Két győri ismert és elismert oktató, dr. Kováts-Németh Mária egyetemi magántanár és dr. Borbély Károly festőművész közös munkája eredményeként született meg a Környezettudatos viselkedéskultúra – Nemzeti identitás című könyv.
Milyen kapcsolatban van egymással a természet, a nevelés és a művészet? A közelmúltban megjelent kötet a magyar neveléstudományi és művészeti örökségünkkel kapcsolatos elméleti alapokat és gyakorlati mintákat kíván nyújtani a környezettudatos viselkedéskultúra, a nemzeti identitás megnyilvánulására és megvalósítására. A kétszerzős kötet azt is láttatni kívánja, hogy a különböző tudományterületek, a pedagógia és a művészet, miként gazdagítják egymást, mennyire fontos az ember számára az értelmi és érzelmi élmény a dolgok lényegének megértéséhez, a probléma felismeréséhez, s a feladat megoldásához.
A könyvben többek között arra is keresik a válaszokat, hogy hol ér véget a tudomány, és hol kezdődik az etika. A XXI. század első harmadában, az információk óceánjában, amikor a technikai és tudományos ismeretek a világmindenséget kísértik, különös aktualitása van annak, hogy a tanulás során megszerzett ismeretekkel mit kezd az ember, mire használja a tudást: jóra vagy rosszra, ön- és természetpusztításra, vagy az egyén és a természet harmóniájának kiteljesítésére.
A felnövekvő nemzedéknek szeretetre, harmóniára, érzelmi biztonságra is szüksége volna. A tudomány végtelen bőségét árasztja az ismereteknek, amelyek a kommunikáció széles skáláján jutnak el a tömegekhez. A követhetetlen ismeretmennyiséggel – hibás módon – megpróbál lépést tartani az iskola, ami súlyos problémák sorát zúdítja a pedagógusokra. Ebben a túlfűtött aktivitásban az egyén nem kap szót, passzív befogadóvá némul. A személyes gondolatcsere, az egymásra figyelés maradék lehetőségei nagyrészt digitalizálódnak, minimális esélyt hagyva a közvetlen emberi kontaktusnak – mutatnak rá a szakemberek.