Győr+
2013.06.08. 06:40

Augusztustól változik a helyi autóbusz-közlekedés

Augusztus elsejétől jelentős változások várhatók a győri helyi autóbusz-közlekedésben, miután a közgyűlés az elmúlt hét utolsó munkanapján nagy többséggel elfogadta az erről szóló előterjesztést.

A döntést hosszú előkészítés előzte meg, nemcsak utasszámlálást, hanem igényfelmérést is végeztek. Ennek során nem az eredetileg tervezett 900 ezer kilométerrel, hanem közel felével, 530 ezer kilométerrel futnak kevesebbet a buszok évente Győrben. Mindez a városnak 235 millió forint megtakarítást eredményez, így évente Győr 415 millió forinttal járul hozzá a Kisalföld Volán helyi járatainak működéséhez.

 

– Hosszú távon nem fenntartható, hogy egy nyolcvan-száz személyes autóbuszon néhány ember foglaljon helyet, ezt még a Győrnél gazdagabb nyugat-európai városok sem engedhetik meg érvelt a közgyűlés előtt Borkai Zsolt polgármester arra, miért vált elkerülhetetlenné a racionalizálás. Ez csak egyik eleme volt a változtatásoknak, a másik fontos szempont a takarékosság volt.

 

A polgármester emlékeztetett arra, két hónappal ezelőtt azért vetette le napirendről az átalakítást, mert a szakma nem tudott előállni olyan értékeléssel, ami a győri emberek számára is elfogadható lett volna. Most azonban van ilyen, s az 530 ezres kilométer-csökkentés ellenére is biztosítható a közösségi közlekedés Győrben.

 

 

Borkai Zsolt szerint a cél nem lehetett más, mint hogy a diákok eljussanak az iskolába, a dolgozók a munkahelyükre, s gondoltak a nyugdíjasokra is. A racionalizálások a kevésbé kihasznált, délelőtti és hétvégi periódusokat érintik elsősorban.

 

– Meggyőződésem, hogy nincs szégyenkeznivalónk, a győri helyi közlekedés nyugat-európai összevetésben is megállja a helyét – jelentette ki a polgármester. – 130.000 ember egyéni érdekeit nyilván nem tudja kiszolgálni, viszont ésszerű és minden városrész esetében a gyakorlati tapasztalatok és a többség érdekeinek figyelembevételével készült. A mostani javaslatot hosszas tanulmányozás, közlekedésszámlálás, lakossági igények felmérése és az utazási szokások vizsgálata után a szakma tette le az asztalra, bízom benne, hogy a lakosság többségének megelégedésére fog szolgálni.

 

Mihályka Imre, a Kisalföld Volán Zrt. személyszállítási igazgatója a várossal létrejött megállapodásról, amelyet rövidesen aláírnak, úgy vélekedett: – A Kisalföld Volán Zrt. számára nagy megtiszteltetés, hogy Győr város önkormányzata megbízta a FŐMTERV Zrt. által készített menetrendi javaslat szakmai korrekciójával, melynek során elsődleges célunk volt a munkába járási lehetőségek maradéktalan kiszolgálása. Mindent megtettünk továbbá annak érdekében, hogy a közösségi közlekedést költséghatékonyan, a rendelkezésre álló források optimális felhasználásával, a követelményeknek maximálisan megfelelve biztosíthassuk. Természetesen nyitottak vagyunk utasaink visszajelzéseire, ezért köszönettel várjuk a menetrenddel kapcsolatos észrevételeket, hogy a többletköltség nélkül megoldható problémák kezelésére mielőbb javaslatot tehessünk az önkormányzat felé.

 

A legfontosabb változások:

 

– Megszűnik a szemeszterbérlet, amelyet alig vásároltak a győri utasok. Szintén elbúcsúzhatunk az egyvonalas bérletektől, mivel az új vonalhálózat szerkezete miatt ezek kezelhetetlenné válnának. Helyettük minden vonalra érvényes általános bérletet vezetnek be, amely az utasok többsége számára kedvezőbb lesz a jelenlegi összvonalas bérletnél, hiszen havi 6.000 Ft helyett 5.600 Ft-ot kell majd fizetni érte.

 

– Lesz az automatákból vásárolható 24 órás jegy 800 Ft-ért.

 

– A fővárosi gyűjtőjegy mintájára, aki egyszerre 10 jegyet vásárol az automatákból, 10% kedvezményt kap.

 

A változások vonalanként:


Az 1-es autóbuszok egy része (nagyjából minden második) Gyirmótról indul, majd Marcalvárostól a mai útvonalán jut el Újvárosba. A 37-es vonalon csak munkanapokon reggelenként marad egyetlen járat Gyirmótról Adyvároson keresztül a Révai Miklós utcába. Ennek köszönhetően sem Gyirmóton, sem a belső szakaszon nem lesz jelentős ritkulás, viszont Nádorváros és a belváros között megszűnik a párhuzamosság, ami a Gyirmótról Adyvárosba utazóknak okozhat kellemetlenséget, hiszen nekik ezután Marcalvárosban át kell szállniuk a 14-es járatra.

