November 29-én hajnali 3:31-kor elindult Magyarország első vasútvillamosa. Április 15-ig a tram-traint minden utas ingyenesen veheti igénybe.
Az új járműtípus és közlekedési üzem közvetlen összeköttetést biztosít Hódmezővásárhely és Szeged között. A tram-train utasforgalmi próbaüzemben, az előírt vizsgálatokat, típusteszteket követően, a szükséges engedélyek birtokában megkezdte menetrendszerinti közlekedését. A vasútvillamos óránként közlekedik Hódmezővásárhelyről Szegedre 3:31 és 23:31 között, illetve Szegedről Hódmezővásárhelyre 4:38 és 23:38 között. Telephelyre tartó éjszakai féljárat is bekerült a menetrendbe, amely november 30-tól 0:38-kor indul Szeged vasútállomásról és 0:55-kor érkezik Szeged-Rókus vasútállomásra.
A tram-train 31,6 km hosszú útja során Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekedik Szeged pályaudvartól Szeged-Rókus vasútállomásig, majd a 135-ös számú Szeged–Békéscsaba vasútvonalon halad tovább Hódmezővásárhelyre. Hódmezővásárhelyi Népkert állomásnál letér a nagyvasúti vonalról, és villamosüzemre váltva a városon keresztül közlekedik Hódmezővásárhely nagyállomásig.
A tram-train útvonalán fekvő jelentősebb megállóhelyeken jegyértékesítő automatákat telepített a vasúttársaság, melyekből vasúti jegyek és bérletek egyaránt megvásárolhatók a mai naptól és menetrendi tájékoztatást is nyújtanak. Szegeden Szeged-Rókus, Rókusi templom, Anna-kút, Széchenyi tér és Aradi vértanúk tere megállóba telepítenek jegyautomatákat, melyek beüzemelése a kezdeti időszakban valósul meg. Hódmezővásárhelyen minden tram-train megállóban (Népkert, Strandfürdő – Bartók Béla utca, Hősök tere, Kossuth tér, Kálvin János tér, Hódmezővásárhely vasútállomás), illetve Algyőn is működik majd jegyautomata az indulástól kezdve.
A tervek szerint 2022. január közepétől március közepéig csúcsidőben – reggel 6-tól 8-ig, illetve délután – 20 percenként, azon kívül pedig félóránként követik majd egymást a szerelvények. A menetrend ekkortól már hétvégente kiegészül éjszakai járatokkal is. Az utasforgalmi és műszaki tapasztalatok alapján alakítják ki a végleges menetrendet, amely várhatóan március 15-től lép életbe.
A 37 méter hosszú, 71 tonnás, dízel-villamos hibrid tram-train motorvonat 216 férőhelyes. A komfortos, nagy részben alacsonypadlós és akadálymentes tram-train járművek korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, világos, tágas utastérrel, valamint fedélzeti biztonsági kamerarendszerrel rendelkeznek. A vasútvillamoson WIFI működik, és lehetőség van okostelefonok és laptopok töltésére. A két multifunkciós térben 2-2 kerekesszékkel közlekedő utas, vagy 4-4 kerékpár és babakocsik szállítására van lehetőség.
Külön felhívjuk a közlekedők figyelmét, hogy a tram-train vonala mentén még óvatosabban vezessenek, biciklizzenek, körültekintően keljenek át a gyalogos átkelőhelyeken. A KRESZ szabályai szerint a vasútvillamosnak minden közlekedési járművel szemben elsőbbsége van. Elsőbbséget kell adni a körforgalomban haladó járművel is a körforgalmat keresztező tram-train részére!
Forrás: MÁV