A harmonikus, boldog családi élethez két dologra feltétlenül szükség van. Az egyik a kommunikáció a családtagok között, a másik a jó kommunikáció a családtagok között.
Mindkét fél számára fontos
Pedagógusként és coach-ként is gyakran szembesülök azzal, hogy a szülők nem igazán találják meg a jó kommunikációs formákat a gyermekeikhez, a gyermekek pedig alig kommunikálnak a szülőkkel. Gyakran mindkét fél számára problémás ez az állapot, de persze ezt is „le kellene kommunikálni valahogy” a másik fél számára.
Online világban élnek
Nehezítheti a kommunikációt az is, hogy a fiatalok az online világstílusában igyekeznek élni a mindennapjaikat. Egy kattintás és másik szerepben vagy, másik pályán, másik szereplőkkel. Pillanatok alatt össze lehet hozni egy bulira való csapatot. Nem kell érzéseket kifejezni, nincs lehetőség a metakommunikációra, meg minek is… Ha megléptél egy szintet a játékban, már szuper vagy, sőt, akár hős is lehetsz. Jöhet a like. A gyerekek és kamaszok számára az online világ biztonságos közeg. Azok lehetnek, amik lenni akarnak, akkor, amikor.
Nem kell beletörődni
A szülők nehezen tudják elfogadni, hogy a gyerekek keveset kommunikálnak velük, inkább nyomkodják a telefont vagy a kortársakkal bandáznak, gépeznek. A szülő vagy beletörődik és – nulla kommunikációval – tudomásul veszi a számára megmásíthatatlant, vagy zsörtölődik és elidegeníti a legnagyobb kincsét magától, a gyermekét. A probléma önmagát gerjesztően circulus vitiosussá válik, kialakul az ördögi kör. Már akkor sem beszélnek egymással, amikor feltétlen szükséges. Érzelmekről különösen nem. A gyenge tanulmányi eredmény, az iskolai magatartási nehézség tovább rontja az amúgy is súlyos helyzetet.
Érzelmileg komoly teher
A megromlott szülő-gyerek kapcsolat mindkét fél számára érzelmileg is komoly teher, különösen hosszú távon. Megbillen a családi egyensúly, elsikkadnak a közös célok, a család – funkciójában – megszűnik családként működni. A jó kommunikációval a folyamat visszafordítható. Soha nem késő javítani, korrigálni. A coaching kiváló lehetőség lehet arra, hogy helyreálljon a kommunikáció a szülő és gyermek között. Néhány alkalmas foglalkozás coach irányítása mellett, megnyitja azokat az utakat, amelyek a későbbiekben is járhatóak lesznek, már szakember segítsége nélkül is.
Már kisgyermekkorban megalapozzuk a szókincset
A beszélgetés, amely a szülő és a gyerek között történik, az alapja a kicsi agyfejlődésének: a nyelvi képességei, a korai olvasottsága, a kognitív képességei és a társasági és emocionális jólléte mind attól függ, hogy milyen minőségű a kommunikáció a családban. Nem annyira a szavak mennyisége, hanem a beszéd minősége az, ami számít. Sok gyerek azonban nem kapja meg gondozóitól azt a fajta törődést hároméves koráig, ami teret adna ennek a fajta fejlődésnek. Már az óvodáskor előtt megjelenik a gyerekek közötti szókincskülönbség. A hátrányos helyzetben lévő kicsik átlagosan mintegy 30 millió szóval kevesebbet hallanak, így hároméves korukra a szókincsük kortársaik szókincsének a felét is alig közelíti meg. Fontos, hogy a szülők tisztában legyenek azzal, hogy milyen jellegű kommunikációra van szükség ahhoz, hogy a gyerek fejlődni tudjon, és ne maradjon le hároméves korára a hátrányos szociális helyzete miatt. A cél nem az, hogy a szülők aggódni kezdjenek, hogy a gyerekük a megfelelő kommunikáció hiányában nem képes fejlődni, hanem inkább az, hogy tudatosodjon bennük: a szeretetteljes, figyelmes interakció mindennél fontosabb. A szakember szerint a beszélgetéseknek nem kell hosszúnak lenniük, a lényeg a minőség.