 

A 2, 2B járatok útvonala nem változik, de kisebb ritkítások történnek. A 6-os autóbuszok továbbra is Kismegyer és Sárás között járnak, a József Attila-lakótelep és az egyetem érintésével. Változás viszont, hogy a 6-osok újra a Kossuth hídon át haladnak, ezáltal a Városrét és a Dunakapu tér környéke a Citybusz üzemidején kívül (este és hétvégén is) újra elérhető lesz autóbusszal.

 

A 7-es járatok a virágpiac helyett a Révai Miklós utcából indulnak majd, és a 17, 17B járatok is ide érkeznek (a járatok másik vége viszont marad az Arrabona mellett), a délutáni csúcsidőben 15 helyett 20 perces követéssel. A 17A járatok megszűnnek.

 

 

 

A 8-as autóbuszok újra Likócs és Pinnyéd között járnak majd, csúcsidőben változatlan gyakorisággal, azon kívül 35-70 perces követéssel.

 

Részben a 17A járatok pótlása érdekében új körjáratok indulnak 9, 9A, 19, 19A jelöléssel. A 9-es autóbuszok munkanapokon az egyetemtől indulva a belváros és a külső kollégium, majd az Ifjúság körút érintésével jutnak el a Révai Miklós utcába, a 19-esek pedig ellentétes irányban járják be ugyanezt a kört. Hétvégén a virágpiacról induló és oda is érkező 9A és 19A járatok szolgálják ki ezt a területet.

 

A 11-es autóbuszok felgyorsulnak: mivel a 9–19 vonalcsoport a külső kollégium és az Ifjúság körút környékét ellátja, a 11-esek a 22A útvonalán, tehát nyílegyenes úton érik el Marcalváros felől a belvárost és az egyetemet, majd Bácsára változatlan úton jutnak el. A délutáni csúcsidőben egy rövid időszak kivételével 10 helyett csak 15 percenként indulnak járatok. Munkanapokon és szombat délelőtt, valamint munkanapokon kora este pedig Bácsáig 20 helyett 30 percenként mennek ki az autóbuszok, viszont ezeket a terheltebb belváros– egyetem–Kisbácsa szakaszon 11A jelű betétjáratok sűrítik 15 perces gyakoriságúra. A 11E járatok megszűnnek, Vízivárost ezután a Révai Miklós utcából induló, a városközpontot is érintő 10-es járatok szolgálják ki munkanapokon reggel és délután is 2-2 (tanszünetben 1-1) járatpárral.

 

A 14-es autóbuszok útvonala nem változik, viszont kisebb ritkítások itt is történnek, például munkanapokon 8 és 12 óra között 15 helyett csak 20 percenként indulnak a járatok. A nádorvárosi temetőhöz munkanapokon délelőtt és hétvégén a 11B járatok helyett 14-es autóbuszok térnek be 14B jelzéssel.

 

A 22E jelű autóbuszok számozása 21-esre változik, mivel a 22-estől Nádorvárosban eltérő útvonal több félreértést is okozott.

 

A 22Y vonalon a járatok száma jelentősen csökken, ennek ellenére a Győzelem utca elérhetősége nem romlik, viszont ezután a „saját járat” helyett a 21-es és a 22-es járatok fognak alkalmanként betérni 21B, illetve 22B jelzéssel Ménfőcsanak hegyvidéki részére is.

 

Az egykori 23-as autóbuszvonal egy szakaszán is újra indulnak járatok: mivel a felgyorsított 11-es autóbuszokkal nem lehet eljutni az Ifjúság körútról a kórházba, az Ipar utcai Volán-telep és Marcalváros között elsősorban üzemi okokból mozgó autóbuszok ezen az útvonalon, utasokat is szállítva fognak járni, munkanapokon mintegy 8-10 alkalommal.

 

Győrszentivánon csak kisebb menetrendi korrekciók történnek, a járatsűrűség és az útvonalak alapvetően nem változnak. A 31Y vonal jelzése viszont a logikusabb rendszer érdekében 30Y-ra változik.

 

A nagy gyárakban dolgozók kényelmesebb utazása érdekében több új járat is indul a 20, 20Y és 38 vonalakon. A 15-ös autóbuszok az Audi-gyár 5-ös portájához is betérnek, az ipari parkon viszont gyorsabban keresztülhaladnak, minden megállót csak egyszer érintve. További újdonság, hogy az eddig nem nyilvános honvédségi járatok 41, 42 számozással bekerülnek a menetrendbe.

 

Koloszár Tamás

Fotó:O. Jakócs Péter