![](https://www.gyorplusz.hu/wp-content/uploads/2019/08/bkrtya.jpg)
Hogy ne váljunk áldozattá vásárlóként, tartsunk be néhány aranyszabályt.
A pandémia kezdete óta sok cégnek kellett áttérni az online működésre, hogy folytathassa tevékenységét.
Azzal, hogy az emberek egyre többet használják az online szolgáltatásokat és egyre többször webshopokban vásárolnak, nagyot nőtt a kiberbűnözők mozgástere.
Az év végi ünnepek közeledtével az online vásárlások száma pedig még inkább megsokszorozódik majd. Annak ellenére, hogy olyan új technológiák teszik az online vásárlást biztonságosabbá, mint a “Biztonságos ügyfél hitelesítés” vagy a “Két-faktoros autentikáció”, a kiberbűnözők még mindig találnak módot arra, hogy az online vásárlók pénzét megszerezzék.
Éppen ezért indult el – 2020 után idén is – az E-commerce nemzetközi akció, amelynek célja az online csalások, illetve az ezt megelőző illegális kártyaadatszerzések lehetőségének visszaszorítása, amely – közvetve vagy közvetlenül – a vásárlókat, a kereskedőket, a csomagküldő szolgálatokat és a pénzintézeteket egyformán sújtja. Az ezek elleni fellépés közös érdek, ezért a magyar rendőrség is csatlakozott az akcióhoz, 18 másik országhoz hasonlóan. Az akció október 1-től október 31-ig tartott, amelynek keretében 28 embert tartóztattak le, akik csalással gyanúsíthatóak. Módszereik különböző bankokkal kapcsolatos mobil applikációkhoz voltak köthetők, amivel illegális fizetéseket és vásárlásokat végeztek.
![](https://www.gyorplusz.hu/wp-content/uploads/2021/11/1.kep_1-700x508.jpg)
Hogy ne váljunk áldozattá vásárlóként, tartsunk be néhány aranyszabályt:
1. Vásároljunk megbízható forrásból!
2. Ellenőrizzük a véleményeket és értékeléseket a kereskedőről, termékről!
3. Gondoljuk át kétszer, mielőtt fizetünk!
4. Használjunk bankkártyát!
5. Ellenőrizzük, hogy a vásárlás nem jár-e ismétlődő díjfizetéssel!
6. Ne küldjünk pénzt ismeretlen személynek!
7. Ne küldjük el a bankkártya-adatainkat e-mailben vagy lefotózva!
8. Ha nem vásárolunk, ne adjuk meg a kártyaadatainkat!
9. Ellenőrizzük a weboldal fizetési biztonságát!
10. Győződjünk meg az adatátvitel biztonságáról!
11. Mentsük el az összes, online vásárláshoz kapcsolódó dokumentumot!
Ha pedig kereskedők vagyunk:
1. Figyeljünk arra, hogy minden alkalmazottunk ismerje az online csalással kapcsolatos problémákat!
2. Legyünk naprakészek a fizetési csalások típusaival kapcsolatban és legyenek eszközeink megelőzni ezeket (A bankunk tájékoztatni tud a fizetési csalási módszerekről.)!
3. Ismerjük meg a vásárlóinkat, annak érdekében, hogy megbizonyosodhassunk róla, hogy a fizetés valóban megtörténik és a bankszámla-jogosulttól származik!
Forrás: police.hu