Győr+
2017.02.26. 15:49

Szívhez szóló bel canto: az énekművészet diadala

Ritkán hallható zeneművekből és világsztárokból továbbra sem lesz hiány, hiszen érkezik a Bel Canto-est, Eva Mei-jel és karmester férjével, Gerard Korstennel. A Sándor János-hangversenybérlet március 3-i programjában ismét a dél-afrikai születésű karmester vezényli a Győri Filharmonikus Zenekart.

Csakúgy, mint a bel canto az olasz operairodalom fejlődéstörténetében, úgy a mostani évad a Győri Filharmonikus Zenekar életében aranybetűs korszaknak számít. Idén a műfaj szerelmesei kiváltságos és szerencsés helyzetben vannak, hiszen január végén az év kiemelt kulturális eseményét tartotta a zenekar, amikor is vendégül látta a magyar operadívát, Miklósa Erikát és a világhírű tenort, Ramón Vargas-t az Egyetemi Csarnokban.

Ritkán hallható zeneművekből és világsztárokból továbbra sem lesz hiány, hiszen érkezik a Bel Canto-est, Eva Mei-jel és karmester férjével, Gerard Korstennel. A Sándor János-hangversenybérlet március 3-i programjában ismét a dél-afrikai születésű karmester vezényli a Győri Filharmonikus Zenekart. A világjáró zenész két éve szeretett bele a győri együttesbe, amikor is Mozart, Dvorák és Smetana műveit dirigálta nagy sikerrel a Richter Teremben. Akkor egy kötetlen beszélgetésből derült ki a győri zenekar vezetőinek, hogy Gerard Korsten felesége Eva Mei, aki napjaink egyik legkiválóbb szopránja.

 

Eva Mei március 3-án lép fel Győrben

 

A férj és a zenekar invitálására érkezik most városunkba a londoni Royal Hall, a milanói Scala vagy éppen a berlini Operaház ünnepelt szopránja. Mint ismertes, a művész házaspár elkötelezett híve a bel canto műfajnak, a március 3-i zenei programot többször mutatták már be a világ koncerthelyszínein, mindent tudnak Donizetti és Verdi operáiról. Az olaszországi születésű, koloratúrszoprán Eva Mei sikerei azt mutatják, tudatosan indította útjára pályáját, hogy az olasz bel canto műfaj hiteles tolmácsolója legyen. Hazánkban sem először lép fel. A Magyar Állami Operaházban énekelt már többek között Polgár Lászlóval is, jövő februárban pedig a Budapesti Fesztiválzenekarral, a Faltsaffon dolgozik majd együtt, Fischer Iván vezényletével. Tiszteletreméltó azon karmesterek névsora is, akikkel a világhírű szoprán pályafutása alatt dolgozott, csak a teljesség igénye nélkül: Nicolas Harnoncourt, Claudio Abbado, Zubin Mehta, Riccardo Muti. Ehhez a névsorhoz teljes joggal csatlakozik a férj, Gerard Korsten, aki pályafutását hegedűművészként kezdte, és Végh Sándornál tanult Salzburgban. Dolgozott a Camerata Salzburg koncertmestereként, illetve zeneigazgató-helyetteseként, és vezette a London Mozart Players kamarazenekart is. Napjainkban karmesterként a világot járja, hisz abban, hogy komolyzenei oktatással jelentős eredményeket lehet elérni hátrányos helyzetű gyermekek sikeres felzárkóztatásában. A márciusi koncerten a művész házaspár, a Győri Filharmonikus Zenekarral karöltve, mindent megtesz majd azért, hogy a közönség felhőtlenül élvezhesse a bel canto operaáriák szívhez szóló melódiáit.

 

A bel canto jelentése szép ének, amely olyan éneklési technikát jelent, ami a tökéletes dallamformálást helyezi az opera előadásának középpontjába. A hang mozgékonyságán, a hangképzés kiegyenlítettségén alapul. A bel canto a 17–19. században volt a legnépszerűbb, főleg az olasz operában, kiváltképpen a nápolyi iskolában. A korszak nagy triászának, Gioachino Rossini és Vincenzo Bellini mellett a harmadik tagja Gaetano Donizetti, minden idők egyik legtermékenyebb operaszerzője: legendás történetek sora szól tíz-tizennégy nap alatt írott több felvonásos operáiról.

Farkas Mónika