Győr Bike: A kétkerekű város

Győr+
2015.05.30. 10:00

Ismét Győr a Kerékpárosbarát Település verseny abszolút győztese. A fejlesztéseket látva ez nem meglepetés, a kerékpárút-hálózat bővítése után az idén a közösségi kerékpárkölcsönző rendszer is kiépül.

„Az elmúlt években számos olyan fejlesztést valósítottunk meg, amely a kerékpáros közlekedés színvonalát javítja. Az új beruházásaink esetében kivétel nélkül figyelembe vesszük a biciklis szempontokat, nincs olyan új út vagy kereszteződés, ahol a kerékpárosok közlekedését ne helyeznénk előtérbe” – fogalmazott lapunknak Borkai Zsolt. A polgármester kiemelte, Győr nem csak a turizmus, de az itt élők jobb közlekedési lehetőségei miatt is kiemelten kezeli ezt a kérdést. „Az elmúlt évben egy nagyszabású közvélemény-kutatás zajlott városunkban, amelynek során a győriek az egyik legfontosabb és legelőremutatóbb fejlesztési területnek nevezték azokat a beruházásokat, amelyek a városban a két keréken közlekedők érdekében történtek. Éppen ezért törekszünk arra, hogy a jövőben is folytatódjon a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése. A „Kerékpárosbarát Település” cím ismételt elnyerése egy jó visszajelzés számunkra arról, hogy mások is érzékelik és értékelik törekvéseinket.”

„Az elmúlt években olyan infrastrukturális fejlesztéseket sikerült megvalósítanunk, mint a Jedlik híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat vagy az Új Bácsai út kerékpárútjainak kiépítése, de a 2017-es Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztiválhoz kapcsolódó beruházások esetében is maximálisan törekszünk a kerékpárosok kiszolgálására” – mondta el lapunknak Polgári István, a polgármesteri hivatal stratégiai csoportvezetője. Hozzátette, a város igyekezett az európai uniós forrásokat is hatékonyan kihasználni, ennek köszönhetően mintegy hat kilométerrel bővülhetett a város belterületi bicikliút-hálózata, megvalósulhatott a Győr–Abda kerékpárút, és megkezdődött a Győr Bike rendszer kiépítése is.

 

 

„A közösségi kerékpárkölcsönző rendszer Európa számos nagyvárosában bizonyította létjogosultságát. A fővárosban „Bubi” néven ismert modell, városunkban a „Győr Bike” névre hallgat majd. A rendszer kiépítése már elkezdődött, a nyár folyamán tesztüzemben már találkozhatunk a járművekkel, ősszel pedig élesben is indul majd a szolgáltatás.” A csoportvezető a projekttel kapcsolatban kifejtette, a város forgalmas pontjain, mint az egyetem, a kórház, a vasútállomás, a buszpályaudvar vagy a Belváros több területe, összesen 23 kölcsönző állomás létesül 256 kerékpár-dokkolóval, ahol 180 közcélú kerékpárt vehetünk igénybe (ezt a számot egyébként öt éven belül 215-re bővítik majd – a szerk.). Az éjjel-nappal igénybe vehető szolgáltatást alkalmilag és rendszeresen is használhatjuk majd iskolába, munkába járásra, ügyet intézni, de turisztikai céllal is, például a város nevezetességeit megtekinteni. A Győr Bike üzemeltetését egyébként öt évre a Cycleme Kft. és a Neuzer Kft. által alkotott konzorcium nyerte el. A rendszer kialakítása száz százalékban uniós forrásból, mintegy bruttó 125 millió forintból valósul meg.

Győr a fizikai fejlesztések mellett a szemléletformálásra is nagy hangsúlyt fektet, ezért hajtotta végre az elmúlt években a szolgálati kerékpár vagy a „Közlekedj tudatosan!” programot, ezért szervezi rendszeresen a bringás reggeliket, és ezért vesz részt immár 12 éve a civilekkel szoros együttműködésben az Európai mobilitási hét és autómentes nap programsorozatban, számos izgalmas, a bicikliseket megmozgató eseménnyel.

A város a 2009-ben megalkotott kerékpáros koncepció alapján hajtja végre fejlesztéseit, amelynek felülvizsgálata az idén esedékes. Ennek érdekében többek között nagyszabású forgalomszámlálást is tartanak a város 52 helyszínén. Győr bicikliutakon történő megközelítése sokszor jelent problémát, itt azonban a városnak kisebb a mozgástere, hiszen nem önkormányzati utakról van szó. Ezzel együtt az önkormányzat folyamatosan keresi az együttműködési, pályázati lehetőségeket, hogy a városba vezető vonalak kerékpárútjai is folyamatosan fejlődjenek. Lapunk megtudta, hogy a következő öt év fejlesztési tervei között szerepelnek olyan térségi kerékpárutak fejlesztései, mint a Győr–Pannonhalma vagy a Győr–Gönyű útvonal kiépítése, az Eurovelo 6 városon belüli nyomvonalának megfelelő színvonalú továbbépítése, a kerékpáros szolgáltatások fejlesztése, valamint a meglévő kerékpáros infrastruktúra folyamatos felújítása és a hamarosan megvalósuló Győr Bike rendszer igény szerinti bővítése. Mindezen túl Győr folytatni kívánja a mára népszerűvé vált kerékpáros programok megrendezését, a kerékpáros közösség erősítését, a kulturált kerékpározás mint közlekedési alternatíva támogatása érdekében.

 

 

Szerző: Papp Zsolt

Fotó: O. Jakócs Péter + látványkép