„A varázsfuvola minden egyes hangja maga a tökély”

Győr+
2015.04.03. 15:02

A világ talán legnagyobb zeneszerzőjének leggyakrabban előadott és legnépszerűbb művét tűzte műsorára a Győri Nemzeti Színház: A varázsfuvolát szombaton mutatták be a közönségnek Szűcs Gábor rendezésében.

A mű több mint egy nagyopera, egyszerre vígopera és daljáték is, egy varázslatos mese számos, „slágerré” vált tétellel. A szerzők, Wolfgang Amadeus Mozart és Emanuel Schikaneder mindketten a szabadkőművesek mozgalmához tartoztak, így a titkos tudás átvilágít a történeten, ám a rendező a fantasztikus játékosságát és vásári humorát emelte ki.

„A nézőknek kortól, nemtől és iskolázottságtól függetlenül „aha élményük” lehet A varázsfuvola kapcsán, hiszen több dallam rendkívül népszerű, de ha mégsem ismerős, akkor is magával ragad az opera, mert Mozart ilyen” – mutatott rá Szűcs Gábor.

 

 

Silló István karmester szerint az osztrák zeneszerző által hangszerelt operát bemutatni nagy és hálás feladat. „Mozart az egyik, ha nem a legnagyobb zseni volt, minden egyes hangja maga a tökély. Azt viszont tudjuk, hogy Schikaneder nem tartozott a hatalmas irodalmi zsenik közé. A varázsfuvola egy népopera, amire nagyon nehéz azt mondani, hogy irodalmi értéket képvisel. A plebsnek írták, akik nagyon élvezték, hiszen Mozart zenéje úgy, ahogy van, zseniális” – mondta és hozzátette, A varázsfuvola a szerelemről szól, a zeneszerző és az egyik szereplő, Papageno között pedig nagy a hasonlóság.

 

 

A karmester szerint az opera a műfajok műfaja, ám hogy a fiatalabb közönség is értékelje, korszerűen kell játszani. „A legnagyobb probléma, ha megpróbáljuk utánozni lelkületében azt a kort, amiben ezek a darabok születtek. Mozart szándékai, lelkülete viszont nem tért el a miénktől, ugyanúgy szeretett és hitte az Istent. A zeneszerző formabontónak számított a maga korában, mi viszont nem merünk azok lenni, pedig a világ egyik legizgalmasabb operája ez, amit modernül kell előadni. Ha ezt az idősebb korosztály szentségtörésnek tartja, azt mondom, lehet, csak akkor 25 év múlva nem lesz kinek játszani” – mutatott rá Silló István és hangsúlyozta, a győri előadás abszolút modern lett, de úgy, hogy nem tér el nagyban a többi varázsfuvola-előadástól, a zenekar pedig istenien játszik.

A darabot Medveczky Ádámmal felváltva vezénylik, s mint megtudtuk, zenésztechnikailag nincsenek különbségek a kettejük módszere között, mindent ugyanazzal a technikával ütünk, így a zenészek biztonságban vannak.

 

Zoljánszky Alexandra

Fotó: Marcali Gábor