Négyszáz győri lakásban felfüggesztették a melegvíz-szolgáltatást, mert nem fizetnek érte
A lakáscélú ingatlanokban élők távhődíj-elmaradása 2011 végére már meghaladta az 560 millió forintot., ezért 400 lakásban felfüggesztette melegvíz-szolgáltatását a GyŐR-SZOL Zrt.
A GYŐR-SZOL Zrt. vezetősége tavaly év végén hozott döntést a meghatározó távhődíjtartozókkal szembeni erőteljes fellépésre, indokolt esetben pedig a használati melegvíz-szolgáltatás felfüggesztésére. Az önkormányzati szociális bérlakásokban, ahol távhőszolgáltatás is van, mintegy százötven bérlő több mint 60 millió forint távhődíjtartozást halmozott fel – mondták el a keddi sajtótájékoztatójukon.
A használati melegvíz-szolgáltatás felfüggesztéséről 150 ezer forintnál nagyobb távhős hátralékkal rendelkező, több mint 400 győri fogyasztó kapott értesítést.
Az érintett díjfizetők többnyire több százezres tartozást halmoztak fel, de található a listában milliós tétel is. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztó gyakorlatilag évek óta nem fizet a távhőszolgáltatásért, a tartozás rendezésének érdekében többszöri felszólítás ellenére semmilyen érdemi együttműködésre nem hajlandó a szolgáltatóval.
A március közepén induló intézkedéssorozat tehát nem érinti váratlanul a díjfizetőket: a végső joghátrány alkalmazására több fizetési felszólítás és általában már folyamatban lévő végrehajtási eljárások mellett kerül sor. Fontos tudni, hogy a díjfizetők részére a felfüggesztés időpontjáig a GYŐR-SZOL Zrt. számos fizetési kedvezményt biztosított, így nyilvánvalóan nem érintett az, aki részletfizetésben vagy fizetési haladékban részesült, és az engedélyben foglalt szabályoknak eleget tett.
A távhőszolgáltatásról szóló törvény díj nem fizetése esetén lehetőséget ad a szolgáltató részére a távhőszolgáltatás felfüggesztésére. A vétlen lakosok védelme érdekében a GYŐR-SZOL Zrt. úgy döntött, hogy a teljes szolgáltatásból csak a használati melegvíz-szolgáltatás felfüggesztésére kerül sor. A felfüggesztést az ingatlanon belüli műszaki intézkedéssel hajtják végre a távhő-szolgáltatási igazgatóság munkatársai: eljárásuk nyomán a melegvíz-szolgáltatás a hátralék, illetve a kintlévőség-kezeléshez, valamint a szolgáltatás felfüggesztéséhez és újraindításához kapcsolódó költségek kiegyenlítéséig teljesen megszűnik.
A szolgáltatás felfüggesztése alapvetően két díjfizetői kört érint: egyes önkormányzati szociális bérlakásban élő bérlőket, valamint magántulajdonú ingatlanban élő díjfizetőket. Az önkormányzati szociális bérlakásokban a GYŐR-SZOL Zrt. ellenőrzési jogának gyakorlása keretében hajtja végre a felfüggesztést, magántulajdonú lakások esetében a műszaki beavatkozáshoz a tulajdonosnak is hozzá kell járulnia. Ha ezt nem teszi meg, a jegyző határozatban kötelezi a felfüggesztés tűrésére. Ellenállás esetén a végrehajtást foganatosító szerv a rendőrség közreműködésével kényszerítheti ki a felfüggesztés tűrését.
A felfüggesztés után fizetési kedvezményt már nem lehet kérni, ezért javasolják, hogy aki jelenleg távhődíjjal tartozik, jelentkezzen a GYŐR-SZOL Zrt. ügyfélszolgálati osztályán és rendezze tartozását.
A társadalmilag érzékeny terület miatt a GYŐR-SZOL Zrt. Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalának lakásügyi csoportjával felvette a kapcsolatot annak érdekében, hogy a tényleges felfüggesztéssel végződő eljárásokban elkerülhessük a megoldhatatlan szociális krízissel járó eseteket.
A lakástörvény alapján esetükben a bérbeadó GYŐR-SZOL Zrt. nemcsak bérletidíj-, hanem akár távhődíjtartozás esetében is jogosult a szerződés felmondására várhatóan sor is fog kerülni.