A gyerekkel való autózás kérdése sok fejtörést okoz a szülőknek, nem véletlenül. Bölcsföldi István szakoktató segítségével megpróbáljuk érhetően leírni, mikor teszünk meg minden tőlünk telhetőt a szabályok betartásáért és a kicsik biztonságáért.
„A legfontosabb, hogy a kicsik biztonságát tartsuk szem előtt, s ne azt, hogy vajon mikor büntet meg minket a rendőr!” – kezdte Bölcsföldi István, akinek számos vezető köszönheti jogosítványát. István elmondta, hogy a gyermekek szállítását is a KRESZ szabályozza, s a kiindulópont mindenképp az, hogy a gépkocsiban 150 centiméternél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. „Kivételek persze vannak, mert nem mindegy, hogy hova és milyet veszünk – folytatta a szakoktató. – Előfordulhat, hogy nem is kell gyermekülés, ám ez már igencsak ritka. Napjainkban leginkább már csak a veterán autóknál fordul elő, hogy nincs gyárilag beépített biztonsági öv, így a gyermekülés rögzítése sem megoldható. A három év feletti gyermekek beülhetnek, de csakis hátra. Viszont az isofix rendszer ilyenkor is beépíthető.
Előre ülhet gyerek?
Igen, ám a helyzet itt sem egyszerű. A menetiránynak hátrafelé fordított ülésben kizárólag csak akkor, ha az ülés előtt nincs, vagy kikapcsolják a légzsákot. Hagyományos gyerekülésben bármilyen korosztályú és életkorú gyermek szállítható, 150 centiméteres magasság felett pedig már semmiféle kiegészítő ülés nem szükséges. A tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy hátul nagyobb biztonságban vannak a kicsik, így jobb, ha ezt a megoldást választjuk.
Mikor nem kell hátul a gyerekülés?
A centiméter korlátozás nem ugyanaz elöl és hátul. Míg elöl 150 cm felett, addig hátul már a 135 cm-t meghaladó testmagasság esetén sem kell a gyermekülés, persze csak akkor, ha a gyári üléshez szerelt biztonsági övet használni lehet és kell is! Figyeljünk rá, hogy az öv nem vágja-e a gyermek nyakát! Ha szükséges, akkor ülésmagasítóval segíthetünk, s így már biztonságosan becsatolható a biztonsági öv. Szót érdemel még a két ponton rögzített biztonsági öv, ami az ismert kritériumok esetén megint csak megfelelő, ráadásul a derekánál fogja a gyermeket. Jó tudni, hogy két, tíz éven aluli gyermek egy személynek számít, tehát egy ötszemélyes autóban, míg hátul 3 felnőtt ülhet, 10 éven aluli gyermekből összesen hat fő.
Klasszikus vagy isofix?
Örök kérdés, hogy vajon melyik a legjobb gyermekülés, hiszen a piacon rengeteget találni belőlük. Ami a legfontosabb szempont: illeszkedjen a kicsik méretéhez! Létezik egy ECE-R 44 és egy ECE-R 129-es néven futó szabvány. Utóbbi a gyermekek magasságát, előbbi pedig a súlyát jelenti. Az ECE-R 44 szerinti 0-ás kategóriába a legfeljebb 10 kilogrammos tömegig használható hordozók, a 0+ osztályba pedig az akár 13 kilogrammig használható, de szintén hordozó jellegű ülések tartoznak. Az I-es kategória a 9–18 kilogrammos gyerekeknek készült és többnyire a saját övvel ellátott üléseket jelentik. A II-es csoportba a már nagyobb, háttámlával rendelkező, és akár csak az autó biztonsági övét használó ülések tartoznak. Ide sorolhatjuk az isofix rendszerű üléseket is, amelyeket a karosszériához lehet rögzíteni: a gyerekülés így baleset esetén nem tud kicsavarodni, kipördülni és kiesni az autóból. A III-as kategóriába soroljuk az ülésmagasítókat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az isofix rendszer biztonságosabb, így ha csak tehetik, ilyet szerezzenek be családjuk számára.
Havassy Anna Katalin
Fotó: Marcali Gábor