Győr+
2017.03.31. 16:51

Hanula Barna a magyar járműipar Oscar-díjasai között

Ötödik alkalommal rendezték meg Budapesten a Magyarok a világ járműgyártásában című kiállítást. Az Autós Nagykoalíció elnökének, Knezsik Istvánnak a kezdeményezésére évről évre olyan kiváló személyiségeket hívnak meg, akiket a járműipar Oscar-díjasai kitüntető címmel illetnek. Idén Hanula Barna, a győri Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Kar dékánja is a díszvendégek között volt.

Hanula Barna évtizedeken át Németországban dolgozott, s a Bugatti Veyron 1001 lóerős motorjának kifejlesztőjeként szerzett magának és hazájának világhírnevet – hangzott el az indoklásban. Akkoriban ez számított a világ legerősebb motorjának, s egyedüli magyarként vett részt a projektben.

Ez egyébként több mint egy motor, ez egy emlékmű mindenkinek, aki részt vehetett a projektben – fogalmazott Hanula Barna. – A háború után ez volt az első 16 hengeres, sorozatban gyártott motor. Az első személygépkocsi-motor, ami átlépte az ezer lóerőt. S az első olyan szériában gyártott személygépkocsi, ami több mint négyszáz kilométeres sebességgel tud haladni. Ezek azok az autók, amikre senkinek nincs szüksége, de mindenki szeretne belőle egyet.

Nem fáj a szíve, hogy nem Bugatti Veyronnal jár? – kérdeztem tőle.

Nem fáj. Mire mennék egy ilyen autóval az utcán? Tele lennék irigyekkel. S persze egy sílécet sem tudnék belerakni. Nekem elég az az alkotói élmény, talán büszkeség is, hogy ebben részt vehettem.

Arra a kérdésre, miért jött haza, így reagált: olyan hülye ötletnek tűnt, hogy rögtön igent mondtam. Majd hozzáfűzte azt is, jó érzés fiatalokkal dolgozni. Nem rosszabbak semmivel, mint amilyenek mi voltunk. Majd felidézte azt, hogy láncfűrészes kalandja is volt. Egy nagy cég kérte fel arra, hogy a favágóknak fejlesszenek ki négyütemű láncfűrészt. Ez azonban jóval tovább fűrészelt, mint a kétütemű, a favágók pedig morogtak, mert félóránként nem tudtak szünetet tartani tankolás ürügyén. Le kellett kisebbíteni a tankot – mondta el Hanula Barna.

Nagyon sok magyar mérnök alkotott nagyot a világ autóiparában, mint ön is. Mitől ilyen jók a magyar mérnökök? – kérdeztem a friss Oscar-díjas Hanula Barnát.

A kor, amibe beleszülettem, korlátozott lehetőségeket kínált fel, s mi mindig többet szerettünk volna. Ez egyúttal leleményessé is tett bennünket. A magyar sebészek is sokkal leleményesebbek voltak a jóval jobban elkényeztetett külföldi kollégáiknál. Akik kinn sikeresnek bizonyultak, merészebbek voltak az átlagnál. Saját sorsukat a kezükbe vették és többre is jutottak.

Hanula Barnán kívül az idén Anisits Ferenc és Stefan Lengyel professzor iratkozott fel a magyar járműipar Oscar-díjasai közé. Előbbi a BMW-nél dolgozott, s dízelpápaként emlegetik, utóbbi pedig az esseni egyetem designer professzora, akinek tanítványai a világ összes nagy járműgyártójánál megtalálhatók.

Hanula Barnán kívül volt még egy másik győri vonatkozása is a budapesti kiállításnak. Az Audi Hungaria Zrt. saját standdal képviselte magát, ahol bemutatták a győri gyárban készülő autókat és motorokat.

 

Koloszár Tamás