A tengeri áruszállítás helyzetét a kikötőkben kialakult, korábban nem tapasztalt torlódások is rontották.
Egy év alatt hétszeresére emelkedtek a tengeri szállítási díjak, tavaly nyáron átlagosan 1650 dollárba került egy 40 láb méretű tengeri konténer szállítása Sanghajból Rotterdamba, manapság ugyanekkora áru továbbítása 11 196 dollár – hívta fel a figyelmet a határokon átívelő pénzügyi megoldásokat nyújtó iBanFirst nemzetközi pénzforgalmi intézmény kedden az MTI-nek küldött közleményében.
A közleményben kiemelték, a tengeri szállítmányozás díjának extrém emelkedéséhez hozzájárul az is, hogy a konténerek ára a 2020. nyári 3000 dollárról mostanra 20 000 dollár körüli szintre emelkedett.
A fuvardíj-emelkedés először a kicsi árréssel dolgozó, alacsony hozzáadott értékű árukra – például hűtőgépekre – gyakorolt kedvezőtlen hatást, azonban manapság már erősen érinti a jelentős hozzáadott értékű áruk szállítását is.
Henrik Gergely, az iBanFirst számlamenedzsere a közleményben rámutatott arra, a tengeri áruszállítás helyzetét rontották a kikötőkben kialakult, korábban nem tapasztalt torlódások, illetve az olyan akut közlekedési problémák, mint a 2021. március végén történt eset, amikor a Szuezi-csatorna bedugult, és sok konténer nem tudott eljutni a rendeltetési helyére.
A közlemény szerint a szakértők egyetértenek abban, hogy még korántsem értek véget a világ ellátási láncaival kapcsolatos feszültségek, és nem zárható ki, hogy a pandémia a jövőben további fennakadásokat okoz.
Példaként említették Kínát, ahol 2021 júniusában úgy döntöttek, hogy a Covid-megbetegedések miatt ideiglenesen bezárják a világ harmadik legnagyobb konténertermináljaként számon tartott sencseni bázist, ez pedig több hetes késéshez vezetett a szállítmányozásban, így tovább emelkedtek az Európába és az Amerikai Egyesült Államokba történő szállítás költségei.
Forrás: MTI