Négynapos munkahét bevezetését javasolja a 2,3 millió alkalmazottat képviselő német szakszervezet, az IG Metall, amely a munkavállalók erős érdekképviselete az autóiparban is. A koronavírus második hullámának gyors hazai terjedése idején megnéztük: mennyire jelentene megoldást a négynapos munkahét a győri járműipari cégek számára, amennyiben ismét lelassul a gazdasági növekedés.
A 21 kis- és nagy céget képviselő győri Professio Fémipari és Szakképzési Klaszter elnöke, Horváth Szabolcs szerint jelenleg szinte minden munkavállalót foglalkoztatni tudnak. Az IG Metall kezdeményezésére tehát most semmi szükség ebben az iparágban.
Utalt arra az elnök, hogy amikor a járvány első szakaszában szinte leállt az autóipar, s radikálisan csökkentek a megrendelések, a gyárak a világ minden részén megpróbálták megőrizni a munkahelyeket. Pontosan tudták, hogy amikor ismét beindul a gazdaság, akkor szükség lesz a munkaerőre. Ha elpártolnak az iparágtól, rendkívül nehezen lesz új, képzett és tapasztalt szakembereket találni, kiképezni. Az alkalmazottak megőrzésének több módját is bevezették. Elsőként az évi rendes, fizetett szabadságokat adták ki, ez azonban nem bizonyult elegendőnek. Ezek után több cég is felajánlotta a dolgozóinak, hogy maradjanak otthon, s mondjanak le bérük harminc százalékáról. Miután a fizetések az utóbbi években jelentősen emelkedtek, a munkatársak általában elfogadták az ajánlatot, hiszen nem okozott drámaian súlyos érvágást, hogy csak a bérük 70 százalékát fizették ki nekik.
Horváth Szabolcs érdekes példát mondott a piacgazdaság gyors alkalmazkodó képességére. A kényszerűségből otthon maradó munkatársak elkezdtek kertészkedni, gondosan lenyírták a füvet. Egyre nagyobb, lassan tömeges kereslet mutatkozott a fűnyírók kései iránt. Azonnal akadt élelmes vállalkozó, aki elkezdett késeket gyártani, s ebből komoly bevételre tett szert.
A győri beszállítók arra számítottak, hogy a nagy autógyárak a tavaszi kényszerszünet miatt elhalasztják a szokásos nyári leállásokat. A járműgyártó vállalatok nagy része azonban a nyári leállást sem mulasztotta el. Időközben megszaporodtak, felgyülemlettek a megrendelések. Egyrészt a tavaszi kényszerű munkaszünet miatt, másrészt pedig nyáron éledezni kezdett az autópiac, főleg Kínából rendeltek egyre több autót. Így aztán a nyár végén s az ősz elején mindenkit foglalkoztatni tudnak. Augusztusban, szeptemberben várhatóan mintegy 30 százalékkal nagyobb a rendelésállomány, mint a tavalyi esztendő hasonló időszakában. Azt persze nem tudni, hogy mennyire lesz tartós ez a tendencia, mindenesetre az előjelek jók.
Ezt igazolja a győri Audi Hungaria gyakorlata is. Czechmeister Mónika kommunikációs vezető szerint vállalatuk szinte teljes kihasználtsággal, három műszakban dolgozik. „Fokozatosan magukhoz térnek a piacok, fontolgatjuk, hogy a megnövekedett igények miatt egy-egy esetben esetleg szombati műszakokat rendelünk el a járműgyártásban” – tette hozzá a kommunikációs vezető.