Nyitott kapuk: élményváros várja a turistákat
Még néhány hét, és az ízelítőül kapott, váratlan április végi kánikula után megérkezik az igazi nyári turistaszezon.
A győri önkormányzat az intézményekkel együtt évek óta szisztematikusan dolgozik azért, hogy a város vonzó idegenforgalmi célponttá váljon, és a statisztikai adatok tanúsága szerint az erőfeszítéseknek megvan az eredménye: egyre több látogató érkezik, az itt töltött vendégéjszakák száma folyamatosan emelkedik. Ennek is köszönhető, hogy az iparág helyi szereplőinek többsége optimistán néz a közelgő szezon elébe.
– Váratlanul jól sikerült az április, 80 százalékos foglaltsággal dolgozunk, és hasonlóan jó eredményekre van kilátás a nyári hónapokban is – értékel és prognosztizál Horváth Ottó, a Hotel Rába igazgatója. – Az első negyedévben az Audi új fejlesztésének köszönhetően az üzleti turizmus jelentett húzóerőt, a városban szinte valamennyi szálláskategóriában megjelentek a beruházáshoz kötődő vendégek. Ezt váltja majd nyáron a sport és kulturális rendezvények vonzereje, már most tudható, hogy kézilabdatorna, autóverseny hoz vendégeket a házba. Természetesen a szórakoztató és művészeti eseményekre is számítunk, a Győrkőc fesztiválra biztosan sokan érkeznek, és bízunk a táncbiennálé vonzerejében is.
A hagyománnyal bíró eseményekre tehát mindig lehet számítani, ahogy hagyományos nyári program a fürdők felkeresése is. Horváth Cs. Attila, a Rába Quelle általános igazgatója megerősítette: a szezonális ingadozásnak kevésbé kitett fedett fürdőkre is igaz, hogy a nyári hónapokban megugrik a látogatók száma. A jó idő kinyitja az idényfürdőt is, a belépő felár nélkül érvényes a strand területére. Idén is lesz kölyökstrand, ahol a napozás, fürdés mellett július 1-jétől augusztus 12-ig a tavalyi évhez hasonlóan animátorok, gyereknek szóló programok, szolgáltatások is várják majd a kicsiket és szüleiket. Ugyancsak turistacsalogató célpont az idei évtől Győr egyik legérdekesebb látványossága, a néhány hete működő Mobilis Interaktív Kiállítási Központ.
– Az iskolai tananyagokhoz jobban kötődő programot a vakáció alatt egy másfajta tematizálás váltja fel – foglalja össze a változás lényegét Szilasi Péter Tamás, az intézmény vezetője. – A Mobilisben mindig történik valami. Az állandó attrakciók mellett nyújtott kínálatunk egyrészt illeszkedik a város rendezvényeihez, másrészt az aktualitásokhoz. Így májusban a fenntartható közlekedés, júniusban a múzeumok éjszakájához kapcsolódóan a tudomány és a művészet, júliusban az űrtechnika, augusztusban pedig az olimpia lesz a hónap témája.
A nyári programok megismertetéséről a polgármesteri hivatal marketing, turizmus és kommunikációs osztálya gondoskodik Domanyik Eszter osztályvezető irányításával.
– Az elmúlt évek bebizonyították, hogy érdemes a városmarketingre, valamint a rendezvényekre áldozni, hiszen Győrt ma már kulturális, turisztikai és fesztiváközpontként keresik fel az emberek – mondta el érdeklődésünkre Domanyik Eszter. – Városunk kiemelt rendezvényeit helyi, regionális és országos szinten is népszerűsítjük, nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy minél szélesebb körben megismerjék a város adta lehetőségeket az érdeklődők. Ott vagyunk a legnépszerűbb kulturális és turisztikai programajánló műsorokban, valamint a széles olvasóbázissal bíró magazinok, szaklapok oldalain, és a turisztikai kiadványokban is. Az online marketing jelentősége ma már vitathatatlan, ezért az internetben rejlő lehetőségeket is maximálisan igyekszünk kihasználni. Nagy sikere volt budapesti óriás- és citylight kampányunknak, amelyet „Miért megy mindenki Győrbe?” szlogennel hirdetünk meg, és a jövőben is folytatni szeretnénk.
A legfontosabb azonban, hogy folyamatosan nő a vendégéjszakák száma, a városban sok a turista, a győriek pedig megszerették a rendezvényeket, nyári programjaikat gyakran azokhoz igazítják. S ha már megérkeztek, színvonalas szolgáltatásokkal illik fogadni a vendégeket. Ezért alakították ki Győr belvárosában a Látogatóközpontot, amely a Mobilishez hasonlóan ebben a nyári szezonban fogadja először a turistákat.
Az utóbbi két-három hétben, talán a jó időnek is köszönhetően érezzük igazán, hogy felfedeztek bennünket a turisták – újságolta Tóthné Kardos Krisztina, az intézmény vezetője. – Nagyon sok német, svájci, szlovák kereste fel a Látogatóközpontot, érdekli őket az interaktív kiállítás, viszik a prospektusokat, munkatársaink jó tanácsait. Arra számítunk, hogy ez a tendencia folytatódik, és hamarosan megjelennek a kerékpáros kirándulók is. Persze a győriek is jönnek, sokan csak kíváncsiságból, mások pedig, mert már értesültek róla, hogy a fesztiválrendezvényekre nálunk is kaphatók jegyek. Mostantól a balett, a filharmonikusok és a színház előadásaira is válthatnak belépőt nálunk győriek és turisták egyaránt, ahogy igaz lesz ez a nyár egyéb rendezvényeire is. A szolgáltatási palettánk nagyon széles, a konferenciaterem-bérléstől a földszinti boltban lehetséges ajándékvásárlásig.
Ígéretes tehát az előszezoni indulás, de az idegenforgalmi várakozások áttekintése mellett ne feledkezzünk meg a turistacsalogatás egyik legkellemesebb „mellékhatásáról”: a fent leírtak lehetőséget adnak arra, hogy a győriek igazán tartalmasan és kellemesen töltsék el a nyarat saját városukban.
Ozsvárt Tamás
Fotó: O. Jakócs Péter