Győr+
2017.05.21. 10:53

Győri közlekedés: ne „leckéztessük” egymást!

Ismét buszos balesetek történtek Győrben: egy helyi járat két gyalogost ütött el a vidéki buszpályaudvarnál, egy helyközi busz pedig biciklist gázolt. Kerékpáros vesztette életét a vasárnap éjjeli balesetben: a 19 éves fiatalember a 83-as főúton ütközött egy autóval, az úttesten akart átkelni – sajnos az elmúlt héten történt valós példák is sarkalltak minket arra, hogy ismét átvegyünk alapvető, elsősorban kerékpáros-közlekedési szabályokat a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság segítségével.

A buszos balesetek sérültjei szerencsésen megúszták a történteket, csak könnyebb sérüléseket szenvedtek. Egyelőre folynak a rendőrségi vizsgálatok, az elsődleges információk szerint a busz nem adott elsőbbséget a két gyalogosnak. A múlt héten, pénteken, a likócsi körforgalomnál történt buszos baleset gyalogos sérültje azonban életét vesztette. A város külterületén, a 83-as számú főúton történt balesetben szintén olyan súlyosan megsérült a 19 éves kerékpáros, hogy nem lehetett megmenteni őt. A fiatalember a bevásárlóközpont felől akart átkelni az úttesten a kerékpárút irányába, amikor egy autós elütötte. A vizsgálatok még itt is tartanak, az egyik lehetséges ok, hogy az autós túl gyorsan ment.

A Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának általános tapasztalata, hogy az egyik legnagyobb problémát a tolerancia hiánya okozza az utakon. A gyalogosok, a kerékpárosok és az autósok túl sokszor nincsenek egymásra tekintettel a közlekedésük során, és a másikra mutogatnak, mint a közlekedés megnehezítői. Nem szeretnénk tanmesét írni, de kihagyhatatlan a leegyszerűsített megállapítás: ha mindenki betartja a KRESZ-t, a legtöbb baleset elkerülhető. A legtöbb konfliktus talán a kerékpárosok és az autósok között van, előbbi gyakran figyelmetlen és túl bátor, utóbbi fél sokszor nem kellően körültekintő, és az is előfordul, hogy „leckézteti” a biciklistákat. Győrben a kerékpáros balesetekkel kapcsolatos halmozódási hely, baleseti gócpont nem alakult ki. A kerékpáros balesetek a legtöbb esetben a nem szabályos közlekedésből adódnak, például a Fehérvári út–Szigethy Attila út kereszteződésében lévő körgeometriás csomópontban történt balesetek bekövetkezéséhez az osztott lámpás közlekedési szabályozás figyelmen kívül hagyása több esetben is hozzájárult. Egyébként minden körforgalom egyedi kialakítású, így változhat elsőbbségi szabálya, nincs generális elsőbbségük még a gyalogátkelőhely mellett felfestett átvezetés esetén sem! Amikor részükre „elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van kihelyezve, nem kényszeríthetik ki úttestre folyamatos lehaladással a vélt elsőbbséget. Esetükben nem él a gyalogosokra kijelölt gyalogos átkelőhelynél vonatkozó extra védelem. Veszélyes, amikor az autósok elsőbbségük tudatában „leckéztetik” a szabálysértő kerékpárosokat, de az sem jó, ha az autósok, lemondva elsőbbségükről, rossz gyakorlatra nevelik őket. Például a Hédervári–Szövetség–Rónay J. utcai körforgalom Szövetség utcai ágán a kerékpáros átvezetésen rendszeresen szabálytalanul gyalogosok kelnek át, a kerékpárosok pedig nem veszik figyelembe az elsőbbségadási kötelezettségüket, a részükre kijelölt haladási irányt.

Egyre gyakrabban fordul elő az is, hogy a kerékpárosok a zebra fokozott védelmét kihasználva, áttekernek az úttesten, pedig ez nemcsak szabálytalan, de balesetveszélyes is. A kerékpárosnak, ha a közúti jelzésből más nem következik, a kerékpárról le kell szállnia, és azt tolva kell az úttesten áthaladnia. És amennyiben az úttest mellett van kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút, akkor a kerekezőnek kötelező azt használnia. Az úttestre festett kerékpársáv esetén tilos a sávon kívül, esetleg a járdán haladni. Egyirányú úton pedig, és egyirányú kerékpárúton menetiránnyal szemben szabálytalan a behajtás. Ez alól egy kivétel van: amennyiben egyirányú úton azt kiegészítő tábla megengedi.

A rendőrség tapasztalata szerint a kerékpárosok sebessége nagyobb a KRESZ által megengedettnél. Nézzük a szabályokat: a járdán kijelölt kerékpárúton 20 km/h, kerékpárúton 30 km/h, lakott területen, úttesten 40 km/h, kívül 50 km/h, de csak sisakkal, anélkül csak 40 km/h a megengedett. Járdán pedig csak akkor szabad közlekedni biciklivel, és akkor is csak 10 km/h-s sebességgel, ha az úttest erre alkalmatlan.

A rendőr-főkapitányság arra is felhívja a figyelmet, hogy kerékpárral közlekedve különösen fontos a láthatóság, ajánlott a színes, feltűnő ruházat viselése. A fényvisszaverő mellény használata nemcsak hasznos, de lakott területen kívül és korlátozott látási viszonyok esetén kötelező is.

A rendőrök idén is kiemelten figyelnek a kerékpárosokra, folyamatos ellenerőzésre számíthatunk az utakon.

 

Z.A.

Fotó: O. Jakócs Péter