Győr+
2016.05.30. 09:10

A magyar luxus roncsderbi 1. rész

 

Friss statisztikai adatok szerint tavaly
hazánkban 550 ezer használtautó-
adásvétel történt (11%-al
több, mint egy évvel korábban), 77
ezer új autó forgalomba helyezése
mellett (ami 13% növekedést mutat).
Ez azt jelenti, hogy éledezik az
autópiac, ami jó. Az 550 ezer adásvételből
120 ezer külföldről behozott
autóra köttetett. Ez a szám
2014-ben 97 ezer volt, 2013-ban
pedig még csak 65 ezer. Ez regisztrációs
adó bevétel növekedés az államnak,
ami szintén jó. Csakhogy
az országba érkező autók döntő
többsége 11-12 éves, vagy annál is
öregebb. Ami viszont nem jó.

Friss statisztikai adatok szerint tavaly hazánkban 550 ezer használtautó- adásvétel történt (11%-al több, mint egy évvel korábban), 77 ezer új autó forgalomba helyezése mellett (ami 13% növekedést mutat). Ez azt jelenti, hogy éledezik az autópiac, ami jó. Az 550 ezer adásvételből 120 ezer külföldről behozott autóra köttetett. Ez a szám 2014-ben 97 ezer volt, 2013-ban pedig még csak 65 ezer. Ez regisztrációs adó bevétel növekedés az államnak, ami szintén jó. Csakhogy az országba érkező autók döntő többsége 11-12 éves, vagy annál is öregebb. Ami viszont nem jó.

 

 

