Környezetbarát lóerők a ‘Nádor-ringen’
Egymás és a másodpercek mellett a rekkenő hőséggel is meg kellett küzdenie az 50 induló csapatnak kedden, a VII. Széchenyi Futamon. Persze volt, aki nagyon örült a felhőtlen égboltnak, a napelemes autóknak például kifejezetten jól jött a szikrázó napsütés.
– Nagyon sok új jármű készült kifejezetten az idei Széchenyi Futamra. Akadt olyan elektromos kisautó, amelyet az építői csak szombat éjszaka tudtak összerakni. – mondja Petis László, a verseny főszervezője.
A hozzáértők számára ilyenkor egy szakmai-technikai játszótérré alakul át Győr belvárosa. Az jól látható, hogy a csapatok egyre inkább olyan technikai megoldásokat keresnek, amelyek később a hétköznapokban is alkalmazhatók. Az egyik elektromos motorbiciklibe hanggenerátort építettek, ami azért nagyon fontos, mert az elektromos járműveknek jelenleg az az egyik legnagyobb problémája, hogy nagyon csendesek és ezáltal veszélyesek a gyalogosokra.
Az idei évben az elektromos és a sűrített levegős hajtás volt a legnépszerűbb a csapatok körében, de szép számmal akadtak a nap energiáját hasznosító járművek is.
– Ez egy 130 lőerős autó két villanymotorral, ami a két hátsó kereket külön-külön hajtja. Álló helyzetből 100 km/h-ra négy és fél másodperc alatt gyorsul fel és most itt az egyenesben 112 km/h-val jöttünk. Tegnap egy másik versenyen voltunk, ahol több benzines autót is magunk mögé utasítottunk vele. – mutatja autóját Lágler Gergely, a Budapesti Műszaki Egyetem Formula Racing Team tagja.
A győri Unger Tamás eddig valamennyi versenyen részt vett sűrített levegős autójával, amelynek a folyamatos fejlesztés eredményeként az évek alatt megsokszorozódott a teljesítménye: – Hét éve az első futamon egy 10 literes sűrített levegős palackkal alig két kilométert tudtunk megtenni, ma már tíznél is többet, miközben a végsebességünk már közelíti a 50km/h-t.
Idén mintegy 250 mérnökhallgató vett részt a versenyben, akik ezáltal olyan gyakorlati tapasztalatokra tesznek szert, ami a későbbi munkájuk során nagyon nagy előnyhöz fogja őket juttatni, hiszen először meg kell tervezniük a járművet, aztán meg is kell építeni és végül versenyezni is kell vele.
Kapcsolódó videónkat ITT nézhetik meg.
Molnár G. Tamás
Fotó: a szerző