Győr+
2014.11.21. 17:07

Lezárult a járműipar hatásairól szóló kutatás

November végén zárul a Széchenyi István Egyetem kutatási projektje, melyben elméleti és gyakorlati úton is feltérképezték, hogy milyen hatással van Győrre és a térségre a járműipar.

A kisalföldi megyeszékhelyen a járműipar évszázados múltú, a város a magyar és a kelet-közép-európai járműgyártás első számú központja. Szervesen kapcsolódik hozzá az oktatás és számos más, a térség jellemzőit alakító tényező. Ezért Győr és vonzáskörzete kiváló mintaterületet jelent egy nagy centrum működésére, funkcióinak elemzésére, azok átalakulásának leírására, a lehetséges együttműködési, irányítási rendszerek tanulmányozására, és ezzel a jövőbeli európai területi fejlesztési modell feltételeinek kidolgozására. A Széchenyi István Egyetem már 2010 és 2012 között is kutatásokat folytatott a járműipar, azon belül az autógyártás területi hatásairól. A most záruló „Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze” című projekt kétéves munkájának eredményét hat könyvben foglalja össze az egyetemi, akadémiai és levéltári szakembereket tömörítő, negyventagú kutatócsoport.

Rechnitzer János, a Széchenyi István Egyetem professzora szerint az európai uniós támogatású győri program elsőként ad átfogó képet az ipari körzetek, az egy vagy néhány iparágra szervezett térségi hálózatok természetéről. „Európa számos ipari körzetének nagyváros a csomópontja, ebben a modellben a gazdaság szereplői részei a város társadalmának, s a gazdaság mechanizmusai a térségben is éreztetik hatásukat. Győrben a járműipar a domináns szektor, a kutatók az iparág térségformáló erejét vizsgálták abban a reményben, hogy megállapításaik a döntéshozókat segítik, a tervezés szolgálatába állnak.