A 12 éves új autók
A jelenlegi járműpark átlagéletkora
Magyarországon 13,4 év. Valljuk be,
ez egy egészen lehangoló adat. Egy új
autó forgalomba állítása egy 26 éves
autóval párba állítva hozza ki az átlagot.
Nos, a helyzet javulását nem nagyon
segíti a külföldről özönlő öreg romok
tömege. Sajnos azok az autók érkeznek
hozzánk, amiket Nyugat-Európában
már kidobnak, ott már csak
szemét. Természetesen ezek az autók
azért még működőképesek, több-kevesebb
hibájuk van, ami miatt nem
menne át az aktuális műszaki vizsgán.
Ismerve azt a tényt, hogy a kinti élő
munka euróban jóval borsosabb, mint
itthon, ez sok esetben azt jelenti, hogy
egy pl. 1000 € piaci értékű autóra
több mint 1000 €-t kellene elkölteni
kinti tulajdonosának, ahhoz, hogy ismét
forgalomképes legyen. Tehát kvázi
elkölti az autó árát, hogy annyit érjen,
amennyit elköltött rá. Ehhez képest
nettó nyereség, ha kisujját sem
mozdítja és odaadja a nagyvárosokban
cirkáló, kimondottan az ilyen kis
értékű autókra vadászó, a szélvédőre
„autóját készpénzért megvásároljuk”
szórólapot tűzködő arab, török vagy
épp afrikai származású kereskedőknek
100-200 €-ért.
Na, ezek a 100 eurós autók kötnek
ki aztán nálunk a család 12 éves ÚJ
autójaként. Kettőt pislogunk, még az
asszony ki sem ülte magának az
anyós ülést és máris 15 éves a kocsi.
Így lesz az ország roncstemető. Nesze
Euro 6 környezetvédelmi besorolás,
nesze kiotói egyezmény: nálunk magas
károsanyag-kibocsátású autók
egyre növekvő tömege rója az utakat.
Hozzáteszem, hogy ezeknek az autóknak
a műszaki állapota legtöbb esetben
magasan a hazai színvonal fölött
áll, javarészt követhető szerviztörténettel,
számlákkal, valós kilométeróraállással,
ami a hazai állományra nem
igazán jellemző. (Apropó: Látott már
valaki olyan pizzafutár vagy ételkiszállító
autót, ami nem egy füstokádó matuzsálem,
4 színű karosszériaelemekkel,
és többet ér 200.000 Ft-nál?
Ugye nem? Ez vajon miért van így?)
Abba azért kellemetlen belegondolni,
hogy az ide özönlő öreg autókból
később itt lesz szemét. Ahogy a
fejlett országok Afrikát, Ázsiát használják
szemétlerakóként, úgy Nyugat-
Európa minket, illetve az egykori keleti
tömb országait. (Nem tartozik ide
szorosan, de érdemes kitérni a nyugaton
kapható ugyanolyan márkájú
mosópor nagyobb hatékonyságára,
a magasabb kakaótartalmú lila csokoládé
és a sokkal töményebb ízű
mogyorókrém kérdésére. Ami arra
utal, hogy másodrendű polgárai vagyunk
az Európai Uniónak, mint mindig
is voltunk – és talán sosem leszünk
egyenrangú tagja.)
Az említett öreg autókat többségében
a vállalkozást ki sem váltó magánszemélyek
vagy az ügyeskedő kereskedők
importálják úgy, hogy sehol
sem jelennek meg az adásvételben.
Kétnyelvű adásvételi szerződés gyártódik:
Hans Jürgen eladja a későbbi
magyar vevőnek, függetlenül attól,
hogy akár 2-3 kézen is átmegy a végfelhasználóig
az adott autó. A regisztrációs
adót már a végfelhasználó fizeti
meg a saját nevében, mintha ő maga
hozta volna az autót saját magának.
A kérdés ilyenkor az, hogy kihez
fordulhat a jóhiszemű kispénzű vevő,
ha kiderül, hogy a megvásárolt autó
egy romhalmaz? Hans Jürgenhez?
Ugyan! Ő nem külföldre adta az autót,
nem is látott kétnyelvű adás-vételit.
Az autót behozó magánszemélyhez?
Ugyan! Sehol nem szerepel a papírokon,
„sosem láttam magát, hagyjon
békén, ha nem, elengedem a kutyákat!”.
Ha adhatok tanácsot, magam részéről
sosem vennék magánimportőrtől
autót, de még egy kereskedés mérlegadatait
is megnézném az előtt,
hogy sok százezer forintot a kezébe
tennék (az interneten minden cég előző
éves mérlege nyilvános, két-három
kattintás). Mert ha nincs megfelelő
forgalma, akkor sem adót nem fizet a
tevékenysége után, sem felelősséget
nem vállal az általa forgalmazott autókért,
vagy nem hosszú távra tervez.
100 € az annyi,
mint 500.000 forint
Játsszunk! Számoljuk végig, hogy
hogyan lesz a fenti 100 eurós bontószökevényből
nálunk végül 400-500
ezer forint értékű használt autó. Az
említett külföldi nepper haszonnal 4-
500 euróért elpasszolja a magyar neppernek,
aki nem alkuszik, mert ott liheg
a sarkában a másik magyar vagy
a román, bolgár kolléga. Az autót haza
kell szállítani, távolságtól, autó állapottól
függ, hogy tréleren vagy saját lábán
érkezik. Itt számoljunk egy 30–40
ezer forintos költséggel. A gépkocsi
honosításához műszakivizsga-képes
kell, hogy legyen, tehát az ehhez minimálisan
szükséges javításokat el kell
végezni. Legyen 100 ezer forint. Szuper,
vizsgakész az autó. Honosítás 40
ezer, regisztrációs adó 50–100 ezer,
kortól, teljesítménytől függően. 360–
410 ezer forintnál járunk, a nepper
hasznával mindez már 440-500 ezer.
Megérkeztünk. Nincs más hátra, mint
a névre írás költségeit megfizetni: kb.
CarMen Autó Győr, Nádor tér 1.
+36 70 335 5335 • +36 70 427 6000
www.carmenauto.hu
PR-riport: CarmenAutó
60 ezer vagyonszerzési illetéket,
8.500 Ft rendszám árát, és 12.000 Ftot
a forgalmiért és a törzskönyvért.
Azért azt érdekes megvizsgálni,
hogy az egész ügylettel ki kereste vastagra
magát: az állam. 160-200 E forint
vándorol az államkasszába egyetlen
ilyen ügylettel. Akinek van mersze,
szorozza meg ezt a számot a 120 ezer
behozott autóval.
Folytatjuk…
Szabó Gábor

A 12 éves új autók

A jelenlegi járműpark átlagéletkora Magyarországon 13,4 év. Valljuk be, ez egy egészen lehangoló adat. Egy új autó forgalomba állítása egy 26 éves autóval párba állítva hozza ki az átlagot. Nos, a helyzet javulását nem nagyon segíti a külföldről özönlő öreg romok tömege. Sajnos azok az autók érkeznek hozzánk, amiket Nyugat-Európában már kidobnak, ott már csak szemét. Természetesen ezek az autók azért még működőképesek, több-kevesebb hibájuk van, ami miatt nem menne át az aktuális műszaki vizsgán. Ismerve azt a tényt, hogy a kinti élő munka euróban jóval borsosabb, mint itthon, ez sok esetben azt jelenti, hogy egy pl. 1000 € piaci értékű autóra több mint 1000 €-t kellene elkölteni kinti tulajdonosának, ahhoz, hogy ismét forgalomképes legyen. Tehát kvázi elkölti az autó árát, hogy annyit érjen, amennyit elköltött rá. Ehhez képest nettó nyereség, ha kisujját sem mozdítja és odaadja a nagyvárosokban cirkáló, kimondottan az ilyen kis értékű autókra vadászó, a szélvédőre „autóját készpénzért megvásároljuk” szórólapot tűzködő arab, török vagy épp afrikai származású kereskedőknek 100-200 €-ért.

