Rugalmas gyártással és a globális piaci lehetőségek kiaknázásával igyekszik csökkenteni az új típusú koronavírus-járvány okozta kieséseket a Rába Járműipari Holding Nyrt., úgy, hogy közben a munkahelyek maximális megtartására is törekednek - mondta az MTI-nek a győri székhelyű vállalat elnök-vezérigazgatója.
Pintér István kifejtette, hogy viszonylag felkészülten érte a vállalatot a járvány miatti általános keresletcsökkenés, mert a globális kulcspiacaikon már a tavalyi év második felétől csökkenő aktivitás volt megfigyelhető. A járműipar közel két hónapos leállása azonban váratlan volt, de úgy hidalták át, hogy a kéthetes nyári leállást előre hozták.
“Nem lehet látni, hogy keresleti oldalon mit hoz a jövő” – fogalmazott Pintér István, majd hozzátette: az a vállalat szerencséje, hogy nemcsak Európában, hanem az Amerikai Egyesület Államokban, Oroszországban és Japánban is jelen vannak, ami egyfajta védettséget ad, emellett termékportfóliójuk sem egy szegmensre koncentrál, hiszen értékesítenek a személygépkocsi, az országúti nehézteherautó-piacon, a nehéz építőgép és a mezőgazdasági gépgyártó piacon is.
Úgy látják, hogy e szegmensekben a vállalatoknak és beszállítóiknak várhatóan eltérő mértékű visszaeséssel kell szembenézniük, de ennek mértékét ma még nehéz megjósolni – mondta.
Kifejtette, hogy a gyártást rugalmasan, a vevők rövid távú lehívásaihoz igazítják, a cél a munkahelyek maximális megtartása. Ennek érdekében – a vezetőket is ideértve – minden munkavállalóval megállapodtak a munkaidő rugalmas kezelésében és az ehhez tartozó bérfeltételekben. A hosszabb távú prognózisok elkészülte után, amennyiben szükséges, finomítanak a rendszeren.
Működési költségeiket a kritikus elemekre korlátozták, itt az a cél, hogy a válság kapcsán várhatóan átrendeződő globális ellátási láncok lehetőségeit kiaknázzák, azaz javaslatot tesznek vevőiknek a nehéz helyzetben lévő, vagy távoli cégek kapacitásaik kiváltására.
Pintér István szerint a legnagyobb keresletcsökkenés a személygépkocsi-iparban lesz, a legkevésbé pedig a mezőgazdasági szegmens lesz érintett. A többi piacuk valahol a két szélsőérték közé prognosztizálható – mondta, majd hozzáfűzte, hogy a vállalat stratégiája arra épül, hogy ezekben a helyzetekben lehet piacot szerezni.
Folytatják a fejlesztéseket, hogy az ellátási láncok újragondolásakor a következő évtized nyertesei közé tartozzanak. A jelenlegi kisebb terhelés mellett lehetőség van arra, hogy a gyártási rendszereken “élesben” végrehajtandó ipar 4.0 teszteket előre hozzák. A 2016-ban elindított, 10,5 milliárd forint keretösszegű beruházási programjuk gyakorlatilag befejeződött, a vevőket már az új gyártósorról szolgálják ki, azonban a vírushelyzet okozta utazási korlátozások miatt elhalasztott garanciális finomhangolások itt még hátra vannak.
A Rába konszolidált árbevétele 19,5 százalékkal 11,8 milliárd forintra csökkent az idén az első három hónapban, és 119,6 millió forint veszteséget termelt a cég.
Csak a futómű üzletág realizált forgalomnövekedést az első három hónapban, ennek mértéke 1,3 százalék volt, így 6,5 milliárd forint lett az árbevétel. Az alkatrész üzletág 3,7 milliárd forint árbevételt ért el, 19,4 százalékkal kevesebbet 2019 első három hónapjához képest. A jármű üzletág árbevétele csökkent a legnagyobb mértékben, 57,1 százalékkal, 1,7 milliárd forintra.
Pintér István a jármű üzletág árbevételének nagymértékű csökkenését azzal indokolta, hogy a honvédségijármű-értékesítések elmaradtak. Az ezzel kapcsolatos erőforrásokat leépítették, és egy egyszeri – terven felüli, egyébként cash-flow-t nem befolyásoló -, a katonaijármű- kapacitást érintő leírás okozta a veszteséget. A cél az, hogy a jármű üzletág nyereségességét a katonaijármű-értékesítések nélkül még idén helyreállítsák, az ehhez szükséges átalakítások már folynak.
Pintér István beszélt arról is, hogy a Rába értékesíti Városrét elnevezésű ingatlanának 43 ezer négyzetméternyi területét Győr belvárosában. Jelenleg a tervezési, engedélyeztetési fázisban tart a projekt, amely a tervek szerint legkorábban őszre kerülhet olyan állapotba, hogy ütemezhető legyen a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. által működtetett Elektronikus aukciós rendszeren keresztül történő árverése.
Az elnök-vezérigazgató szerint a járvány miatti globális leállások és újraindítások a szinkronizálás hiánya miatt komoly működési problémákat okoznak a mai napig a piacokon. Ezt tetézi az is, hogy még nem lehet megbecsülni, milyen minőségi és mennyiségi változásokon megy keresztül a kereslet. “Úgy vélem, hogy a neheze még hátravan, és a biztonsági öveket célszerű bekapcsolva tartani” – mondta.
A Rába részvényeit a Budapesti Értéktőzsde prémium kategóriájában jegyzik a papír kedden 930 forinton zárt, az elmúlt egy évben 666 és 1245 forint közötti áron forgott.