Győr+
2015.09.11. 19:00

Többszörös árat fizethetünk a semmiért: fókuszban a termékbemutatók

Fogyasztóvédelmi előadás-sorozat indult a győri idős klubokban a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének (FOME) Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodája és az Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény Győr (EESZI) szervezésében. Az előadásokon az idős célcsoportot érintő, aktuális témákat elemeznek a szakértők: a csodatevő készülékektől a termékbemutatókon át a megtévesztő reklámokig és a jótállás kérdésköréig.

Panker Mihály, az EESZI vezetője lapunk kérdésére válaszolva rámutatott, olyan valós problémáról van szó, amelyről az idősek nem szívesen beszélnek még a családtagjaiknak sem. Így az intézmény munkatársai is általában csak véletlenül, a hétköznapi beszélgetések során elejtett egy-egy mondatból szereznek tudomást arról, ha valamelyik klubtagot becsapták, esetleg több százezer forintért annál jóval értéktelenebb terméket adtak el neki. Az igazgató hozzátette, elsősorban azok az értékesítések veszélyesek, amelyek nem egy üzletben, hanem személyes megkereséssel, termékbemutatókon történnek, amikor esetleg ajándékot is adnak az idősnek, és csak a végén derül ki, hogy mindezért súlyos tízezreket kell fizetni. Ezekbe nagyon könnyen húzzák bele ezt a korosztályt – magyarázta Panker Mihály, aki megjegyezte azt is, nemcsak a fogyasztóvédelemmel, hanem a rendőrséggel is együttműködnek, hogy felhívják a figyelmet az ilyen helyzetekre.

Dr. Hajnal Zsolt, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének elnöke szerint országosan jelentős problémáról van szó. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 2014-es adatai szerint közel 70 százalékos volt a kifogásolási arány, amikor termékbemutatókat ellenőriztek. Ezek kifejezetten megtévesztő gyakorlatok voltak: megtévesztés a kommunikációban, a termék árával, de leginkább az ott kínált termékek tulajdonságaival kapcsolatban. A legjellemzőbb, hogy egészséget megőrző vagy javító hatásúnak tüntetnek fel bizonyos termékeket, miközben ezeknek ilyen tulajdonságai nincsenek. Dr. Hajnal Zsolt rámutatott, az egész egy rendkívül megtévesztő telefonhívással kezdődik, egy call centeres hölgy egy sablonszöveggel telefonál például egy egészségbiztosítási országos szervezet nevéhez nagyon hasonló támogatóra hivatkozva, hogy ingyenes érrendszeri felmérést végeznek. Én tudom, hogy mi van ennek a végén – magyarázza a szakember –, de a napközben egyedül otthon tartózkodó, jellemzően idős vagy beteg ember azt hiszi, hogy éppen most fogta ki az aranyhalat. Viszont mindez egy kőkemény termékbemutatót rejt, ami a helyszínen „feltárt” egészségromlásra ad gyógyírt. Nagyon sokan sajnos vásárolnak ilyenkor az ott, akkor, és csak akkor óriási kedvezménnyel kínált termékekből, és csak napokkal később jönnek rá, hogy az nem hatásos, nem úgy működik, ahogy azt ígérték. Ilyenkor jó tudni, hogy van jogi védelem, van ingyenes segítség, többek között Győrben, az Arany János utca 28–32. szám alatt található versenyügyi tanácsadó irodában, illetve a 06-30/891-6625-ös telefonszámon. Tizennégy nap van a termék kézhezvételétől vagy bizonyos esetekben a szerződés megkötésétől arra, hogy elálljunk tőle, és következmények nélkül visszacsináljuk az eredeti állapotot.