Na, ezek a 100 eurós autók kötnek ki aztán nálunk a család 12 éves ÚJ autójaként. Kettőt pislogunk, még az asszony ki sem ülte magának az anyós ülést és máris 15 éves a kocsi. Így lesz az ország roncstemető. Nesze Euro 6 környezetvédelmi besorolás, nesze kiotói egyezmény: nálunk magas károsanyag-kibocsátású autók egyre növekvő tömege rója az utakat. Hozzáteszem, hogy ezeknek az autóknak a műszaki állapota legtöbb esetben magasan a hazai színvonal fölött áll, javarészt követhető szerviztörténettel, számlákkal, valós kilométeróraállással, ami a hazai állományra nem igazán jellemző. (Apropó: Látott már valaki olyan pizzafutár vagy ételkiszállító autót, ami nem egy füstokádó matuzsálem, 4 színű karosszériaelemekkel, és többet ér 200.000 Ft-nál? Ugye nem? Ez vajon miért van így?)

Abba azért kellemetlen belegondolni, hogy az ide özönlő öreg autókból később itt lesz szemét. Ahogy a fejlett országok Afrikát, Ázsiát használják szemétlerakóként, úgy Nyugat- Európa minket, illetve az egykori keleti tömb országait. (Nem tartozik ide szorosan, de érdemes kitérni a nyugaton kapható ugyanolyan márkájú mosópor nagyobb hatékonyságára, a magasabb kakaótartalmú lila csokoládé és a sokkal töményebb ízű mogyorókrém kérdésére. Ami arra utal, hogy másodrendű polgárai vagyunk az Európai Uniónak, mint mindig is voltunk – és talán sosem leszünk egyenrangú tagja.)

Az említett öreg autókat többségében a vállalkozást ki sem váltó magánszemélyek vagy az ügyeskedő kereskedők importálják úgy, hogy sehol sem jelennek meg az adásvételben. Kétnyelvű adásvételi szerződés gyártódik: Hans Jürgen eladja a későbbi magyar vevőnek, függetlenül attól, hogy akár 2-3 kézen is átmegy a végfelhasználóig az adott autó. A regisztrációs adót már a végfelhasználó fizeti meg a saját nevében, mintha ő maga hozta volna az autót saját magának. A kérdés ilyenkor az, hogy kihez fordulhat a jóhiszemű kispénzű vevő, ha kiderül, hogy a megvásárolt autó egy romhalmaz? Hans Jürgenhez? Ugyan! Ő nem külföldre adta az autót, nem is látott kétnyelvű adás-vételit. Az autót behozó magánszemélyhez? Ugyan! Sehol nem szerepel a papírokon, „sosem láttam magát, hagyjon békén, ha nem, elengedem a kutyákat!”.

Ha adhatok tanácsot, magam részéről sosem vennék magánimportőrtől autót, de még egy kereskedés mérlegadatait is megnézném az előtt, hogy sok százezer forintot a kezébe tennék (az interneten minden cég előző éves mérlege nyilvános, két-három kattintás). Mert ha nincs megfelelő forgalma, akkor sem adót nem fizet a tevékenysége után, sem felelősséget nem vállal az általa forgalmazott autókért, vagy nem hosszú távra tervez.

100 € az annyi, mint 500.000 forint

Játsszunk! Számoljuk végig, hogy hogyan lesz a fenti 100 eurós bontószökevényből nálunk végül 400-500 ezer forint értékű használt autó. Az említett külföldi nepper haszonnal 4- 500 euróért elpasszolja a magyar neppernek, aki nem alkuszik, mert ott liheg a sarkában a másik magyar vagy a román, bolgár kolléga. Az autót haza kell szállítani, távolságtól, autó állapottól függ, hogy tréleren vagy saját lábán érkezik. Itt számoljunk egy 30–40 ezer forintos költséggel. A gépkocsi honosításához műszakivizsga-képes kell, hogy legyen, tehát az ehhez minimálisan szükséges javításokat el kell végezni. Legyen 100 ezer forint. Szuper, vizsgakész az autó. Honosítás 40 ezer, regisztrációs adó 50–100 ezer, kortól, teljesítménytől függően. 360– 410 ezer forintnál járunk, a nepper hasznával mindez már 440-500 ezer. Megérkeztünk. Nincs más hátra, mint a névre írás költségeit megfizetni: kb. 60 ezer vagyonszerzési illetéket, 8.500 Ft rendszám árát, és 12.000 Ftot a forgalmiért és a törzskönyvért.

Azért azt érdekes megvizsgálni, hogy az egész ügylettel ki kereste vastagra magát: az állam. 160-200 E forint vándorol az államkasszába egyetlen ilyen ügylettel. Akinek van mersze, szorozza meg ezt a számot a 120 ezer behozott autóval.

A cikk 2. része itt olvasható.

Szerző: Szabó Gábor

(X)

CarMen Autó

Győr, Nádor tér 1.
+36-70/335-5335, +36-70/427-6000
www.carmenauto.hu