Éppen egy éve írták alá azt a szerződést, amelynek köszönhetően gyorsforgalmi út épülhet Győr és Pápa között. Az útépítés mostanra elérte megyeszékhelyünk határait, hamarosan két forgalmas csomópont épül át. Megszűnik a lámpás kereszteződés a Malom utca Gyirmót felőli végén, és turbókörforgalom épül az Aranyhal étteremnél. A beruházás miatt módosul a helyi járatú buszok útvonala.
Hamarosan száztízzel mehetünk Gyirmót határától egészen Pápáig, ugyanis kivitelezési szakaszába ért a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. (NIF) kezelésébe tartozó 83-as út bővítési projektje. A beruházás tart egy ideje, a figyelmes közlekedők már a saját szemükkel is láthatták a főút mellett zajló munkákat. Mára a kivitelezéssel megbízott cég szakemberei elvégezték a munkaterületen található közművek szakszerű kiváltását, így nincs további akadálya a tényleges közútfejlesztésnek.
Néhány héten belül elkezdődik egy sokak életét alapjában megváltoztató útfejlesztés Gyirmót és Ménfőcsanak között. A projekt során az eddigi kerékpárút átkerül a gyirmóti oldalról a ménfőire, közel 4 kilométeres szakaszon zajvédő fal épül a ménfőcsanaki lakópark mellé és megszűnik a 83-as legkomolyabb forgalomlassító csomópontja.
A mérések szerint ugyanis a terület reggeli és délutáni dugóiért leginkább a Malom utca lámpás kereszteződése a felelős. Itt, és az Új élet utcai csomópontban a jelzőberendezések helyett körforgalmat alakítanak ki.
„A kivitelezés épp most ért abba a szakaszba, amikor meg kell kezdenünk az Új élet utca és jövőre pedig Malom utca csomópontjainak a kiépítését” – mondta Bátay Attila, a NIF Zrt. projektvezetője. „A kivitelező úgy tervezte, hogy először az Új élet utcánál, tehát a ménfőcsanaki térségben kezd először bontani és építeni, hisz erre fog jobban »belógni« az új körforgalom. Célunk az, hogy mindenekelőtt a nagy területigényű körforgalmat építjük meg, ha ez már elkészült és megindulhat rajta a forgalom, akkor fogunk hozzá az Aranyhal étterem környékének az átalakításához” – tájékoztatott a projektvezető.
A kerület képviselője szerint a helyiek várják a főút bővítését, hisz amint azt Szabó Jenő elmondta, sok környékbeli lakos napi szinten használja az utat, mind a belváros, mind Pápa felé.
„Nagy az igény, hogy kétszer két sávon tudjunk haladni Pápa felé, hisz sokan napi szinten járnak dolgozni abba az irányba, ám mint minden építkezés, ez is kellemetlenségekkel jár majd. Ha egy családi házat építünk, akkor is ez történik, sok megoldandó problémába ütközünk mindaddig, míg a ház fel nem épül és ékévé válik a lakóutcának. Így van ez az útépítéseknél is, vannak nehézségek, amiket el kell viselnünk azért, hogy ha megépül, mindenkinek könnyebb legyen. Ezeket a nehézségeket ki kell bírnunk, pont úgy, ahogy kibírtuk anno az autópálya-szakaszok rekonstrukciójánál” – érvelt Szabó Jenő.
A ménfőcsanakiak leginkább attól féltek, hogy az útépítés miatt a 83-as forgalmát átterelik a városrész belterületi szakaszaira, ám, ahogy ezt Bátay Attila is megerősítette lapunknak, erről szó sincs.
Az átépítés közel kétéves időtartalma alatt a közúti forgalom zavartalanul folyik majd a főúton, csupán némi lassulásra lehet majd számítani. A kivitelezők fokozott figyelemmel dolgozták ki a forgalomterelés módját. Szó sincs arról, hogy kamionok vagy akár megnövekedett forgalom jelenne meg a városrészben. Csupán a helyi érdekeltségű buszok járnak majd más utakon.
Jelenleg ugyanis a területet kiszolgáló járat a városból kifelé és visszafelé is a 83-as főúton közlekedik. Ez az építkezés alatt lehetetlen lesz, ezért a kivitelező, a projekt irányítója és a térség képviselői a Volánnal egyeztetve megvizsgálták, melyik környékbeli utca lehet alkalmas ideiglenesen a buszok közlekedésére.
Mivel a vasút mellett futó utca túl messze esik a lakópark nyugati részén élőktől, csupán egyetlen lehetőség maradt: a Garan János utcán keresztül átvezetni a buszforgalmat a Galgóczi Erzsébet utcába és onnan a Malom utcára, ezzel teljesen megkerülni a lezárt szakaszt.
„Május óta tervezzük a buszok útvonalának a megváltoztatását” – mondta Bátay Attila – „Több lehetőséget is megvizsgáltunk, úgy véljük, hogy szakmailag az a legjobb megoldás, ha a Garan János és a Galgóczi utcát használjuk fel a buszforgalom lebonyolítására. Volt egy olyan verzió is, hogy a buszok megfordulnak az Új élet utcában, ám ezt sok teszt után el kellett vetnünk, hisz a csuklósok egyáltalán nem tudtak megfordulni a szűk kereszteződésben, sőt a szimpla buszok is »beragadtak« a körforgalomban. Nincs más választásunk, hogy ne maradjon ki senki a szolgáltatásból. Egyébiránt a napokban is végzünk forgalomszámlálást a buszmegállókban, monitorozzuk, hogy valójában hányan használják a szóban forgó járatokat. Az eredmények fényében még módosíthatók az útvonalak” – tette hozzá a szakember.
Az elkövetkező közel két év valószínűleg nem lesz tehát könnyű a környék lakóinak, hisz az amúgy is szűk utcában nagyjából félóránként megjelennek majd a sárga buszok is. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy ezekben a lakóutcákban életszerű manapság, hogy a lakástulajdonosok az utcán parkolnak. Sok a környéken a fedetlen vízelvezető árok, így egyre szűkösebb a hely a közlekedésre. Ennek a helyzetnek a megoldására egyetlen lehetőség kínálkozik: a feszültségek csökkentése miatt aki teheti, álljon be a garázsába vagy az udvarára, ha ez megtörténne, biztonságos útvonalat tudnának a ménfőcsanakiak biztosítani, mind az autósok, mind a tömegközlekedők számára.
És mielőtt valaki továbbgondolná: az ideiglenes buszmegállók helye nincs még kijelölve. Ezeket az utasforgalmi adatok és a lakossági vélemények alakítják majd ki.