1957-ben készült el az első FIAT 500-as, az eredeti „cinquecento”. 2007-ben érkezett a modern átirata, abból Abarth sportverzió is. Most pedig itt az új 500e, melyet villanyautónak terveztek. Sikerrel.
Retro?
Vajon hogyan lehet 3,6 méteren két felnőttnek és két gyereknek emlékezetes utazást biztosítani?
Egy legendás formába kell sűríteni mindazt a technológiát, amit a mai, környezettudatos autósok elvárnak, és megspékelni egy-két olyan poénnal, amit azelőtt senki nem sütött el. A dizájn fenomenális. Az olaszok a klasszikus „ötszázas” arányait hozták el ismét, viszont az első fényszórókat továbbgondolták. A tagolt egység egy szemre hasonlít, ami a korábbinál határozottabb fellépést ad a kocsinak, miközben a körvonala hozza az ovális geometriát. Alatta pedig az irányjelző köre, ami menetfény is egyben. Van még egykét apróság, ami feldobja az összképet: kiálló oldalsó irányjelzők fűrészfog betéttel, króm csík az oldallemezeken, süllyesztett kilincsek és az 500e csodás logója több felületen és formában.
Modern?
A beltér az egyszerűségről, a gombokkal kezelhető alapfunkciókról és a helykihasználásról szól. Az első ülések kényelmesek, a műszerfal betétje az Icon felszereltségű tesztautóban a külső fényezéssel azonos volt. Más verziókban
fekete vagy fehér, vagy szürkés strukturált. Talán a fényezett a legjobb, nálunk a „rózsaarany” szín köszönt vissza. A kormány mögött egy 7 colos LCD van, középen 7 vagy 10,25 colos lehet, mi az utóbbiban gyönyörködhettünk. Csodás a grafika, tűéles a kép és könnyen kezelhető a rendszer. Az indítás gombnyomásra megy, ahogy a „váltó” is egy billentyűsor: P-R-N-D. Az első ülések között könyöklő és egy óriási üreg van, töltőcsatlakozókkal. A középkonzol Torino
látképével díszített, vezeték nélküli töltést nyújtó üregben várja bármilyen méretű és típusú telefonunkat – a vezeték nélküli tükrözés (Android Auto és Apple Carplay) is működik. Érdekesség még, hogy az ajtók gombnyomásra nyílnak, a behúzó fogantyúba rejtve pedig az első 500-as nyomatát tették. Apropó ajtó. A tesztjárgányunk 3+1 változat volt, tehát eggyel több rajta az ajtó. Mégpedig a jobb első ajtó mögé, egy hátrafelé nyíló extra „félajtót” tettek. Micsoda hasznos ötlet!
Saját úton
A FIAT 500e egy önálló típus, csak hasonlít a benzines 500-asokra. A dupla padlóban van az akkumulátorpakk, ami a 23,8 kWh-ás alapmodellt kivéve, 42 kWh-ás. Így hatótávolsága tisztességes, 320 km a WLTP szabvány szerint, de tisztán városi használatban akár 400 km feletti is lehet – állítja a gyártó. Tapasztalatunk szerint vegyes üzemben a közel 300 km-es hatótávolság könnyedén tartható. De még jobban érdekel egy ilyen szeretnivaló autóban, hogy milyen fordulékony, mennyire stabil, miközben magasan ülünk benne és átlátjuk a forgalmat. A 118 „elektromos lóerő” iszonyatosan meglódítja a villanyautós mércével szelíd tömegű (1465 kg) csöppséget. Közben az 500e büszkén zengi, a
gyalogosok biztonsága érdekében, az Amarcord, Fellini Oscar-díjas filmjének zenéjét. Az egész autózás élménye könnyed, városban eszméletlen fürge, de még száz fölött is annyira megy, meg sem akar állni. Ha mégis fékezni kell, a „Range” módban egy pedállal megtehetjük: csak a gázpedál kezelésével gyorsíthatunk, felengedve pedig a visszatápláló fékezéssel lassíthatunk. Így szinte minden fékezési energia az akkukba töltődik vissza.
Mennyi?
A FIAT 500e életstílust közvetít, és különcségével leveszi a lábáról a nőket – ha rózsaarany –, és a férfiakat is – ha például ásványszürke. Az olaszok ismét csodát műveltek a formával, és nagyon mögé tették a technikát is. Szóval lehet, hogy a belépő modelleket kivéve (Action, Passion) 10 millió fölötti a listaára, de mutasson valaki még egy, ennyi emócióval átitatott elektromos kisautót – amiből még kabrió is van. Jelzem, nincsen.