Győr+
2011.12.19. 09:04

Adósságkezelési tanácsadók segítik a bajba jutott családokat Győrben

Adósságkezelési tanácsadók segítenek beosztani a pénzt száznál is több győri, valamint Győr környéki családnak. Az önkormányzat által alkalmazott szakemberekhez többnyire a közüzemi szolgáltatók irányítják azokat az ügyfeleket, akiknek a köztartozása még nem haladja meg a 400 ezer forintot.

A tanácsadók legfeljebb másfél évig, de legalább addig ellenőrzik a rászorulók háztartási kiadásait, amíg tartozásaikat ki nem egyenlítik. A résztvevő családoknak csupán a négy százaléka nem tudja befejezni sikeresen a programot.

– Közel százezer forint, amit most hirtelen, még a decemberi hónapra be kellene fizetni – mutatja János. A győri férfinak október óta nincs állása, volt munkáltatója pedig még tartozik neki kéthavi fizetésével. Hiába keres, csak nehezen talál munkát a szakmájában, ráadásul beteg fiát is neki kell ápolnia. Most felesége a családfenntartó, aki nemrég állt munkába. Úgy fest, hogy nagy nehezen újra be tudják majd fizetni a csekkjeiket. Ideje is lesz ennek, hiszen már több felszólítást is kaptak.

Ilyen és ehhez hasonló problémákkal keresik fel az adósságkezelési tanácsadókat, köztük Sass Szilviát, aki ottjártunkkor épp hasonló ügyben bonyolít egy telefont.

– Hozza magával a felszólító leveleket, és egy papírra legyen kedves felírni, hogy melyik szolgáltatónál mennyi a hátraléka – mondja a telefonon érdeklődőnek, miközben arról beszélgetünk, milyen típusú problémákkal jelentkeznek a pénzügyi problémákkal küzdők. Sokan kérnek segítséget a győri Családsegítő Szolgálatnál dolgozó szakemberektől, legtöbbször a hosszabb munkanélküliség és a devizaadósság vezet oda, hogy egy család bajba kerül.

– A családok általában úgy keresnek fel minket, hogy vagy a családsegítős, vagy a „gyermekjólétis” kollégák irányítják őket hozzánk, de egyre többször fordul elő, hogy a közüzemi szolgáltató küldi ide az ügyfeleket. Velük rendszeres és folyamatos kapcsolatban vagyunk, elhelyeztünk náluk szóróanyagokat, így megtalál, aki ilyen problémával szembesül. Azok pedig, akik már megfordultak nálunk, esetenként a szomszédjaiknak, ismerőseiknek javasolják, hogy keressenek fel minket – mutat rá Sass Szilvia.

A szakemberek természetesen csodát nem tudnak tenni. Akkor segítenek, ha az érintett családnak van elegendő bevétele a számlák kiegyenlítéséhez, csak a pénzt nem jól osztják be. Sokan vannak így ezzel. Hátrányos helyzetű, alacsony képzettségű emberek, akik jobbára kevés időt töltöttek el eddig a munka világában, és saját bőrükön kell megtapasztalniuk, hogy amit 30-40 éven át nem tanultak meg, azt most kényszerből kell, hogy elsajátítsák. Megtanulják, hogy először a számlákat kell befizetni, és a napi megélhetést kell biztosítani. Utána jönnek csak a kényelmi szempontok: a kóla, a chips meg a plazmatévé…

Az adósságkezelési tanácsadó segítségét persze lehet elfogadni, és el is lehet utasítani. Utóbbi esetben azonban azzal is számolni kell, hogy például a közszolgáltató nem „hitelez” tovább, és egyik napról a másikra kiköt a rendszerből. Jobb tehát a józan észre hallgatni, és együttműködni a tanácsadókkal, akik a bajba került emberek érdekeit szeretnék szolgálni.

– A résztvevők négy százaléka nem tudja befejezni a programot, 96 százalékuk viszont sikeresen teljesíti. Ezért hívhatjuk sikertörténetnek is ezt a fajta adósságkezelést. Az ügyfelek nagyon sok mindent tanulnak ez alatt a folyamat alatt, a tanácsadás számukra nagyon hasznos. Nagyon komoly fegyelemre, rendszerességre szoktatjuk őket, sőt kontrollra saját számláik, saját életük, a saját háztartás-gazdálkodásuk fölött – mondja Ácsné Drobenák Hajnalka tanácsadó.

Győrben 80, a megyeszékhely környékén további 20-30 eladósodott család van a szakemberek látókörében.

Bakács László