Ezekben a napokban állt át az oktatás egy olyan tanítási módszerre, ami eddig is jelen volt, de leginkább lehetőségként a tanítás módszertani tarsolyában. Változó mértékben és mélységben használta a pedagógus, felkészültségének és döntésének megfelelően. Beindult tehát a digitális oktatási forma mint szükséges megoldás. Az információs és kommunikációs technológiák (továbbiakban IKT) használata tehát nem új keletű a katedrán.
Az oktatásba berobbant okoseszközök
Leggyakrabban használt IKT eszközök: számítógép, széles sávú internet, digitális fényképezőgép, e-book olvasó, okos telefonok, interaktív táblák, tabletek, stb. Ezen eszközök segítségével az információk feldolgozása és tárolása gyorsabb, így valamilyen szinten minden pedagógus használja őket. A tanárok számára egyértelmű volt, hogy ezen a területen tovább kell fejlődniük, sőt folyamatosan kell fejlődniük. Erre kevésbé volt eddig lehetőségük. Nemcsak a jelenlegi helyzet, hanem a tanítási környezet változása is megkívánta, hogy más-más munkaformákban és eszközökkel dolgozzanak a tanórákon. A nádirigóról már nem elég csak beszélni és tankönyvi képeket nézegetni, amikor a diákok többsége egy kattintással képet és hangot is produkál az adott tananyagról az okostelefonján. A diákok többsége használja a digitális eszközöket. A gyerekek közötti kommunikáció jórészt a közösségi oldalak használatával történik. Ami új ezekben a napokban, az a kontrollált és tanulási célú eszközhasználat. Mi, szülők eddig vagy engedtük a „gépezést” a gyermekeknek sokszor kontrollálatlanul, vagy jutalomként, vagy „ha, akkor” típusú nevelési eszközként. Most viszont az a helyzet, hogy naponta oda kell ültetni csemeténket a géphez, hogy azt elsősorban tanulásra és fejlődésre használja.
Szerepek változása
Egy átlagos tanórán a tanár tanít, a diák hallgat. Az e-learning esetében – számítógéppel megvalósuló oktatási forma – a diák beszélget, e-mailt ír, tanulmányoz, elemez, a pedagógus pedig moderál, bemutat vagy értékelhet is. Ebben a helyzetben a viselkedési, tanulási és tanítási szokások átalakulnak. A pedagógusok egy része nagyon lelkes a digitális módszerek használatát illetően. Új szemlélettel, napi szinten fejlődve, összefogják a gyermekcsoportokat és alkalmazkodva az elvárásokhoz, tanítják a gyerekeket. Olyan kolléga is van, aki frusztrált és küzd a digitális világgal, felkészületlen e téren, vagy nem kellően figyel a gyermekek terhelhetőségére a megváltozott helyzetben. A gyerekek általában nyitottak a digitális megoldásokra, hiszen a mostani nemzedék ebbe született bele. Tanulhatunk tőlük és kell, hogy tanuljunk felnőttként is tőlük. A pedagógiai formatív tanulói értékelések előtérbe kerülhetnek. Folyamat közben értékelünk, inkább segítségként és pozitív kommunikációs alapként.
Szülőként nem vagyunk könnyű helyzetben. Nem igazán értünk a digitális eszközökhöz olyan szinten, ahogy elvárható lenne ebben a helyzetben. A digitális oktatási forma is más elvárást támaszt velünk szemben, mint amit megszoktunk. A szülői szerep egyébként sem azonos a pedagógus szereppel. A szülőknek nagy segítség lehet most, a különböző digitális szülőcsoportokkal való kapcsolat felvétele, ahová technikai segítségért is tudnak fordulni.
Nehézségek vagy akadályok
Minden változás nehézségekkel és akadályokkal is járhat. Jelenleg azzal tudjuk leginkább segíteni a digitális oktatást, ha nyitottan viszonyulunk hozzá, de nem lesöpörve és elbagatellizálva a nehézségeket, hiszen gyermekeink jövőjéről szól ez az időszak is. Nézzünk néhány nehézséget a teljesség igénye nélkül. Nincs minden kisgyereknek otthon digitális eszköze. Van, ahol internet sincs a lakásban. Ha ebben nem kap segítséget a család, a gyermek több hónapra kimarad az oktatásból. A sajátos nevelési igényű kisgyerekeket mennyire lehet leültetni a számítógép elé folyamatos kontroll és segítség nélkül? Minden digitális információt tudunk szűrni, amihez gyermekünk most szabadabban hozzájut? Eleget tud-e a gyermek kérdezni ebben a tanulási formában? A most lemaradó gyermekekkel mi lesz a későbbiekben? A megosztott anyagok feldolgozásában a kevésbé önálló gyermeknek ki segít?
A gyerek jövőjét is alakítjuk
Az élet mindig egyszerre szól a jelenről és a jövőről. Jelen helyzetre úgy kell tekinteni, hogy segítségével a gyerekek jövőjét is alakítjuk. Gyermekeink, akik most becsülettel küzdenek a digitális oktatással, felnőttként interneten vásárolnak majd, távmunkát végeznek, online tanulnak egész életen át. A munka világába állás már megköveteli tőlük a digitális eszközök profi használatát. Minden gyermek számára lehetővé kell tenni ezt a fejlődési utat.
Nézzük a hasznos oldalát
Pedagógusaink a jövőben bátrabban használnak digitális megoldásokat, mivel rutinosabbak lesznek. További képzésük ezen a téren szükségszerű lesz. Szülőként együtt kell tanulni a gyermekkel, együtt kell belépni vele ebbe a technikai világba. Kölcsönös tanulás zajlik. A család által képviselt értékrendet a szülő tudja a digitális világ mellé tenni. Közös jó megoldások születhetnek, amelyek a későbbiekben is erősségek lesznek a szülő-gyerek kapcsolatban. Nagy kihívás ez helyzet most mindenki számára, az igazi nyereség a közös tapasztalás lesz és a felmerülő problémák mentén a további együttműködő tervezés.