Hamarosan elkészül a GyőrBike rendszer

Győr+
2015.07.08. 16:37

Látványos szakaszába érkezett a győri kötött gyűjtésű kerékpárkölcsönző rendszer kialakítása: az elmúlt héten elkezdték telepíteni a GyőrBike színes gyűjtőállomásait. Szeptembertől összesen 180 darab kerékpár áll az érdeklődők rendelkezésére a városi közlekedéshez.

Győr évek óta a Kerékpárosbarát Település verseny abszolút győztese, hiszen az elmúlt években számos infrastrukturális fejlesztés valósult meg, ilyen a Jedlik híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat vagy az Új Bácsai út kerékpárútjainak kiépítése például. Összesen mintegy hat kilométerrel bővülhetett a város belterületi bicikliút-hálózata, valamint elkészült a Győr-Abda kerékpárút is.

 

 

Polgári István, a polgármesteri hivatal stratégiai csoportvezetője felidézte, a kerékpárkölcsönző rendszer ötlete a város 2009-ben felvázolt kerékpáros koncepciójában már szerepelt. A terv hamarosan megvalósul, a kerékpárok gyűjtőállomásai már elkészültek, s a rendszer belső tesztelése a héten elindult, a következő időszakban már találkozhatunk is néhány GyőrBike kerékpárral, a telepítő cég munkatársai a gyűjtőállomásokon valamennyi dokkolót és információs oszlopot tesztelni fognak. Ezzel párhuzamosan zajlik az információs háttérrendszer finomhangolása is. Ezt követően önkénteseket is bevonnak a tesztelésbe, hogy kiderüljön, a rendszer terhelés esetén is jól működik-e. A 30 napos próbaüzem augusztusban kezdődik, az „éles” indulás pedig szeptemberben várható.

 

 

A GyőrBike főként a városunkban tanulóknak és dolgozóknak jelenthet alternatívát a buszozással szemben, illetve gyorsabb, egészségesebb lehetőséget a gyalogosan vagy autóval közlekedőknek. Összesen 23 állomást alakítottak ki városszerte 265 darab dokkolóval, többek között a felsőoktatási intézményeknél, vasútállomásnál, a kórháznál és az egyes városrészek legforgalmasabb pontjainál. Az év minden napján éjjel-nappal igénybe vehető rendszer kiépítését és üzemeltetését a Cycleme Bérkerékpár Rendszerek Kft. és a Neuzer Kerékpár Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. nyerte el. A GyőrBike kiépítése mintegy 125 millió forintból valósul meg, 100 százalékos európai uniós pályázati támogatással.

Borbély András, a Cycleme Bérkerékpár Kft. ügyvezetője hangsúlyozta, ne klasszikus kerékpárkölcsönzésre gondoljunk, hanem olyan rendszerre, ami segítségével eljuthatunk A-ból B pontba. Kétféle felhasználót különböztetnek majd meg: a GyőrBike-ot rendszeresen használóknak elég egyszer regisztrálniuk, s a kapott kártyával bármikor elvihetik a kerékpárokat bármely gyűjtőhelyről. Az alkalmi használók pedig két belvárosi kölcsönző oszlopokon keresztül, vagy a www.gyorbike.hu weboldalon regisztrálhatnak. Ez esetben 30 ezer forintot lefoglalnak a használó kártyáján, amit természetesen – a használati díj híján – visszakap a kerékpár beérkezése után. Borbély András kifejtette, az informatikai háttér lehetővé teszi, hogy követni tudják a kerékpárok helyét és kihasználtságát, így ha egy-egy állomásnál több bicikli gyűlik össze, mint ahány dokkoló van, az üzemeltetők átszállítják máshová.

 

 

Polgári István hozzátette, a kerékpárokat „vandálbiztosra” tervezték, súlyát tekintve pedig fontos volt, hogy strapabíróak legyenek. Megjelenésük elegáns, dinamikus, ugyanakkor minimalista stílusú, megjelenése a 2017-ben megrendezendő EYOF arculatát is tükrözi.

A rendszert önfenntartóra tervezték, a díjstruktúra még nem alakult ki véglegesen, a budapesti „Bubinál” azonban olcsóbb lesz. A napijegyeken túl fél és egy éves bérletet is lehet majd váltani, diákoknak kedvezménnyel. A használatból befolyó bevétel a fenntartót illeti meg.

A vidéki városok közül hasonló nagyságrendű kerékpárkölcsönző rendszerre egyébként máshol még nem volt példa. A stratégiai csoportvezető végezetül arról is beszélt, hogy a kerékpáros koncepció felülvizsgálata az idén esedékes, s akár öt éven belül bővülhet a GyőrBike hálózat.

 

Zoljánszky Alexandra

Fotó: O. Jakócs Péter