Győr+
2015.08.08. 10:19

Behajtják a fizetési hátralékot

Több mint hatezren tartoznak harminc napon túli be nem fizetett számlával a Pannon-Víz Zrt.-nek. A száznegyvenezer fogyasztó négy százalékának van vízdíj-behajtási ügye. A vízszolgáltató megelégelte, hogy a notórius nem fizetők semmi hajlandóságot nem mutatnak arra, hogy az elfogyasztott vizet kifizessék, ezért bekeményítenek.

Egy új törvénymódosítás lehetővé teszi, hogy szigorúbban lépjenek fel, s akár a legvégső szankcióig is elmenjenek, és kizárják a hálózatból a nem fizetőket.

– Személyesen vagy ajánlott levélben keressük fel a harminc napon túl nem fizető fogyasztókat. Győrben több mint kétezer fogyasztónk kapott ilyen ajánlott levelet a napokban – mondta Tóth László, a cég diszpécser szolgálatának vezetője. – Akiket megkerestünk, azoknak öt nap áll a rendelkezésükre, hogy felvegyék velünk a kapcsolatot, tartozásukat rendezzék vagy részletfizetést kérjenek. Ha ezt nem teszik meg, kollégáim fizikailag megszüntetik a vízbekötésüket, lekötik őket a vízhálózatról. Vagyis családi ház esetében megjelenik egy markológép a ház előtt, néhány perc alatt kiássa a bemenő vízvezetéket, a szerelők szétvágják és ledugózzák a csövet, majd visszatemetik a gödröt. Az így kizárt fogyasztóknak törvény szerint az egy főre előírt napi húsz liter ivóvizet biztosítani kell. A jogszabály háromszáz méteren belül határozza meg a vízvételi helyet, ami lehet közkifolyó vagy tűzcsapra szerelt vízcsap.

A törvénymódosítás áttörést jelenthet a társasházi lakásban lakó fogyasztók esetében is. Az eddigi rendelet négyszintenként írta elő a vízvételi hely biztosítását, ami a valóságban azt jelentette, ha a tizedik emeleten tartozott valaki a vízdíjjal, neki az ötödik szinten kellett volna vízvételi helyet biztosítanunk. Ez nem életszerű és megoldhatatlan volt, ráadásul a nem fizető lakók vízfogyasztása továbbra is a társasházi közösséget terhelte volna.

Ezen túl a társasházakban is szigorúbb szankciókkal lépünk fel: a fogyasztásból kizárt lakóknak az épület bejáratától 150 méteren belül kell vízvételi helyet biztosítanunk, utcán, közterületen, akár tűzcsapról. Győrben a társasházi fogyasztók tartozásának nagy részét az önkormányzati bérlakásban élők halmozták fel.

– Régóta megvan a lehetőségünk, hogy ha egy társasház lakói közül harminc napon túli tartozása van valakinek, akkor felmondjuk a társasházban lévő összes szolgáltatási szerződést, és a főmérőre számlázzuk ki a vízdíjat. Ezzel viszont a társasházban élő becsületesen fizető fogyasztóink is hátrányba kerülnének. A társasházban lakó fogyasztók esetében egy követeléskezeléssel és behajtással foglalkozó társasággal, a MIXTON Zrt.-vel működünk együtt – folytatta Tóth László. A Pannon-Víznek nem az a célja, hogy kizárja fogyasztóit a rendszerből, hanem el akarjuk kerülni a családokat ellehetetlenítő, egyre növekvő adósságokat, és azt, hogy a fizetők kárára halmozódjék tovább a nem fizetők adóssága.

Több támogatási rendszer létezik, amelyeket a helyi önkormányzati rendeletek szabályoznak, s megfelelő feltételek fennállása esetén, adósságkezelési vagy lakásfenntartási támogatás is igényelhető. A hátralékkal rendelkező – akár családi házas, akár társasházi fogyasztó –, ha felveszi a kapcsolatot a Pannon-Víz Zrt.-vel, ők még saját hatáskörben is tudnak segíteni esetleges részletfizetéssel, fizetési haladék engedélyezésével.

– A nehéz helyzetbe kerülteknek további segítséget jelenthet a védett fogyasztói státus. Hangsúlyozzuk azonban, hogy ez a részletfizetések területén nyújt kedvezményeket, fizetni itt is rendszeresen kell, csak könnyített ütemben. Aki a vállalt részletfizetési határidőket nem tartja be, annak megszűnik a védett fogyasztói státusa – tette hozzá Tóth László.

 

Pannon-víz