Győr+
2011.12.02. 09:38

Megoldás a szmoghelyzetre: ülj buszra!

Az egyre növekvő energiaárak, a levegő – mind többször jelentkező – egészségre ártalmas szennyezettsége azt mutatják, hogy az autótól érdemes és helyes a környezetkímélő közlekedési módok, például a közösségi közlekedés felé fordulni. Ezt segítheti az az európai uniós támogatással megvalósuló komplex utastájékoztatási rendszer, amely sokkal kényelmesebbé és pontosabbá teszi a helyi járatú buszközlekedést Győrben, ezzel alternatívát nyújtva a környezetük iránt felelősen gondolkodó fiatal korosztálynak is.

A közlekedés Európa legtöbb energiát fogyasztó ágazata, amelynek energiafelhasználása folyamatosan növekszik. A túlnyomó többségében fosszilis üzemanyaggal működő magántulajdonú gépjárművek számának emelkedése az egyik legnagyobb kihívás a társadalom és a gazdaság alacsony fogyasztásúvá, energiatakarékossá alakítása során. Nagyratörő intézkedések egész sorára van szükség ahhoz, hogy 2020-ig megvalósuljanak az Európai Unió úgynevezett 20-20-20 célkitűzései, azaz 20%-kal csökkenjen az üvegházhatású gázok kibocsátása, 20%-kal javuljon az energiahatékonyság, és ugyanilyen mértékben nőjön a megújuló energiaforrások részaránya a teljes energiafelhasználáson belül. A társadalom középkorú tagjainak berögzült rossz szokásait nehéz megváltoztatni, de a jövő generációját még nem késő jobb belátásra bírni. A közösségi közlekedés használatára hívhatja fel a fiatalok figyelmét az az új, komplex utastájékoztatási rendszer, amelyet Győrben építettek ki az elmúlt időszakban.

A Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Kisalföld Volán Zrt. által megvalósuló, „Győr Megyei Jogú Város közösségi autóbusz-közlekedésének átalakítása” című projekt teljes költségvetése 563 millió forint, amelyből a nyertes konzorcium 56 millió forint saját erőt biztosít az NYDOP-3.2.1/B támogatási konstrukcióban megvalósuló fejlesztéshez.

A buszok fedélzeti információs és helymeghatározó rendszere, a frekventáltabb megállókba kihelyezett totemoszlopok, jegy- és bérletkiadó automaták, illetve az öt városi kereszteződésében működő „zöldút-kérés” mindegyike olyan új és utasbarát szolgáltatás, melytől a jövőbeni fejlesztésekkel együtt a győri önkormányzat és a Kisalföld Volán Zrt. az utaslétszám csökkenésének a megállását reméli. A tesztüzemek december elejéig tartanak, és remélhetőleg már ebben az időszakban bebizonyítják, hogy kényelmesebb és pontosabb lett a győri közösségi közlekedés. Ha ez így van, akkor ennek megfelelő népszerűsítő kampányával talán elérhető, hogy a tanulmányaik befejezése után hamarosan munkába lépő fiatal felnőttek csak akkor üljenek autóba, ha az feltétlenül szükséges.

Wurmbrandt András