. Tanulmányozva a különféle online platformokat, a Hatos és Társa nyelviskola vezetősége több online kommunikációs csatornát is kiválasztott, amelyek alkalmazásuk során hatékonynak bizonyultak arra, hogy átvegyék a hagyományos nyelvtanulás formáit. Ehhez persze meglehetősen sok előkészületre volt szükség. Eleinte aggódtunk, sikerül-e megvalósítanunk a színvonalas nyelvi képzést, a gyors digitális átállással egy időben. Vért izzadtunk, hogy megfeleljük a változó körülményeknek, az elvárásoknak, de szerencsére volt többféle segítségünk. A Nyelviskolák Szakmai Egyesülete (NYESZE) módszertani webináriumai és tanáraink elkötelezettsége a nyelvtanítás iránt lendületet adott ahhoz, hogy felismerjük, ez az út is járható, sőt! Mindezek mellett a nyelvtanár kollégák mentális egészségének megőrzése érdekében több NYESZE tagiskola is felkérte pszichológus szakemberek segítségét.
Mi kellett ahhoz, hogy azt mondhassuk, sikeres volt a digitális átállás?
Gyors reakció, alkalmazkodóképesség, módszertani felkészültség, mentális egészség, a hallgatók nyitottsága, és tudásszomja, és a hit, hogy együtt meg tudjuk csinálni.
És megcsináltuk! Tanulmányi igazgatónk szavait idézve, „Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján, azt kell, hogy mondjam, hogy mindent meg lehet tanulni…” csak kell hozzá egy jó nagy adag elszántság, akaraterő, önbizalom és egy támogató közösség.
És mit hoz a jövő? Ki tudja? A Hatos és Társa Nyelviskola vezetősége és tanárai nevében is mondhatjuk, hogy az enyhítéseknek köszönhetően reméljük, mihamarabb újra találkozhatunk a hallgatóinkkal kontaktórák keretében, már a nyári intenzív tanfolyamok során, de amíg erre nincs lehetőség, mi addig is itt vagyunk nekik online.
(x)