Győr+
2016.11.27. 15:39

Kétnyelvű Montessori-óvoda nyílt Győrszentivánon

Idén szeptemberben nyitotta meg kapuit Győrszentivánon az Égig Érő Fa Kétnyelvű Montessori Óvoda. A hatalmas családi ház rengeteg gyermeknek biztosít családias, barátságos környezetet.

Akár két és fél éves kortól beíratható a gyermek a kis létszámú, vegyes életkorú csoportba.

A magánóvoda nem az első Montessori intézménye a fenntartójának, azaz a Hungaro-Dalton Pedagógiai Innovációs Egyesületnek – mely idén ünnepli 10. évét –, így sokéves tapasztalatot összegyűjtve alakították ki az új környezetet a kicsiknek. Dr. Maria Montessori pedagógiája a megfelelő játékok, eszközök használatán alapszik, mely nagy hatással van a gyermek gondolkodására és finom motorikájának alakulására. Alaptétele, hogy a kicsik felfogását fejleszti, ha adott információk a megfelelő időben jutnak el hozzá. Például a cipőfűzés közben elhangzó angol kifejezések nem csak az angol nyelv elsajátításában segítenek, hanem a sakk-pedagógiát használva, a tanulás játékos könnyedsége a gyermek tanuláshoz való hozzáállását is pozitív irányba tereli. A mindennapi konfliktusok kezelése is egy fontos pontja a Montessori-pedagógiának. Míg egy közintézményben az óvodapedagógus bármit megvétózhat és bírája lehet bármely vitának, addig a Montessori-elvek alapján csak a közvetítő szerepét veszi fel. Ő a helyes és helytelen dolgok megítélésében segít és a kommunikáció megfelelő minőségére ügyel a gyermekek között, akik maguk rendezik le vitáikat és tapasztalják meg a társas érintkezés különböző formáit. A legkorszerűbb játékok és Montessori-féle készségfejlesztő eszközök állnak rendelkezésre a gyermekek és a szakképzett pedagógusok számára az Égig Érő Fa oviban. Ezek a főként fából készült eszközök, azon túl, hogy tartós játékok, a tehetségek, adottságok kidomborítására szolgálnak, és azok fejlesztését segítik. Így még specifikusabban ki tudja szűrni a pedagógus, hogy milyen egyéni igényei vannak az óvodásnak a fejlődése szempontjából. De ezen túl figyelembe veszik a gyermek egyéni helyzetét, szükségleteit, életkori sajátosságait, otthoni szokásait, és figyelemmel követik érzelmi világának változásait. Így mindenki a saját ütemében halad a készségek elsajátításának útján, melynek indikátora az előző teljesítménye. Így senkit nem kényszerítenek versenyhelyzetbe, mely ugyan gyakran emel ki nagy tehetségeket, de alacsony számban, változó minőségben, nem beszélve a többi gyermek hiányairól. A verseny inkább az egyénre, a kisgyermekre, mint személyes harcra koncentrálódik. Azaz, hamar megtanulják, hogyha jobbak akarnak lenni valamiben, akkor ahhoz először is nem mást kell túlteljesíteni, hanem saját magukat. Viszont a sikerek megélése csoportosan történik, így ha sikerül valakinek felülmúlnia önmagát, azt a csoport együtt ünnepli meg, és egyéni sikerként élik meg mások örömét is. Már említettük az angol nyelv használatát az óvodai nevelésben, mely a Montessori-oktatásnak egy szintén hangsúlyos pontja. Ebben az intézményben a magyar mellett angolul és németül is beszélnek azért, mert a gyermekek ebben az életszakaszban a legfogékonyabbak a nyelvtanulásra, és a mai világban elengedhetetlen a többnyelvűség és az anyanyelvi szintű kommunikáció elsajátítása, melyet jobb minél előbb elkezdeni.

(x)